انتقال لاشه نهنگ به ساحل جهت انجام بررسي هاي اوليه

لاشه نهنگي كه ديروز در ساحل كيش ديده شد، جهت بررسي هاي اوليه و جداسازي اسكلت به ساحل منتقل شد.

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش ، مريم محمدي رييس اداره محيط زيست اين سازمان با اشاره به اعزام كارشناس مجرب آبزيان به جزيره كيش جهت نمونه برداري و تعيين علت مرگ گفت : هم اكنون با انتقال لاشه به ساحل مراحل بررسي لاشه نهنك جهت تعيين مشخصات دقيق از جمله ، گونه ، اندازه ، جنس و سن اين آبزي آغاز شده است

به گفته محمدي با تلاش سازمان منطقه آزاد كيش و سازمان محیط زيست ، دكتر صياد شيرازي مدير مركز حفاطت فك خزري صبح فردا پنج شنبه ١٤ آذر جهت نمونه برداري و مطالعات پژوهشي وارد جزيره كيش مي شود.

بر اساس اين گزارش، دومين نهنگ به گل نشسته در سواحل كيش نیز از گونه برايد بوده و طول آن ١٣ متر و ٣٠ سانتی متر است . اين نهنگ كه جنس نر است حدود ٥ تن وزن داشته و بالغ است .

محمدي با بيان اينكه جداسازي لاشه از اسكلت ممكن است چندين روز طول بكشد افزود ؛ پس از انجام فرايند پاك سازي و آماده سازي اسكلت ، امكان انتقال آن به موزه محيط زيست كيش جهت مقاصد آموزشي و پژوهشي ميسر خواهد بود.

در پي پديدار شدن دو نهنگ مرده در سواحل كيش در هفته هاي اخير ، مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش ، با ارسال نامه اي به سازمان محيط زيست ، خواستار اعزام گروهي از كارشناسان اين سازمان جهت تعيين علل بروز اين پديده كم سابقه در منطقه و رفع نگراني ساكنان ، گردشگران و فعالان اقتصادي شد؛گروه جدا سازي لاشه از اسكلت نهنگ عصر امروز اين مراحل را آغاز مي كنند .

به گفته کارشناسان، برخورد با کشتی ها، ریزش مواد نفتی، آلودگی صوتی در اقیانوس ها، اکتشاف، تولید و استخراج انرژی از مهم ترین علل مرگ این نهنگ ها در اقیانوس ها است.

گفتني است نخستين لاشه  نهنگ گونه برايد جمعه ٣٠ آبان و دومين نهنگ مرده سه شنبه ١١ آذر در سواحل كيش ديده شدند.