هيات اتريشي در سفر به كيش با فرصت هاي سرمايه گذاري منطقه آشنا شدند

رايزن بازرگاني سفارت اتريش جزيره كيش را شناخته شده ترين هاب سرمايه گذاري ايران در عرصه بين المللي برشمرد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، دكتر واين گارتنر رايزن بازرگاني سفارت اتريش به همراه هياتي از بخش بازرگاني اين سفارت در نشستي با مدير سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش با فرصتهاي سرمايه گذاري اين جزيره آشنا شدند. 

 رايزن بازرگاني سفارت اتريش در اين نشست با اشاره به اينكه جزيره كيش شناخته شده ترين هاب سرمايه گذاري ايران در عرصه بين المللي است از علاقمندي شركت هاي اتريشي براي سرمايه گذاري و فعاليت اقتصادي در ايران به ويژه جزيره كيش خبر داد و گفت: كيش يك مقصد گردشگري منحصر بفرد است و بسياري از شركت هاي اتريشي علاقمند هستند از پتانسيل هاي منطقه و زمينه هاي مختلف سرمايه گذاري در اين جزيره مطلع شوند تا بتوانند با يك برنامه ريزي دقيق براي فعاليت اقتصادي در كيش اقدام كنند. 

 وي با بيان اينكه سفر رييس جمهور اتريش به ايران در سال 2015 و حضور نمايندگي بيش از 200 شركت اتريشي، سرمايه گذاران اين كشور را براي حضور در بازار گسترده ايران ترغيب كرده است افزود: ما در زمينه تجهيزات بيمارستاني، پتروشيمي، ماشين آلات صنعتي، و گردشگري علاقمند به سرمايه گذاري در جزيره كيش هستيم. 

 وي با ابراز اميدواري از اينكه با  لغو تحريم ها مشكلات نقل و انتقالات بانكي در مبادلات تجاري به طور كامل بر طرف شده و شرايط فعاليت بانك ها در همه مناطق آزاد ايران به ويژه جزيره كيش تسهيل شود امكانات متعدد توسعه گردشگري حلال در ايران را فرصت خوبي براي جذب سرمايه گذاريهاي خارجي برشمرد.

شيرزاد مدير سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش نيز در اين نشست معافيت مالياتي 20 ساله، امكان سفر به كيش بدون نياز به رواديد و امكان تاسيس شركت در اين جزيره با مالكيت 100 درصد خارجي، عدم محدوديت در انتقال ارز به ديگر مناطق آزاد ايران يا ساير كشورها، حمايت قانوني از سرمايه گذاري خارجي و خدمات گسترده بانكي و بيمه اي را از جمله مزيت هاي مهم سرمايه گذاري در كيش عنوان كرد و افزود: منطقه آزاد كيش مستقل از سرزمين اصلي بوده و با قوانين خاص مناطق آزاد جمهوري اسلامي ايران اداره مي شود كه همين امر موجب تسريع در روند سرمايه گذاري ها و كاهش بروكراسي هاي اداري شده است به طوريكه فعالان اقتصادي خارجي مي توانند در مدت يك هفته شركت خود را در كيش تاسيس كنند. ضمن اينكه براي بكارگيري منابع انساني خارجي و مهندسان و كارشناسان رشته هاي مختلف از ساير كشورها نيز محدوديتي وجود ندارد.

سازمان منطقه آزاد كيش نيز با در اختيار قرار دادن زمين و تاسيسات مورد نياز با كمترين نرخ  از سرمايه گذاراني كه قصد دارند كارخانه و يا واحد توليدي تاسيس كنند حمايت مي كند. 

 شيرزاد با اشاره به اينكه جزيره كيش به عنوان جزيره پاك و دوستدار محيط زيست از توسعه صنايع با فناوري بالا استقبال مي كند و با توجه به اهميت حفظ محيط زيست منطقه، به صنايع آلاينده مجوز فعاليت داده نمي شود گفت: تا كنون بخش زيادي از سرمايه گذاري ها در جزيره كيش در بخشهاي املاك، داروسازي، مراكز تجاري و اقتصادي و لوازم و تجهيزات منزل بوده است و در حال حاضر علاقمند به جذب سرمايه گذاري هاي خارجي در زمينه گردشگري و در بخشهاي توريسم سلامت، توريسم ورزشي، تجهيزات پزشكي، ساخت هتل و ايجاد جاذبه هاي گردشگري نوين هستيم.  

