دكتر مونسان در ايين افتتاح نمايشگاه گردشگري و سفر كيش؛

پتانسيل هاي متنوع كشورمان ضامن موفقيت صنعت گردشگري است

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش گفت: ظرفيت هاي بي نظير كشورمان در حوزه گردشگري آماده رونق اين صنعت با حداقل هزينه هاست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر مونسان در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سفر کیش با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، شهرداران و فعالان صنعت گردشگری اشاره به مفاهیم سفر و صنعت گردشگری در جهان امروز گفت: بعد از انقلاب صنعتی و تخصصی شدن مشاغل و به تبع آن افزایش دستمزدها و از سویی رشد خدمات بواسطه ازدیاد شهر نشینی، رفاه مردم طبقات متوسط و پایین جامعه افزایش یافت و باعث شد سفر کردن به منظور تفریح و سیاحت که مختص قشر محدود و خاصی از مردم بود به سایر طبقات اجتماعی تسری یابد .

از طرفی توسعه حمل و نقل که یکی از ملزومات اصلی گردشگری است با ورود هواپیماهای پهن پیکر مسافربری عرصه تازه و وسیع تری را برای گردشگری بین المللی گشود و هزینه های سفر خارجی را برای بسیاری از مردم اقتصادی ترکرد.

وی افزود: رقابت مقاصد گردشگری با یکدیگر به منظور جذب هر چه بیشتر سفرهای تفریحی سبب شده است تا تنوع خدمات به منظور ایجاد جذابیت‌ های بیشتر مقصد سفر در جهت کسب رضایت سلیقه های مختلف گردشگران ایجاد شود.

دکتر مونسان با بیان اینکه امروز دیگر تنها آثار فرهنگی یا طبیعت گردی برای جذب گردشگران کافی نیست گفت:  مقاصد گردشگری باید خدمات مورد نیاز بازدیدکنندگان را به منظور حفظ جایگاه خود و توانایی رقابت با دیگر مقاصد گردشگری به نحو مطلوبی عرضه نمایند.

ایجاد یک سیستم توسعه یافته حمل و نقل، زیرساخت های شهری مناسب، نظام بانکی، مالی و بیمه ای نوین، مراکز اقامتی و پذیرایی در حد استانداردهای روز دنیا و خدمات اینترنتی شاید دیگر کمترین انتظار گردشگران و مسافرانی باشد که مقصدی را برای گذران اوقات فراغت و تعطیلات انتخاب می کنند.

وی افزود: سالانه قريب به يك ميليارد و سيصد ميليون نفر گردشگر از سراسر جهان محل زندگي خود را براي گذران اوقات فراغت و ديدن جذابيت‌هاي نقاط مختلف جهان ترك مي‌كنند، اين رقم افسانه‌اي فقط مربوط به گردشگراني است كه از كشورشان خارج مي‌شوند و مبالغ هنگفتي را در بازار گردشگري جهان جابجا مي كنند.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تعداد گردشگراني كه در مناطق و شهرهاي داخلي كشورها سفر مي‌كنند از حجم گسترده‌تري برخوردار بوده و گردش مالي عظيمي را در بازار و به طبع آن چرخه اقتصاد داخلي ايجاد مي كنند. بر اساس تحقيقات مركز آمار ايران در بهار سال 1390 نزديك به 12 ميليون خانوار ايراني به سفر رفته اند كه چنانچه هر خانواده فقط 500 هزار تومان هزينه سفر پرداخته باشند تنها در اين فصل نزديك به شش هزار ميليارد تومان در چرخه داخلي اقتصاد كشور جابجا شده است .

وی افزود: اين درحالي است كه همه ما مي دانيم ايران كشوري گردشگر فرصت به شمار آمده و حجم مسافران ايراني راهي خارج نسبت به خارجيان راهي ايران كمتر است. براساس اعلام يكي از مقامات گردشگري كشور طي ده ماهه اول سال 1392، 7/5 ميليون نفر كشور را به قصد سفر خارجي ترك كرده اند در حالي كه در همين مدت چهار ميليون و 126 هزار مسافر خارجي وارد كشور شده اند، هر چند در اين مدت تعداد سفرهاي خارجي به داخل كشور 21 درصد رشد داشته اما تراز بين ورود گردشگران خارجي و خروج گردشگران ايراني با بيش از يك ميليون گردشگر به ضرر كشور بوده است.

دکتر مونسان تصریح کرد: ورود گردشگران خارجي به داخل كشور به معناي افزايش در آمد خارجي و تقويت بنيه اقتصادي است و چنانچه اين تراز به نفع در آمد كشور تغيير نمايد،  تامين منافع ملي را با افزايش درآمد، رفاه بيشتر و همچنين كاهش بيكاري  موجب مي شود.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در آمد حاصل از جذب یک گردشگر خارجی با فروش 15 بشکه نفت برابری می کند و اگر این صنعت در کشور توسعه پیدا کند و تعداد فراوانی گردشگر خارجی به ایران بیایند در آمد حاصل از توریسم می تواند جایگزین بخش های قابل توجهی از در آمد فروش نفت شود. در  خصوص اشتغال زایی این صنعت در داخل کشور تنها می توان به این نکته اشاره كرد که در مقابل ورود شش گردشگر برای یک نفر در کشور شغل ایجاد می شود.

