در همایش برند، بازار و گردشگری مطرح شد

اگر این قوانین تصویب شود

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از طرح درخواست‌هایی برای آسان کردن راه توسعه گردشگری در قالب نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس‌جمهور، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از خبرنگار گردشگری ایسنا‌، حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین محمدعلی زم درباره نامه‌ای که خطاب به معاون اول رییس‌ جمهور با موضوع گردشگری نوشته است، گفت: در این نامه خواسته شده به دو مورد توجه شود و آن را به صورت قانون مصوب کنند، نخست کاهش پروازهای فوق‌العاده به مقصد سایر کشورها در پیک سفر است، چرا که این پروازها منجر به از رونق افتادن گردشگری داخلی می‌شود و دوم، تغییر ارزش سقف کالای همراه مسافر است.

وی درخواست کرد؛ 80 دلار کالای همراه مسافر را برای مسافرت خارجی به 50 دلار کاهش دهند و برای مسافرت‌های داخلی از مناطق آزاد، سقف ارزش کالاهای همراه مسافر را 120 دلار تعیین کنند، چون هر کالایی که از داخل کشور به منطقه آزاد وارد می‌شود، حکم صادرات را دارد.

او با اعتقاد بر این‌که کاهش ارزش کالای همراه مسافر در سفرهای خارجی مشمول مزیت صادرات می‌شود، گفت: این مزیت‌ها سبب می‌شود کالاهای ایرانی که بسته‌ بندی خوبی دارند، برای صادر شدن به خارج از کشور، خریداری شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد که در همایش برند، بازار و گردشگری در حاشیه‌ نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سفر کیش سخن می‌گفت، تاکید کرد: اگر این موضوع به صورت قانون در شورای عالی مناطق آزاد تصویب شود‌، بسیار خوب است، اما این نگرانی وجود که بعد از تصویب، از این قانون استفاده نشود و یا به شکل بدی اجرا و به ضد آن تبدیل شود.

او ادامه داد: مشکل دیگری که ما با آن مواجه هستیم، اقتصاد است. آیا توسعه اقتصادی کاری است که دولت و مدیران باید انجام دهند یا امری ملی است که عموم مردم خودشان را باید با آن همراه کنند؟

وی افزود: مشکل ما سلسله‌ صلاحیت‌ها نیست، چون اگر در کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم دانسته‌هایمان را به یک توانمندی تبدیل کنیم. فرصت‌های نو در دنیا و در همه‌ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از لابه‌لای محدودیت‌ها به وجود آمده است.

زم سپس با بیان این‌که فرصت گردشگری حلال از دل محدودیت‌ها به وجود آمده است، اظهار کرد: از مجموع یک میلیارد و 200 میلیون دلار گردش مالی که گردشگران برای کشورها حاصل کرده‌اند، 10 درصد به گردشگری حلال اختصاص داشته است. با چنین وصفی پرسش این است، برند گردشگری حلال سزاوار ایران و جمهوری اسلامی است یا فلان هتل پنج ستاره کشور اروپایی که یک طبقه از آن را به برند حلال اختصاص داده است؟ این برند باید در کشور ما خلق می‌شد.

ما پرادعایی کم‌محتوا هستیم

احمد روستا کارشناس برندینگ و بازاریابی نیز در این همایش که چهارشنبه 12 اسفندماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد‌، در باره نقش مناطق آزاد در توسعه برند ایرانی با صادرات چمدانی بیان کرد: متاسفانه اولین کاری که انجام می‌دهیم دخالت کردن در چیزی است که تخصص آن را نداریم. چه شده که همه در این مملکت متخصص هستیم؟!

این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی دبی گفت پول دارم، اما مدیریت بلد نیستم. به همین دلیل کار را به کسی که تخصص در این حوزه داشت سپرد. ما پرادعایی کم‌محتوا هستیم و تا زمانی که همه مدعی هستیم، هیچ چیز نیستیم.

روستا یادآور شد: برند عبارت است از استمرار اخلاق‌، گفتار‌، کردار‌، رفتار‌ و افکار ما، و وقتی که می‌گوییم چرا کیش برند نشده است‌، به این دلیل است که هیچ کدام از این موارد را ندارد؛ مثلا اخلاق، یکی از مواردی است که در جامعه ما کمرنگ شده است.

این کارشناس بازاریابی اضافه کرد: سیاسی کردن هر کاری و مقطعی انجام دادن آن با تغییرات مدیریتی، یکی دیگر از مشکلات کیش است. در اصل مدیریت پنج موضوع باید مدنظر قرار گرفته شود که استراتژی در اولویت همه است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پدیده‌ای در ایران وجود دارد به نام مدیریت ناقص و ناتمام. چقدر از این همایش‌ها و کارهای نیمه تمام برگزار کرده‌ایم؟ آنچه داریم از مدیریت و آنچه نداریم از مدیریت است.

