پایان نشست دوروزه مناطق آزاد کشور با دستاوردهای ارزشمند

نشست دو روزه مناطق آزاد کشور با تدوین برنامه جامع در جهت افزایش سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی و جهش سهم نرخ رشد اقتصادی این مناطق پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در اختتامیه‌ی همایش ملی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور که در مشهد مقدس برگزار شدنماینده ویژه‌ی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۴۸ منطقه فعال آزاد و ویژه اقتصادی درکشور داریم گفت : یک سوم ارز آوری کشور توسط این مناطق انجام می شود و ۱۸ میلیارد دلار توسط این مناطق ارز غیر نفتی سالانه وارد کشور می شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: تراز تجاری مجموع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۱۴ و نیم میلیارد دلار است و مناطق آزاد که در سالهای گذشته تراز منفی داشتند در دولت فعلی دارای تراز مثبت شده و ارزآوری برای کشور به همراه دارند.

وی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان بهترین پایگاه برای سرمایه گذاری در کشور یاد کرد واظهار داشت : سال گذشته تقاضای سرمایه گذاری با افزایش ۴ برابری ۷۷۶ همت بود که این رقم یک رکورد برای این مناطق است.

عبدالملکی اظهار داشت: در حوزه احداث طرح ها در سال ۱۴۰۱ شاهد هفت ونیم برابرافزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ هستیم و در زمینه سرمایه گذاریهایی که سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید نیز شاهد رشد سه برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم. همچنین درسال جاری وسال آتی شاهد حجم زیادی از آغاز به کار سرمایه گذاریهای انجام شده در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود .

عبدالملکی تصریح کرد: همه این موفقیت ها و ادامه این روند وابسته به تلاش تیم مدیریتی وکارکنان مناطق آزاد و حمایتهای ارکان حکومتی و دولت است.نماینده ویژه رییس جمهور در مناطق آزاد گفت: در دو روز برگزاری همایش ملی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور ۱۴ کارگروه تشکیل شده وراهکارهای زیادی درخصوص رفع مشکلات وموانع مناطق آزاد طرح وبررسی شده است که بخشی از این راهکارها باید در شواریعالی مناطق آزاد حل شود ،بخشی از آنها نیازمند مصوبه هیات وزیران است که تقدیم معاون اول رییس جمهور شد و بخش دیگر به مصوبه مجلس نیاز داردکه به عنوان لایحه با دستور رییس جمهوری آماده شده است.

عبدالملکی افزود: برآورد انجام شده در سال گذشته نشان می دهد یک و نیم درصد از ۶ درصد نرخ رشداقتصادی کشور را مناطق آزاد و ویژه رقم زده اند که برای سال ۱۴۰۳ هدفگذاری ۲ و نیم درصدی برای سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نرخ رشد اقتصادی کشور درنظر داریم .

دبیرشورایعالی مناطق آزاد وویژه اقتصادی اظهار داشت: چنانچه نیازمندی های قانونی ومقرراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تامین شودتا سال ۱۴۰۷ و پایان برنامه هفتم به رشد۴ درصدی سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نرخ رشد اقتصادی سالانه کشور دست خواهیم یافت.

وی با خطاب قراردادن مدیران و مسئولان مناطق آزاد افزود: نشست سالانه مناطق آزاد باید نقطه عطفی در افزایش بهره وری مناطق آزاد باشد و انتظار داریم علاوه بر افزایش فعالیت ها و تلاش ها در حوزه تولید، سرمایه گذاری وصادرات ، همکاریهای شبکه ای نیز توسعه یابند مثلا در حوزه حمل و نقل مناطق آزاد در همه مرزهای کشور مستقر هستند و ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق مناطق آزاد انجام می شود. 

در حوزه گردشگری و بازاریابی سرمایه گذاری نیز باید شبکه ای عمل شود وهمه مناطق فرصت های سرمایه گذاری دیگر مناطق را به سرمایه گذاران ارائه کنند.

عبدالملکی اظهار داشت: درحوزه تعاملات بین المللی نیز همکاری شبکه ای را نیاز داریم منطقه آزاد قشم متولی توسعه همکاری مناطق آزاد و ویژه با سازمان همکاریهای شانگهای، کیش متولی همکاری با سازمان بریکس،منطقه آزاد انزلی متولی کشورهای حوزه دریای خزر،منطقه آزاد ماکو متولی کشورهای عضو اکو ،منطقه آزاد چابهار متولی کشورهای آیورا درحاشیه اقیانوس هند ، منطقه آزاد ارس متولی کشورهای اوراسیا و منطقه آزاد اروند متولی سازمان همکاریهای خلیج فارس است تا به مرحله ای برسیم که علاوه بر ایجاد زمینه همکاری تمام مناطق آزاد وویژه اقتصادی با این سازمانها، تمام کسانیکه می خواهند همکاری با این حوزه ها داشته باشند از کانال مناطق آزاد تعامل کنند تا تیم ملی اقتصاد بین الملل با رویکرد بهشت سرمایه گذاری کشور که شعار ما است محقق شود.

وی درپایان از تشکیل کارگروههای حل مشکلات تحت عنوان قرارگاه اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای پیگیری تمامی موارد تا حصول نتیجه خبر داد.

گفتنی است همایش ملی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و مسئولان مناطق آزاد کشور برگزار شد.