باهدف ارتقاء دانش زيست محيطي ساكنان و حفاظت از مرجان ها

دوره آموزشي اكو دايور ريف چك در كيش برگزار مي شود

ساكنان، مدرسان و غواصان كلوپ هاي دريايي كيش با شركت در دوره آموزشي ريف چك با جديد ترين روش هاي نظارت بر سلامت مرجانها و حفظ اين گونه هاي ارزشمند محيط زيست دريايي آشنا مي شوند.

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، با توجه به اهميت حفاظت از مرجان ها و نقش كاركرد اكولوژيك و اقتصادي آنها و همچنين نقش جامعه بومي و مقيم كيش در نظارت بر وضعيت سلامت مرجان ها دوره اكو دايور ريف چك براي ارتقاء سطح دانش ساكنان، كلوپ هاي غواصي و تفريحات دريايي، مدرسان و غواصان  در كيش برگزار مي شود.

اين دوره به همت اداره محيط زيست سازمان منطقه آزاد كيش و با همكاري گروه غواصي دايو پرشيا تنها نماينده رسمي ريف چك در ايران چهارم و پنجم خرداد  در سالن اجتماعات ساختمان شماره 2 سازمان منطقه آزادكيش كيش برگزار مي شود.

شركت كنندگان در روزسه شنبه نخستين روز دوره از ساعت 10 تا 13 و بعد از ظهر از ساعت 16 تا 20 به صورت تئوري با مباحث مهم در خصوص مرجان ها آشنا مي شوند. دومين روز دوره نيز به تمرينات عملي اختصاص مي يابد.

صخره‌های مرجانی در همه جای جهان در شرایط استرس‌ زا قرار دارند. معدن‌کاوی، کشاورزی، آلودگی (آلی و غیرآلی)، صید بی‌ رویه ماهی‌ها، بیماری‌ها، حفر کانال و افزایش دسترسی به جزیره‌ها و خلیج‌ها از جمله تهدیدهای منطقه‌ای است که اکوسیستم‌های مرجانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خطرات جهانی شامل افزایش دما و افزایش سطح آب دریاها، تغییرات pH به دلیل اسیدی شدن اقیانوس‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. در ۱۹۹۸، ۱۶ درصد از صخره‌های مرجانی جهان به دلیل افزایش دمای آب از بین رفتند.

تخمین‌های کلی نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۰ درصد از صخره‌های مرجانی جهان به طور کامل نابود شده‌اند و حدود ۶۰ درصد از صخره‌های جهان به دلیل فعالیت‌های انسانی در خطر قرار دارند. آسیب به صخره‌های مرجانی به ویژه در جنوب‌شرقی آسیا با شدت بیشتری رو به روست. در این ناحیه ۸۰ درصد از صخره‌ها در خطر انقراض قرار دارند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، بیش از ۵۰ درصد از صخره‌های مرجانی جهان تا سال ۲۰۳۰ تخریب خواهند شد و در نتیجه بسیاری از دولت‌ها مي كوشند تا با استفاده از قوانین زیست‌ محیطی از مرجان ها حفاظت كنند.

در بسیاری از كشورها نيز انتقال هر گونه مرجان از صخره‌ها ممنوع شده است و به ساکنان محلی در ارتباط با حفاظت و اکولوژی صخره‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند. با اقدامات محلی همچون حفاظت زیستگاه می‌توان ميزان آسیب‌های محلی را کاهش داد

مرجان‌ها در آب‌های خليج فارس تا حدود زیادی محدود به جزیره‌ها هستند. بیش‌ترین مناطق مرجانی ایران در خلیج‌ فارس در اطراف جزایر خارك و خاركو در شمال و اطراف جزایرجنوبی بین  لاوان تا هرمز از جمله جزایر هندورابي،كيش، فارور، بني فارور، سيري، لارك، هنگام، تنب كوچك و بزرگ، ابوموسي و قشم واقع شده‌اند.