روستا سپس پیشنهاد داد: کمیته‌ کاملا تعریف شده‌ای متشکل از فعالان اقتصادی کیش‌، دولتمردان و مسؤولان‌ برای پیگیری بازاریابی و برندآفرینی کیش تشکیل شود. برای این گروه بودجه تعیین شود، الگوشناسی و تحقیق شود، نه آنکه تنها یک کمیته تشکیل دهیم و بس. از قدیم گفته‌اند یک ده آباد بهتر از شهر خراب است.

مسیح‌الله صفا رییس جامعه هتل‌داران کیش هم گفت: ما محدودیت‌هایی در هتل‌های پنج ستاره داریم که این محدودیت‌ها را کشورهای دیگر ندارند، به همین دلیل کارشان راحت‌تر است. از طرفی ما اساتیدی که کارشناسی ارشد هتل‌داری دارند کم نداریم، اما از آنها استفاده‌ بهینه نمی کنیم.

شکایت برندهای خارجی از فروشگاه‌های ایرانی

حلاج‌زاده، از اعضای شورای عالی ایرانیان نیز بیان کرد: همسران و فرزندان ایرانیان خارج از کشور که ایرانی نیستند برای ورود به کشور باید ویزا بگیرند،‌ اما آنها می‌ توانند بدون ویزا به مناطق آزاد ایران از جمله کیش سفر کنند.

او ادامه داد: بعد از مذاکرات و به فرجام رسیدن برجام، صاحبان برندهای مطرح در خارج از کشور از بسیاری از فروشگاه‌هایی که در داخل ایران فعال هستند شکایت و اعلام کردند که آنها چنین نمایندگی‌هایی در ایران ندارند.

حلاج‌زاده افزود: بعد از پساتحریم بسیاری تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند همانطور که بعد از مذاکرات حدود 1000 پیام به دست من رسیده که درخواست دارند برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شوند. اگر این موقعیت فراهم شود آنها حاضر هستند برای برندسازی وارد کشور ما شوند. ما باید به عنوان میزبان بتوانیم آن‌ها را جذب و حمایت کنیم و در این‌باره به شکل سلیقه‌ای عمل نکنیم، زیرا ما در ایران سلیقه‌ای عمل می‌کنیم و اگر فردی را یکی به ایران دعوت کند، اما یکی دیگر از آن فرد خوشش نیاید، او را به کشورش می‌فرستیم.

نگاه سلیقه‌ای‌، مشکل اساسی در گردشگری ایران

جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتل‌داران ایران با تایید این سخنان، به جنبه‌های دیگری از رفتارهای سلیقه‌ای در گردشگری پرداخت و گفت: ما یک مشکل اساسی در کشور داریم و آن نگاه سلیقه‌ای است. سال‌ها است که جلسات این چنینی گردشگری برگزار می‌کنیم و دوستان مطالبی درباره برندینگ مطرح می‌کنند، مثلا برای تبریز هر مدیری که عوض شده، یک شعار تعیین کرده است.

وی افزود: هنگامی که مدیران تغییر می‌کنند عملکرد مدیر قبلی را قبول ندارند و دوباره یکسری کارها را از سر می‌گیرند و قبل از آن‌که عمر مدیریتی‌شان کفاف دهد‌ تا کارشان را به سرانجام برسانند، مدیر بعدی جایگزین می‌شود.

او همچنین به بی‌اعتقادی‌هایی که به بدنه‌ دانشگاهی کشور وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مدیری که در رأس کار قرار می‌گیرد خودش را برتر از اساتید می‌داند و این یکی از چالش‌ها و مشکلات است. ما کمترین تعامل را بین اجزا داریم و این یک درد سی ساله است که متاسفانه سبب شده ما در حوزه برندینگ موفق نباشیم.

شگفتیِ مدیر پرتغالی

میگوئل ونتورا مدیر شرکت نیوهتل نیز که برای حضور در این همایش به ایران آمده است، بیان کرد: انتظار نداشتم وارد چنین جزیره‌ای شوم. من هنوز هم از این همه زیبایی جزیره کیش شگفت‌زده هستم.

نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سفر کیش از 11 تا 14 اسفندماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش دایر است و همزمان با آن همایش‌هایی با موضوع «برند، بازار و گردشگری»، «حمل و نقل و گردشگری» و «شهر و گردشگری» برگزار می‌شود.