به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سید اسماعیل موسوی در برنامه رادیویی شب های جزیره درباره توسعه بنادر و فرودگاه ها طی دوره های مختلف در کشور گفت: امروزه یکی از مهمترین مقوله هایی که در دنیا مطرح است، توسعه زیر بناهای حمل و نقل است زیرا یکی از شاخصه هایی که در میزان توسعه یافتگی هر کشور بررسی می شود توسعه زیر بناهای حمل و نقلی است.
وی افزود: واضح است که دو بخش حمل و نقل هوایی و دریایی در جزیره زیبای کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و پهنه آبی گسترده ای که دور تا دور آن را فرا گرفته بسیار مهم است ضمن اینکه ما در دو بخش شمال و جنوب ایران بالغ بر6 هزار کیلومتر مرز آبی داریم که با تاکید مقام معظم رهبری در سند چشم انداز توسعه آن بسیار مورد توجه است لذا دستگاه های اجرایی به ویژه در حوزه دریا و دریانوردی بر این مساله تمرکز کرده اند و در نقاطی که مشخصا برای احداث زیر ساخت های بنادر مشخص شد، فعالیت ها را آغاز کردند که خوشبختانه منجربه ایجاد زیر ساخت های خوبی پس از انقلاب شد.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش ادامه داد: با توجه به اینکه عموم فعالیت های عمرانی، بار، مصالح و نیازمندیهای مختلف جزیره کیش از طریق بنادر وارد می شود لذا توسعه این بخش ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است البته همانطور که می دانید در دوران قبل از انقلاب حوضچه کوچکی در شمال جزیره احداث شده بود که اساسا جوابگوی نیاز امروز جزیره نیست در واقع طی آن دوران در سطح جزیره توسعه چندانی رخ نداد لذا عموم توسعه جزیره کیش که بندر هم از آن مستثنی نیست از اواخر جنگ تحمیلی آغاز شد.
وی تاکید کرد: در دوره جدید مخصوصا در حوزه حمل و نقل دریایی پروژه های بزرگی طراحی شد که برخی به پایان رسیده و برخی نیز در مرحله اجراست.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش ادامه داد: احداث فرودگاه و بندر هندورابی از جمله این پروژه هاست که در ایام عید به بهره برداری خواهد رسید ضمن اینکه اسکله 35 هزار تنی که مخصوص کشتی های اقیانوس پیماست نیز در حال ساخت است.
موسوی در خصوص لزوم ساخت بندر 35 هزار تنی گفت: بندرکیش علیرغم توان بالا، امکان استقبال از کشتی های بزرگ و پهن پیکر را نداشت زیرا زیرساخت های لازم را نداشتیم لذا تجار نیز کمتر رغبت می کردند که سراغ بارهای انبوه بروند به همین خاطر کشتی ها در بندرعباس یا دبی سبک سازی می شدند و به کیش انتقال می یافتند البته با احداث این اسکله بزرگ در کیش، این توان را خواهیم داشت که کشتی ها به بنادر دیگر نروند و بدون سبک سازی امکان تخلیه بار را درکیش داشته باشند.
وی فرودگاه بین المللی کیش را از جمله مدرنترین فرودگاه های کشور خواند و اظهار کرد: فرودگاه بین المللی کیش یکی از بهترین و پیشرفته ترین فرودگاه های ایران است که قابلیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس 380 را دارد ضمن اینکه در کنار اینها ترمینال مسافری نیز با مساحت 45 هزارمتر مربع و ظرفیت پذیرش 4 و نیم میلیون مسافر در دست ساخت است که در مقایسه با ترمینال قدیم ظرفیت بسیار بالایی دارد و می توان ادعا کرد که مدرنترین و پیشرفته ترین ترمینال کشور خواهد بود که اواخر سال آتی به بهره برداری خواهد رسید.