وی گفت: توسعه این صنعت علاوه بر در آمد زایی مزایای دیگری همانند ایجاد زیر ساخت‌ها شامل گسترش جاده و توسعه شبکه حمل‌ و نقل و سایر تاسیسات شهری و رفاهی را به دنبال دارد که ضمن تاثیر مثبت بر رشد اقتصادی منطقه، کیفیت زندگی سکنه بومی را نیز ارتقاء می دهند.

از سوی دیگر رشد و شکوفایی گردشگری، زمینه افزایش اطلاعات و آگاهی اجتماعی ساکنان مقصد گردشگری، حفظ محیط زیست و میراث طبیعی و فرهنگی و پویایی روابط بین الملل را در پی دارد که در بحث توسعه پایدار از عوامل تاثیر گذار هستند.

دکتر مونسان گفت: می دانیم وجود آثار تاریخی و میراث غنی فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی به تنهایی ورود گردشگران خارجی را به کشور تضمین نمی کند، قطعا مؤلفه‌هایی چون امنیت، ارایه خدمات بهینه، تبلیغات مثبت و گسترده، پایین بودن قیمت‌های خدمات مسافربری و همچنین تسریع در صدور روادید، لازم و بسیار ضروری است.

امروز آشنایی با ضعف های آشکار و پنهان کشور، می تواند گام های ما را در مسیر جهانی شدن محکم تر و پایدارتر ساخته  و کشور را به جایگاهی شایسته در گردشگری جهانی و بهره مندی از بازار سرشار از منفعت گردشگری رهنمون سازد.

وی ادامه داد: از آنجا که توسعه صنعت گردشگری در کشور و افزایش ورود جهانگردان خارجی به کشورمان، علاوه بر رشد اقتصادی، می تواند در گشایش مسایل سیاسی ناشی از ضعف تعامل با دنیای خارج نیز یاری برساند. آموزش شهروندان و ایجاد تعامل مشترک مسؤولان و مردم و افزایش فرهنگ توریست‌ پذیری هم زمان با بهره مند ساختن جامعه میزبان از مزایای ورود گردشگران، در تغییر نگرش میزبان و میهمان تاثیر مثبتی گذاشته و می تواند نگاه بین المللی به کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه با اشاره به امکانات گردشگری جزیره کیش گفت: این جزیره  آمادگی را دارد تا در شرایط پسا تحریم و گشایش روابط بین المللی، نخستین گام ها را در توسعه صنعت توریسم خارجی بردارد و دروازه ورودی جهانگردان به ایران شود.

وی افزود: خوشبختانه کیش بدلیل برخورداری از قوانین و مقررات چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی شرایط سهل تری را جهت پذیرش اتباع بیگانه دارد.

این ظرفیت و قابلیت نیز در کیش وجود دارد تا با استفاده از امکانات و تسهیلات فراهم شده، میزبانی خود را در حد بسیاری از استانداردهای جهانی به رخ گردشگران بکشاند.

دکتر مونسان از اختصاص 52 درصد از اراضی کیش به مراكز گردشگري و اقامتي و ورزشي خبرداد که بیانگراین امر است که گردشگری به عنوان محور توسعه این جزیره به مرحله کاملا اجرایی خود رسیده است.

وی افزود: با اجرای طرح های عمرانی پیش رو شامل توسعه تاسیسات شهری و افزایش امکانات حمل و نقل دریایی و هوایی و تکمیل فضاهای اقامتی، پذیرایی و تفریحی، این منطقه به یکی از مقاصد مهم گردشگری منطقه تبدیل خواهد شد .

به گفته دکتر مونسان بخش خصوصی نیز در مورد ساخت مراکز اقامتی در کیش بسیار فعال بوده و با تشویق سرمایه گذاران, بیشتر هتل ها به صورت مجتمع هاي گردشگري ساخته مي شوند و انتظار می رود با بهره برداری از ظرفیت 37 هتل 4 و 5 ستاره در دست ساخت در کیش و یک هتل در جزیره هندورابی، از نظر اسکان گردشگران با سلیقه ها و بودجه های مختلف به سطح بسیار مناسبی  برسیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تلاش هايي كه براي تحقق اهداف دولت تدبير و اميد در تبديل كيش به شهري مدرن، قانون مدار و محلي امن براي آسايش و آرامش خانواده ها  شده است گفت: طي دو سال گذشته این روند شتاب بيشتري گرفته است و به نظر می رسد که امروز این منطقه بیشترین آمادگی را برای بهره مندی از شرایط امروز کشور در روابط جهانی دارد.

برپایی ادواری نمایشگاه های بین المللی گردشگری در منطقه آزاد کیش که در راستای گسترش توانمندی های بازاریابی این صنعت و توسعه روابط با تورگردانان بین المللی اجرا می شود, سبب شده است تا این منطقه از نظر ابعاد تخصصی بازاریابی گردشگری نیز شاهد تحولات مطلوبی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد برگزاری نهمین نمايشگاه بین المللی گردشگری و سفر کیش، به عنوان رویدادی تاثیر گذار بتواند با تمام ظرفيت به اهداف از پيش تعيين شده خود رسیده و آثار پر بارش راهنماي خدمات گردشگري كشور و رونق دهنده چرخه اقتصادي اين صنعت مهم باشد