در آئین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره موسیقی کیش مطرح شد:

اهتمام به توسعه فرهنگی سبب پایداری توسعه اقتصادی می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش توسعه و رونق اقتصادی و فراهم شدن زندگی بدون مخاطره را توجه به توسعه فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، جعفر آهنگران رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل  سازمان منطقه آزاد کیش شامگاه سه شنبه بیستم مهر در آئین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره موسیقی کیش با نام "یامال" که در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد؛ بر لزوم اهمیت توسعه فرهنگی اشاره داشت و گفت: با توجه به یک چارچوب نظری اگر بخواهیم توسعه اقتصادی پایدار بماند باید به توسعه فرهنگی توجه شود، بدون توسعه فرهنگی مانا شدن توسعه اقتصادی امکان پذیر نیست.

آهنگران با بیان این که توسعه و رونق اقتصادی منطقه آزاد کیش از اولویت های اصلی این جزیره است و باید به مولفه های فرهنگی توجه ویژه ای شود، اظهار داشت: جزیره کیش با شعار اقتصاد دریا محور رسالت مهمی را بر عهده دارد و باید در این زمینه گام های موثری برداشت.

به گفته آهنگران منطقه آزاد کیش ماندنی است اگر بتواند فرهنگ ایران به ویژه فرهنگ بسیار غنی و پیچیده جنوب را چون مرکزی پویا حفظ و حراست کند.

وی با اشاره به این که ۱۱۰ گویش و بیش از 40 قومیت در ایران شناسایی شده است که بسیاری از این گویش ها در خطر شبیه خون فرهنگ های مسلط هستند، افزود: در فضای فرهنگی، موسیقی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از آن به عنوان اثر گذارترین مولفه فرهنگی یاد می شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: امروز اقتصاد دریا پایه از اهداف اصلی سیاست های کلان اقتصادی کشور به شمار می رود وقتی به موسیقی دریا و دریا نوردی با آن سابقه دیرین و نوای دوری از خانه و خانواده حکایت دارد می تواند بر فعال شدن اقتصاد دریا نقش موثری داشته باشد. 

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که میدان تاثیرات زندگی، تجارت و صنعت ساختمان ساکنان این ساحل طولانی هیچ گاه منحصر به محدوده خود نبود و همواره کلان ایران را تحت تاثیر  قرار داده است، گفت: علاوه بر اهمیت، ژئوپلیتیکی و اهمیت تجاری با پیدا شدن پدیده نفت و گاز  بر اهمیت  این  منطقه افزوده می شود و به نقطه زر خیز تبدیل شده است.

پورعلی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دروازه تعامل ایران با جهان  همین منطقه بود یعنی جنوبی ترین نقطه ما در کشور است و از همین نقطه ما به شرق آفریقا به ویژه شبه قاره، هندوستان، آسیای جنوب شرقی، اقیانوسیه و چین  ارتباطات ما را شکل می داد.

وی با بیان این که ساکنان حاشیه‌ سواحل و جزایر خلیج فارس  زندگی رو به دریا دارند و با دریا زندگی می کنند، گفت: این زندگی رو به دریا و با دریا یک فرهنگی را تولید کرده که امروز اگر ما جستجو کنیم به عنوان فرهنگ سواحلی و یا نظامات ساحل نشینی از آن یاد می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، بیان داشت: با همت خسرو نشان مفهوم نوروز دریایی احیا شد و در همین جزیره  رویدادی با نام نوروز دریایی را برگزار کردیم و سراغ ساز های جنوب رفتیم و جشنواره بین المللی نی انبان به ثبت رسید و بخشی از میراث نا ملموس در حوزه فرهنگی جنوب با اقدامات ارزشمند احیا شد.

سعید پورعلی ادامه داد: این دوره بحث موسیقی یامال مطرح شده و موسیقی خلیج فارس یا موسیقی سواحل بخشی از موسیقی ایرانی هم می تواند قلمداد شود و این موسیقی می تواند نقش موثری در زندگی فردی و‌ گروهی و مناسبات اجتماعی ما داشته باشد.

پورعلی در ادامه تصریح کرد: نقشی که این موسیقی در غم و شادی و در ایجاد فضای کار پر رنگ بود و آنچه که امروز ما به عنوان ساز و کارها و عوامل تسهیل گر فضای کسب و کار مورد توجه قرار می دهیم روزگاری موسیقی همین کار کرد را در پی داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم پاس داشت موسیقی این مناطق که ترکیب زیبا و تعادل بخشی از موسیقی ایرانی و عوامل همجوار بوده تصمیم بر این شد چهارمین جشنواره موسیقی کیش با نام یامال برگزار شود که اشاره  به آمال ها، آرزوها، دغدغه ها و نگرانی ها دارد.  

پورعلی افزود: هدف از برگزاری جشنواره فارغ از معرفی جلوه هایی از گونه های موسیقی کار، اعیاد، مولودی خوانی، مراسم های بومی و سازها، بازخوانی و آشنایی کیشوندان و‌ گردشگران با همین پیشینه است.

بدریه بحرینی مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش در این جلسه، گفت: در جهان های گذشته آداب، مناسک،رفتارهای آیینی و موسیقی اقوام مختلف  تاثیر گذار بود.

بحرینی با اشاره به این که معرفی فرهنگ در همه جوامع عام به ویژه موسیقی، اعیاد، مولدی خوانی و آشنایی بیشتر ساکنان کیش و گردشگران با پیشینه و هویت فرهنگی جنوب کشور به ویژه جزیره کیش از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: چهارمین جشنواره موسیقی کیش با نام یامال در گستره خلیج فارس تا دریای عمان برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: به منظور جذب مشارکت حداکثری کشورها پوستر این جشنواره را با سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی منتشر می کنیم و تلاش بر این هست به جاذبه های گردشگری کیش بیافزایم و جزیره کیش به برترین مقصد گردشگری و فرهنگی منطقه تبدیل شود.

حمید رضا حسینی مسوول موسیقی استان های  صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که جنگ نرمی‌که ‌دنیا با آن مواجه هست، حفظ این هویت از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر حفظ، انتشار و تقویت آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.  

حسینی با بیان این که جشنواره ها چند دوره برگزار شد و در فرآیند برگزاری ضمن این که تکمیل و تقویت می شوند و همچنین تعالی هم پیدا کرده و از تنوع خوبی  برخوردار هستند.

وی گفت: مستند سازی از این جشنواره ها برای مردم کیش و ایرانی ها و دنیا، می تواند کیش را به یک پایتخت فرهنگی تبدیل کند ‌و برای نماینده فرهنگی و ایرانی  و به ویژه برای آیندگان آن را حفظ، ثبت و نشر دهند.

حسینی افزود:  برگزاری جشنواره فقط برای مردم کیش و گردشگران نیست، بلکه یک رویداد بزرگ فرهنگی برای تمام مردم ایران است.