برگزاري نخستین کنگره ستون فقرات در کیش

با حضور جراحان مغز واعصاب كشور كنگره ستون فقرات در كيش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، با حضور جمعي از مسئولان محلي، رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب کشور و تعدادي از جراحان و علاقمندان این حوزه، نخستین کنگره ستون فقرات پنج شنبه 25 آذر ماه در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

*فارغ التحصیلان جراحی مازاد بر نیاز کشور هستند

دکتر حمید رحمت، رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران در اين كنگره با اشاره به تاریخچه این بخش تخصصی گفت: جراحی اعصاب در ایران از سال 1330 پایه گذاری شد و تا امروز حدود 65 سال از این اتفاق خوب می گذرد.

وی افزود: انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران از سال 1343 تاسیس شد زیرا تا قبل از آن تعداد جراحان این بخش در کشور اندک بود اما در روند شکل گیری این انجمن و کنگره هایی که در قالب آن برگزار شده می توان تاریخچه جراحی اعصاب دنیا را دید زیرا همواره جراحان به نامی در این برنامه ها حضور داشته اند.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران با انتقاد از افزایش تعداد فارغ التحصیلان این رشته و گسترش بیکاری در این عرصه گفت: از 3 سال پیش تا امروز که تعداد جراحان اعصاب در کشور افزایش یافته ما شاهد مشکلاتی در این عرصه هستیم تا جایی که امروز ما بالغ بر 700 جراح مغز و اعصاب در کشور داریم که مازاد بر نیاز کشور است.

رحمت با اشاره به تجربه مشابه سایر کشورها در این حوزه گفت: کشورهایی نظیر مصر و ترکیه نیز در یک دوره تاریخی مشکلی شبیه به ما را تجربه کردند و بیش از حد نیاز به تربیت جراحان پرداختند اما متاسفانه ما در ایران هرگز از تجربیات دیگر کشورها بهره نمی بریم تا خود به آن دچار شویم و این اتفاقی است که امروز در کشور ما رخ داده است.

وی عرصه پزشکی را دچار سیاست زدگی خواند و تصریح کرد: سال گذشته ما 60 فارغ التحصیل در بخش جراحی اعصاب داشتیم در حالیکه بین 10 تا 15 فارغ التحصیل پاسخگوی نیاز کشور بود و این میزان مازاد مشکلاتی را به دنبال دارد.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب کشور ادامه داد: وقتی تعداد جراحان بیکار در کشور زیاد شود، روند به سمتی می رود که گاهی بدون نیاز به جراحی بیمار به صرف ایجاد کار و در آمد به سمت جراحی سوق داده می شود و این اصلا خوب نیست.

رحمت بین المللی شدن کنگره های علمی کشور را به معنای حضور مدعوین خارجی خواند و گفت: باید کنگره های علمی کشور را به سمت بین المللی شدن و حضور مدعوین خارجی و نه سخنرانان خارجی سوق دهیم البته امروز خوشبختانه حرکت هایی در این زمینه ها صورت گرفته که جای خوشحالی دارد.

وی از حضور بخش های دیگر در عرصه جراحی شکایت کرد و اظهار کرد: امروز علاوه بر ارتوپدها، رادیولوژیست ها نیز وارد عرصه عمل دیسک شده اند که جای تعجب دارد. مساله اینجاست که نباید بگذاریم جراحی مغز و اعصاب تکه تکه شود و این اصلا پدیده خوبی نیست که رشته های دیگر با روش های هم پوشانی وارد عمل شوند.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب کشور تصریح کرد: در گذشته صنعت به کمک جراحی می آمد اما امروز صنعت چیزی را تهیه می کند که سعی دارد آن را به جراحان دیکته کند.

*کیش زودتر از سایر بخش ها طرح تحول سلامت را اجرا کرده است.

در این کنگره ابراهیم رضوانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن تبریک هفته وحدت گفت: کیش از جمله مناطقی در کشور است که وحدت بین شیعه و سنی در آن زبانزد است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به روند رو به رشد بهداشت و سلامت در کیش بیان کرد: کسانی که طی 3 سال گذشته مراکز درمانی کیش را دیده بودند امروز اذعان دارند که کیش زودتر از سایر بخش های کشوری طرح تحول سلامت را طی کرده و مدارج بسیار خوبی را در پیشرفت این بخش ها طی کرده است.

رضوانی تصریح کرد: کیش امروز هم از نظر سخت افزاری و امکانات این بخش بسیار پیشرفته است و هم از نظر نرم افزاری و پزشکان متخصص تا جایی که امکانات موجود در این عرصه بسیار بیش از نیاز یک جزیره 36 هزار نفری است.

وی با اشاره به رویکرد حمایت سازمان از بخش های سرمایه گذاری گفت: همانطور که می دانید جزیره کیش در میان 7 منطقه آزاد کشور، جایگاه ویژه ای چه از نظر زیبایی و آرامش و چه از نظر جایگاه سرمایه گذاری دارد ضمن اینکه فرهنگ خوب مردم این منطقه نیز راه را برای سرمایه گذاران هموار کرده است و سازمان نیز از علاقمندان این بخش حمایت های لازم را خواهد داشت.

*اجرای بیمه کلی کیشوندان از جمله برنامه های آتی کیش است

در ادامه این همایش، محمد خلخالی، رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کنگره در کیش گفت: کیش در بحث سلامت، آموزش و برگزاری کنگره های تخصصی و سمینارها تحول اساسی را تجربه کرده است که جای خرسندی دارد.

وی افزود: کیش در برنامه هاي آینده حوزه سلامتی به دنبال گسترده کردن بخش گردشگری سلامت و حوزه های نظیر بیمه کلی کیشوندان و راه اندازی بخش هایی نظیر نازایی و سرطان است ضمن اینکه ما برنامه داریم که دستگاه های مجهزتری را نیز با حمایت مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش وارد جزیره کنیم زیرا این نگاه در بدنه مدیران این منطقه وجود دارد که کیش به عنوان ویترین سلامت در کشور مطرح می شود.

شایان ذکر است، کنگره بین المللی ستون فقرات با حمایت سازمان منطقه آزاد، بیمارستان کیش و انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران ، 25 و 26 آذر ماه در مرکز همایش های خلیج فارس برگزار می شود.