به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی عرب مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه ها با بیان اینکه اجرای طرح روشنایی باند جنوبی تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است افزود: کابل کشی، نصب چراغ های کفی باند، کفی تاکسی وی و نصب رگلاتورهای جریان ثابت در حال انجام است و در آینده نزدیک نیز به طور کامل به بهره برداری می رسد.
وی افزود: مجهز شدن باند جنوبی فرودگاه جزیره کیش به روشنایی سطوح پروازی رده بندی 2 (CAT II) در کمک ناوبری بخش بصری به خلبان برای هدایت هرچه بهتر هواپیما هنگام شرایط جوی نا مساعد فرودگاه، رطوبت بالای هوا و هدایت درشب اهمیت بسزایی دارد.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش، نصب چراغها در وسط باند، چراغهای منطقه تماس چرخ های هواپیما ، چراغهای وسط تاکسی وی های ارتباطی ، چراغ های تقرب و توقف را از جمله اقدامات این شرکت برای بهبود وضعیت فرودگاه بین المللی کیش برشمرد.
عرب در ادامه با اشاره به اجرای سیستم روشنایی پیشین در رده بندی 1 (CAT I) افزود: رده بندی 1 فاقد این امکانات ذکر شده است و خلبان تنها به سیستم خط کشی متکی بود، اما در حال حاضر چراغ های این باند از نوع هالوژن و محصول یک شرکت اروپایی است که از بهترین تولید کنندگان چراغ های سیستم روشنایی روز دنیا است.
وی با بیان اینکه سیستم روشنایی precision approach مانند راهنما عمل کرده و خلبان را به سمت خط مرکزی باند هدایت می کند اظهارداشت: این چراغها به رنگ سفید و قرمز به صورت یک جهته است که 150 عدد درخط وسط باند و 40عدد در هریک از خطوط کناری(Cross baro) عمود بر محور این چراغها، در فاصله 150 و 300 متری قبل از آستانه باند نصب خواهد شد که برای نصب این چراغها فضایی حدود 900 متر طولی نیاز می باشد .
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش همچنین تفاوت سیستم CAT II یا همان رده بندی 2، با سیستم پیشین (CAT I) را در تعداد چراغهای کمکی عنوان کرد و گفت: چراغ های side row قبل از آستانه باند از فاصله ۳۰۰ متری تا ابتدای باند به رنگ قرمز در دو طرف چراغهای سنتر لاین سیستم اپروچ نصب می شود.
علی عرب اظهار داشت: با نصب و اجرای سیستم روشنایی سطوح پروازی رده بندی 2 (CATII) در باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش استاندارد سیستم روشنایی باند فرودگاه بین المللی کیش همتراز با فرودگاه های سطح یک کشور خواهد شد.
وی در پایان افزود: با بهره برداری کامل از این طرح، قابلیت پرواز در فرودگاه بین المللی کیش در طول شب، پرواز با دید کم و شرایط مه گرفتگی نیز ارتقاء خواهد یافت.