وی درباره معرفی شرکت توسعه بنادر و فرودگاه های کیش گفت: سازمان منطقه آزاد کیش برای ایفای وظایف و ماموریت هایی که قانون به آن تفویض کرده است و برای به انجام رساندن آنها واحدهایی را در حوزه ساختار خود تعریف کرده بود که قبلا در قالب یک شرکت با وظایف متنوع و گوناگون فعال بودند.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش ادامه داد: روشن بود که جمع کردن این همه وظیفه در قالب یک شرکت بسیار سخت بود چرا که برخی از اولویت ها جا به جا می شدند و دغدغه های مدیر عامل عموما به نیازهای شهری روزمره محدود می شد که باعث می شد بخشی از وظایف در سایه قرار گیرد و یا از اولویت کمتری برخوردار شود لذا زمینه جدا سازی و تفکیک این شرکت ها به همت دکتر مونسان فراهم شد. خوشبختانه این امر نتیجه داد و این بخش ها به سه شرکت سرمایه گذاری، عمران و خدمات شهری و توسعه بنادر و فرودگاه ها تقسیم شد.
موسوی در خصوص وظایف شرکت توسعه بنادر و فرودگاه های کیش گفت: در کیش به لحاظ موقعیت جغرافیایی از دو طریق دریا و هوا امکان تردد وجود دارد لذا وظیفه اصلی شرکت توسعه بنادر در حوزه حمل و نقل برون شهری تعریف می شود که بخشهایی نظیر نگهداری و توسعه زیر ساخت ها، گسترش فعالیت ها و ایجاد لاین های ارتباطی گوناگون از طریق دریا و هوا را شامل می شود.
وی از انجام مذاکراتی برای ایجاد پروازهای تازه به جزیره کیش خبر داد و گفت: از جمله کارهایی که در دست اجرا داریم، ایجاد ارتباط بین مراکز مختلفی که دارای فرودگاه هستند اما پرواز ندارند، است در واقع در این بخش میزان تقاضاها در دست بررسی است تا به تدریج از طریق ایرلاین هایی که با ما در ارتباط هستند این خطوط پروازی اجرا شود.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش تاکید کرد: مهمترین مزیت کیش فرودگاه خوبی است که در حد استانداردهای بین المللی است ضمن اینکه کیش منطقه ای است که امکان حضور مسافران بدون ویزا را دارد و از طرفی نیز تنها منطقه آزادی است که نماینده وزارت خارجه در آن حضور دارد و امکان صدور ویزا در کمترین زمان ممکن است لذا این امر مزیتی برای سرمایه گذاران است تا در جزیره حضور داشته باشند.
موسوی درباره زیر ساخت های پروازی کیش توضیح داد: ما در حوزه حمل و نقل کیش بالغ بر 4 مرکز پروازی یا فرودگاه داریم که شامل فرودگاه بین المللی، فرودگاه تفریحی، فرودگاه هلیکوپتری و فرودگاه جدید الاحداث به طول 1600 متر باند است که ترمینال مسافری آن آماده است ضمن اینکه امیداریم در سال جدید تاکسی هوایی را نیز بتوانیم بین کیش و هندورابی راه اندازی کنیم.
وی از اجرای بخش هلیکوپتری در هندورابی خبر داد و گفت: در داخل فرودگاه هندورابی، ما بخش هلیکوپتری را نیز پیش بینی کرده ایم تازمانی که امکان پرواز با هواپیما نیست، انتقال مسافران و افراد با هلیکوپتر انجام شود.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش، حجم توسعه در حوزه دریانوردی را گسترده خواند و اظهار کرد: در حوزه دریانوردی حجم توسعه بسیار بالاست. ما در این حوزه 4 بندر داریم که یکی در شمال جزیره است و لنجها و نفتکش ها در آن پهلو می گیرند. حوضچه دیگری برای خدمات مسافری است ضمن اینکه در این بخش 34 باب انبار سر پوشیده داریم که 45 هکتار محوطه آزاد نیز در کنار آن قرار دارد و این فرصت را به تجار و صاحبان کالا می دهد که در این عرصه سرمایه گذاری و بهره برداری کنند.