وي با اشاره به اينكه كيش در زمينه تامين منابع انرژي و آب شرب ساكنان و گردشگران نيز مستقل بوده و به شبكه برق و آب سراسري متصل نيست اين جزيره را منطقه اي پيشرو در اجراي طرح هاي نوين اقتصادي، عمراني، تجاري و گردشگري برشمرد و گفت: جزيره كيش داراي باند فرودگاهي براي نشست و برخاست هواپيماهاي پهن پيكر اير باس در كشور است و به همين دليل در صورت راه اندازي پروازهاي ايران به مقصد نيويورك، برقراري اين پرواز از طريق فرودگاه كيش ميسر خواهد شد.

وي با بيان اينكه موقعيت خاص جزيره كيش و وجود ميدان گازي مستقل در منطقه زمينه حضور شركتهاي نفتي فراواني را در كيش فراهم كرده است گفت: در آينده اي نزديك جزيره كيش به يك مركز بزرگ فعاليت شركتهاي نفتي معتبر دنيا تبديل خواهد شد. 

 مديرسرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش با تاكيد بر اينكه بيش از 90 در صد سرمايه گذاري ها و فعاليت هاي اقتصادي در جزيره كيش از طريق بخش خصوصي اجرا مي شود گفت: سازمان منطقه آزاد كيش به عنوان بخش دولتي قانونگذاري و نظارت بر اجراي قوانين و تامين زير ساخت ها را بر عهده دارد و از فعاليت بخش خصوصي حمايت مي كند. وي با اشاره به اينكه در بيست سال گذشته سود سرمايه گذاري در بخش املاك و مستغلات 50 برابر شده است گفت: چنين رشدي در سراسر دنيا بسيار قابل توجه است. و با در نظر گرفتن اينكه جزيره كيش تنها منطقه اي است كه سرمايه گذاران خارجي مي توانند از امتياز مالكيت 100در صد برخور دار باشند بخش املاك يكي از فرصت هاي سرمايه گذاري ارزشمند در جزيره كيش است.  

مدير سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش با تاكيد بر اينكه پس از برداشته شدن كامل تحريم ها هرگونه نقل و انتقال ارزي از جزيره كيش به كشورهاي خارجي امكان پذير خواهد بود تصريح كرد: در حال حاضر روند نقل و انتقال ارز از طريق صرافي هاي معتبر در كيش انجام مي شود. شيرزاد با اشاره به ابراز تمايل بانك هاي اف شور براي ايجاد شعب در جزيره كيش گفت: تا كنون چندين بانك خارجي براي تاسيس شعبه در ايران ابراز آمادگي كرده اند و با توجه به اينكه قوانين تاسيس شعب بانكهاي خارجي در مناطق آزاد تا حدودي از سرزمين اصلي متفاوت است بانك هاي خارجي پس از برداشته شدن محدوديتهاي دوران پسا تحريم ميتوانند در مناطق آزاد ايران از جمله جزيره كيش شعب خود را داير كرده و فعاليت كنند.

 وي افزود: در حال حاضر باتوجه به فعاليت پويا و مطمئن شعب بانك هاي خصوصي در ايران، شركتهاي خارجي از طريق تعامل با بانك ها ي داخلي خصوصي نيز مي توانند فعاليت خود را آغاز كرده و روند سرمايه گذاري را  سرعت ببخشند. شيرزاد با اشاره به اينكه جزاير فارور كوچك و بزرگ و هندورابي نيز به كيش الحاق شده است گفت: سال گذشته طرح جامع هندورابي توسط يك شركت آلماني تهيه شد و امسال نيز فرودگاه و بندرگاه هندورابي آماده بهره برداري است و بزودي افتتاح ميشود تا اين جزيره در 5 سال آينده افق روشني را در زمينه جذب گردشگر تفريحي فرا روي خود داشته باشد. 

 مديرسرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش تاكيد كرد با توسعه هندورابي و رونق صنعت گردشگري در اين جزيره، كيش مي تواند به قطب "گردشگري مايس"  جلسات، مشوق ها، كنفرانس ها و رويدادها (MICE) در كشور تبديل شود. وي همچنين به امكان توسعه آموزش عالي و تبادل دانشجو با ساير كشورها با توجه به فعاليت شعب بين المللي دانشگاههاي معتبر داخلي در جزيره كيش اشاره كرد. 

 مديرسرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش شمار هتل هاي فعال جزيره كيش را 47 هتل با 12 هزار تخت عنوان كرد و گفت: در حال حاضر بيش از 41 هتل در كيش در حال ساخت است كه تا سه سال آينده ١٧ هزار تخت به ظرفيت پذيرش هتل هاي اين جزيره افزوده مي شود. 

 در پايان اين نشست هيات اتريشي براي حضور در نمايشگاه ها صنايع غذايي، آشاميدني و صنايع وابسته "فودكس" و همايش صنايع دريايي كه  در ماه آينده در جزيره كيش برگزار مي شود اعلام آمادگي كردند.