مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش :

کاربری های گردشگری کیش به مسکونی تبدیل نمی شوند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه کاربری های گردشگری در جزیره کیش در هیچ شرایطی به مسکونی تبدیل نمی شود از دقت و سختگیری زیاد در این زمینه خبر داد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از ایرنا٫ علی اصغر مونسان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد افزایش ساخت و ساز مراکز تجاری و مسکونی نسبت به هتل ها ، مراکز گردشگری و تفریحی در سال های اخیر اظهار داشت : بر اساس طرح جامع حرکت می کنیم و به آن پایبند هستیم ، سعی کردیم کاربری های گردشگری به مسکونی تبدیل نشود و در این زمینه دقت لازم را داشته ایم .

وی با بیان اینکه سیاست های سازمان در ساخت مراکز فرهنگی و تفریحی حمایتی است افزود : نرخ زمین در حوزه تفریحی ، گردشگری و صنعتی بسیار پایین است اما در حوزه تجاری و مسکونی عدد ها قابل توجه است ، متناسب با آن عوارض صدور پروانه نیز اینگونه است ، به نظر می رسد رشد لازم در حوزه هتلینگ صورت گرفته است و عقب نیستیم .

مونسان گفت : در شرایط کنونی 40 هتل در دست ساخت است اما بیش از اینکه به تعداد هتل ها توجه کنیم باید زمان بندی برای ساخت آن را در نظر بگیریم ، تلاش کردیم آن دسته از طرح ها که متوقف هستند را وادار به ادامه کار و آن دسته که با مشکل روبرو هستند را یاری کنیم .

وی اضافه کرد : بیش از 52 درصد از واگذاری زمین در کیش برای ساخت هتل ، مراکز تفریحی و ورزشی بوده است، ساخت هتل ها در این دوره به سرمایه گذاران واقعی واگذار شده است و بیشتر به صورت مجتمع های گردشگری ساخته خواهند شد .

مونسان در مورد باز پس گیری زمین های واگذار شده نیزگفت : نمی توان خیلی سختگیرانه عمل کرد تنها در جایی وارد فسخ معامله زمین های واگذار شده می شویم که احساس کنیم فرد نیت ساخت ندارد و به دنبال ارزش افزوده قیمت زمین است .

مونسان پیشتر در مورد واگذاری زمین در سازمان منطقه آزاد کیش گفته بود : واگذاری ها مطابق با طرح جامع بوده و از بورس بازی و دلال بازی به شدت جلوگیری می شود چرا که بر اساس طرح جامع زمین های مناطق مختلف جزیره کیش از جمله سواحل، کاربری های تعریف شده و مشخصی دارند و واگذاری این زمین ها به سرمایه گذاران تنها در قالب همین کاربری ها امکان پذیر است .

وی تاکید کرد :در شرایط فعلی 51 هتل در جزیره کیش با درجات مختلف و با بیش از چهار هزار و یکصد اتاق و 12 هزار تخت به گردشگران خدمت رسانی می کند ، تعدادی از این هتل ها به مسافران Change visa ' تغییر روادید ' که از دبی و امارات به کیش سفر می کنند اختصاص یافته است و قرار است تا پایان تابستان امسال نیز یک هتل دریایی با 102 اتاق مورد بهره برداری قرار گیرد .

* در حوزه گردشگری نیاز به اقدامات ساختارمند داریم

وی در پاسخ به دیگر سوال ایرنا در مورد نحوه فعالیت شورای عالی گردشگری در کیش گفت : در حوزه گردشگری نیاز به کارهای ساختارمند داریم ، بخاطر کارهای از قبل مانده در این حوزه و به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات پس از روی کار آمدن سراغ آنها رفتیم و کارهای عملیاتی در این زمینه انجام دادیم .

مونسان اظهار داشت : در سال 94 و به نظر مدیران ارشد منطقه ، از فضای سنگین فشار آور تا حد زیادی رها شدیم ، امروز کمبود آب و برق ، سیستم فاضلاب ، امور زیر ساختی دیگر ما را تهدید نمی کند ، طرح های بندرگاهی شکل گرفته ، توسعه فرودگاه نیز انجام شده و در حال ادامه کار هستیم ، فضای عمومی شهر شکل گرفته و رضایتمندی نسبی برای مردم فراهم شده است .