موسوی ادامه داد: ما در کیش حدود 100 هکتار حوضچه آبی داریم که از عمق 5 تا 10 و نیم متر را شامل می شود و امکان پهلو گیری کشتی های کوچک تا 15 هزار تنی را فراهم می کند.
وی از افزایش 15 درصدی میزان مسافران هوایی خبر داد و گفت: کل پروازهای ورودی و خروجی در 10 ماهه سال گذشته بالغ بر 17180 پرواز بوده که در ده ماهه سال جاری به 18500 پرواز رسیده است ضمن اینکه تعداد کل مسافران سال گذشته نیز از 2 میلیون طی ده ماهه اخیر به 2 میلیون و 310 هزار مسافر افزایش یافته است که حدود 15 درصد افزایش را نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش درباره حوزه دریا گفت: در حوزه دریا نیز سال 94 مسافران در حدود 365 هزار نفر بودند که در سال جاری این میزان به 368 هزار مسافر رسیده است همچنین در سال قبل بالغ بر حدود 22 هزار سواری وارد کیش شده بودند که این میزان در ده ماهه اخیر به24500 دستگاه رسیده و 11 درصد افزایش را نشان می دهد.
موسوی از افزایش خطوط حمل و نقل دریایی خبر داد و گفت: در بخش مسافران دریایی ما با جدیت توسعه را دنبال می کنیم لذا خط دائمی بین بندر لنگه و کیش را تعریف کرده ایم که در ایام نوروز به صورت منظم در این مسیر به مردم خدمات ارائه کنند ضمن اینکه در سال آتی خطوط دیگری در مسیرهای بندرعباس، قشم و دیر نیز به این بخش اضافه خواهند شد.
وی افزود: تعداد صندلی های مسافری در بخش دریایی از1100 صندلی با 45 درصد رشد به 1592 صندلی رسیده که تا عید به 1917 افزایش خواهد یافت ضمن اینکه دو فروند شناور 80 و 404 نفره نیز به ناوگان اضافه شده که شناور320 نفری را نیز در نوروز اضافه خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش از جدی شدن مذاکرات این بخش برای وارد شدن یک فروند کشتی کروز در ایام نوروز خبر داد و گفت: با هدف کاهش سفرهای خارجی ایرانیان و بر اساس تاکیدات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، تلاش داریم که اولین کشتی کروز را وارد آبهای ایران کنیم لذا امیدواریم که در نوروز یک شبه کروز را برای ارائه خدمات به مسافران داشته باشیم.
موسوی توضیح داد: این کشتی با ظرفیت 1600 مسافر و400 دستگاه ماشین و با داشتن 130 کابین اقامتی با 400 تخت در این ایام وارد آبهای جزیره زیبای کیش خواهد شد و برنامه این است که پکیج های دو منظوره هوایی و دریایی تعریف کنیم تا افرادی که از طریق هوایی وارد جزیره می شوند با کشتی به جزایر دیگرخلیج فارس نظیر قشم و چابهار بروند.
وی زیرساخت های لازم در هندورابی را آماده برای ایجاد سفری فرحبخش خواند و بیان کرد: طی هفته های آتی امکانات مکمل نیز در این بخش ایجاد می شود تا مسافران و کیشوندان سفری خاطره انگیز را به جزیره آرامش تجربه کنند.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش، همراه بودن کارت ملی را برای مسافران دریایی یک الزام خواند و گفت: خوشبختانه امروز عرضه بلیط دریایی نیز شکل مکانیزه یافته و کاملا شبیه به کارت پرواز هواپیما، روندی تعریف شده دارد و کاملا کنترل می شود لذا لازم است که تمام مسافران کارت ملی خود را همراه داشته باشند