برگزاری دومین نمایشگاه سریگرافی های ویکتور وازارلی در کیش

دومین نمایشگاه آثار سریگرافی های ویکتور وازارلی در جزیره کیش برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در این نمایشگاه 100 اثر سریگرافی از ویکتور وازرلی هنرمند نقاش، طراح و نویسنده مجاری – فرانسوی و  پدر اپ آرت یا هنر دیدگانی درجزیره کیش بر پا می شود.

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه از 5 مرداد تا 6 شهریور در دو نوبت صبح ها از ساعت 10 تا 13 و عصر ها از ساعت 18 تا 22 به گالری های مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش مراجعه کنند.

ویکتور وازارلی مبتکر اصلی و یکی از آفرینش گران هنر دیدگانی است که بر امکانات کاربردی هنر انتزاعی، تاکید داشته است.
وی ابتدا در سال ۱۹۲۵ در دانشگاه بوداپست، پزشکی خواند. در سال ۱۹۲۷ درسش را نا تمام رها کرد و در آکادمی هنری بوداپست آموزش دید. از طریق مُهوی ناگ با آثار مالویچ، واسیلی کاندینسکی، گرُپیوس، لوکُربوزیه و پیت موندریان آشنا شد. سخت تحت تاثیر زیبایی‌شناسی کنستروکتیویسم و کارکردگرایی باهاوس قرار گرفت.

در سال ۱۹۳۰ به پاریس رفت و سپس تابعیت فرانسوی گرفت. کارش را به عنوان طراح گرافیک شروع کرد. در سال ۱۹۴۴ به نقاشی رو آورد. بعد دست به جستجو و تجربه در زمینه‌های رنگ و خطای دید زد.

با از میان برداشتن مرز نقاشی و مجسمه‌ سازی، مفهوم عام هنر تجسمی دو بُعدی را مطرح کرد و به این نتیجه رسید که هنرمند به مدد امکانات مواد جدید و صنعت نوین می‌تواند طرح خود را برای مصارف مختلف زندگی روزمره، باز تولید و پخش کند.

هدف وازارلی ایجاد ارتعاش در شبکیه چشم تماشاگر است. او برای این کار از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کرد. آثار ابتدایی او شامل طرح‌های خطی سیاه و سفید روی کاغذ، ورق شفاف پلاستیک یا شیشه بودند ولی در دهه ۱۹۶۰ شکل‌های هندسی، مربع، دایره، مثلث، مستطیل و چندوجهی را با بهره‌گیری از اختلاف و تفاوت رنگ‌های درخشان و طبق قواعد ریاضی، طوری سازمان می‌داد که تصوری از جنبش، پیشایندگی و پس‌ روندگی را به بیننده القا کنند.

وازارلی از سال ۱۹۴۷ به صورت انحصاری روی هنر کنستروکتیو هندسی کار کرد. او فرم‌ های رنگین پیش ساخته‌ای را برای جفت‌کاری‌ های مختلف پدید آورد تا به کمک آن‌ ها بتواند هنر ارزان و قابل تکثیری را تولید کند. او در اواخر دهه ۱۹۵۰ و در دهه۱۹۶۰ جوایز بین‌ المللی متعددی گرفت.

وازارلی همواره تلاش می‌کرد که هنرش برای همه قابل فهم باشد؛ یعنی نیازی نبود که بیننده، معلومات قبلی یا سابقه ذهنی مشخصی داشته باشد، بلکه با دیدن آثار او به سادگی از آن‌ها لذت می‌برد. او در کنار آثاری که خلق می‌کرد، همواره افکار و نظرات‌اش را می‌نوشت و در دسترس همه قرار می‌داد. این متون در نشریات زیادی در امریکا و اروپا چاپ می‌شد.

او از سال ۱۹۶۱ بیشتر در جنوب فرانسه می‌زیست و دو موزه در پُروانس به نام او نام‌ گذاری شده‌اند.
یک موزه در زادگاه‌اش، شهر «پِچ» مجارستان به نام وازارلی است.

آثار وازارلی در ابعاد 40 در 40 و 50 در 70 با مهر بنیاد وازارلی در نمایشگاه جزیره کیش نمایش داده شده و برای علاقمندان به فروش می رسد.