وی اظهار داشت :امسال نیازمند پرداختن به امور نرم افزاری و ساختارمند کردن حوزه های مختلف هستیم و باید به حوزه گردشگری بیشتر نزدیک شویم ، فضای بعداز مذاکرات نیز می طلبد که به این سمت بیشتر حرکت کنیم .

علی اصغر مونسان ،ارائه برنامه های موقتی را یکی از معضلات در حوزه گردشگری دانست و گفت : ایجاد زیرساخت های مطمئن و برنامه های بلند مدت لازمه توسعه گردشگری کیش است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه تصمیم گیری در حوزه گردشگری نیازمند پشتوانه تحقیقی و نگاه بلند مدت است افزود : درگذشته و در بخش گردشگری تصمیم گیری ها بدون این پشتوانه انجام می شد که آسیب های ناشی از آن هنوز در این حوزه به چشم می خورد .

مونسان به برگزاری جلسات مستمربا صاحب نظران این حوزه و آسیب شناسی اقدامات گذشته اشاره کرد و افزود : ایجاد تحول درگردشگری جزیره کیش نیازمند گذشت زمان وتداوم فعالیت ها است .

عرضه بلیت به نرخ مصوب در نوروز 94 ، برقراری خطوط پروازی با کشورهای همسایه، حضور در نمایشگاههای بین المللی برای توسعه گردشگری ، معرفی وشناساندن ظرفیت های کیش به دیگر کشورها ، برگزاری جشنواره های مختلف ، افزایش جاذبه های گردشگری کیش با اجرای طرح های جدید ، برگزاری نمایشگاه ها و مسابقات ورزشی ملی وبین المللی از جمله برنامه های هدفمند در حوزه گردشگری که مونسان بدان اشاره کرد .

شورای عالی گردشگری سال گذشته با هدف توسعه و ارتقا زیر ساخت های گردشگری و ایجاد هماهنگی و سیاست های لازم حول محور گردشگری جزیره کیش و جلوگیری از افزایش هزینه به منظور جذب مسافران بیشتر متناسب با این سیاست ها تشکیل شد.

* افزایش مسیر های هوایی خارجی با بالا بردن کیفیت هواپیماها و پروازها در راستای ارتقا گردشگری

وی در مورد ارتقا حوزه پروازی و تجهیز ناوگان هوایی کیش گفت : تلاش کردیم درطول سال های اخیر و با این نگاه که مسیرروشنی در پیش داریم بسترها و زیر ساخت ها را فراهم کنیم ،آماده سازی زیر ساخت های آب ، برق و فاضلاب ، توسعه هتلینگ از آن جمله است .

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش اظهارداشت : وضیعت فعلی خوب است، کیش در بین مناطق آزاد بهترین نقطه ای است که زیر ساخت های لازم در آن آماده شده است ، همچنین نسبت به داخل کشور و با توجه به قوانین حمایتی موجود ، عدم نیاز به روادید سبب شده کیش بهترین دروازه ورود خارجیان به کشور باشد .

مونسان به رشد دو برابری فعالیت های بندری در بخش های تخلیه و بارگیری اشاره کرد و گفت : طرح های عمرانی و رشد شرکت ها نیز افزایش زیادی داشته است ، در بخش اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده ایم و با داشتن یک میلیون و 600 هزار گردشگر در سال گذشته و با یک بسته گردشگری مناسب توانستیم از خروج چهار هزار و 500 میلیارد تومان جلوگیری کنیم که عملکرد بسیار خوبی است.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد : تلاش ما افزایش مسیرهای هوایی خارجی ، بالا بردن کیفیت هواپیماها و پروازها و همچنین افزایش تعداد گردشگران با کیفیت به جزیره کیش است ، با خرید چند فروند هواپیما ضمن کاهش سن ناوگان شرکت هواپیمایی کیش شاهد افزایش تعداد گردشگران و کیفیت سرویس دهی خواهیم بود.