انعقاد 200 تفاهم‌نامه به ارزش 150 هزار میلیارد ریال در سومین نمایشگاه تخصصی پتروشیمی

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از انعقاد تفاهم نامه هایی به ارزش 15 هزار میلیارد تومان بین هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دانش‌بنیان، در نمایشگاه تخصصی پتروشیمی سال1400 کیش خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی عسکری در آیین افتتاح سومین نمایشگاه و همایش تخصصی صنایع پتروشیمی گفت: بیش از 320 شرکت دانش‌ بنیان در این نمایشگاه حضور داشتند و پس از  برپایی 28 همایش و حدود 700 نشست دوطرفه ، 200 تفاهمنامه با اعتبار 15میلیارد تومان منعقد شد.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، علت بقای این نمایشگاه را ماهیت مفید آن برشمرد و اظهار داشت: محورهای مختلفی مانند "تولید قطعات و تجهیزات"، "تولید مواد شیمیایی و کاتالولیست‌ها" و "تولید و انتقال دانش فنی" ویژگی‌هایی است که نمایشگاه پتروشیمی بر آن استوار است.

وی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌طور ویژه حمایت از صنایع پایین‌دستی در این نمایشگاه لحاظ شده است. چرا که صنایع پایین‌دستی، نیازمند فناوری‌های متکثر می‌باشد و محصولات بسیار مهمی تولید، و برای دانشجویان و نخبگان ایجاد اشتغال می‌کند.

عسکری نقش مناطق آزاد و ویژه را در توسعه تجارت و صنعت، حائز اهمیت دانست و بر مرکزیت یافتن جزیره‌کیش برای فعالیت‌های اینچنین تاکید کرد و ادامه داد: صنایع پایین‌دستی و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و اوج گرفتن صنعت و نمایشگاه‌هایی از این قبیل دارند.

وی بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و صنایع پایین‌دستی اشاره کرد و اظهار داشت: نمایشگاه ساخت داخل در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، از مظاهر بالای جوانان نخبه و کارآمد ملت ایران است و قله‌های فناوری گوناگون را به نمایش می‌گذارد.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در ادامه به عقب‌ماندن ایران از قطار توسعه که ناشی از عملکرد رژیم فاسد پهلوی و قاجاریه بود اشاره کرد و گفت: در زمان دفاع مقدس با اتکا به همین جوانان، توانستیم از کشوری که نمی‌توانست حتی سیم خاردار تولید کند، به کشوری تبدیل شویم که جزو قدرت‌های موشکی برتر دنیا قرار گرفته و این تجارب ارزشمند در صنایع دفاعی، پزشکی و عرصه‌های دیگر را ما امروز در دسترس داریم و می‌توانیم در صنعت پتروشیمی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به تراز جهانی برسیم.

وی صنعت پتروشیمی را در جنگ بزرگ اقتصادی سربلند برشمرد و  با تاکید بر لزوم ادامه‌ی این راه گفت: شما مجاهدان در راه خدا و خلق هستید و در این جنگ اقتصادی، ساخت داخل یعنی تبدیل تهدید به فرصت برای ساختن کشور، امید دارم همچنان حرکت شما رو به جلو باشد.

عسکری در ادامه به تحولات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ممکن است تحریم‌ها کمتر یا رفع شود اما من و تمام همکارانم در هلدینگ خلیج فارس و شرکت‌های تابعه و مابقی شرکت‌های پتروشیمی باید خود را متعهد بدانیم که از شرکت‌های دانش بنیان فعال در ساخت داخل صنعت پتروشیمی حمایت ‏کنیم.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تاکید کرد: استراتژی دشمن برای زمین‌گیر کردن اقتصاد و صنعت ما بوسیله تحریم، با همت، دانش و غیرت جوانان ، دانشمندان و صنعتگران ایرانی نقش بر آب شد و احتمال آن وجود دارد که دشمن با کم کردن تحریم‌ها به دنبال یک هدف فریبکارانه برای تضعیف دستاوردهای ما در حوزه ساخت داخل و غافل شدن از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی باشد.

سومین نمایشگاه صنعت پتروشیمی کشور با عنوان نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با نگاه ویژه به صنعت پالایش و پتروپالایش شامگاه دوشنبه دوم اسفند، با حضور جمعی از مسوولان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه صنعت پتروشیمی، نفت، پالایش، پتروپالایش و تامین کنندگان منابع مالی و بانک‌های کشور در نمایشگاه بین‌المللی جزیره کیش آغاز به‌کار کرد و تا 4 اسفند برپا خواهد بود.