نوزده طرح اجرا شده در فرودگاه بين المللي كيش

فرودگاه بين المللي كيش در 33 ماه گذشته با اجرای 19 طرح عمراني توسعه یافت.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، از مهر 92 تا خرداد امسال و در مدت 33 ماه به طور متوسط هر دو ماه يك طرح عمراني يا برنامه توسعه اي در فرودگاه بين المللي كيش اجرا شده است.

فرودگاه کیش به عنوان مهمترین مبداء ورودی تاثیر زیادی در افزایش رضایتمندی گردشگران در سفر به کیش دارد. در همین راستا با تاکید دکتر مونسان توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات فرودگاهی و دستیابی به استانداردهای بین المللی در دستور کار قرار گرفت.

تعريض، بهسازي و روكش باند جنوبي به طول تقريبي 4 كيلومتر كه با هدف آماده سازي فرودگاه بين المللي كيش جهت نشست و بر خاست هواپيما هاي ايرباس A380  آماده شده است و گسترش و نو سازي سالن ورودي پروازهاي داخلي و افزودن بيش از 2 هزار متر مربع به فضاي داخلي اين سالن، دو طرح عمراني در فرودگاه بين المللي كيش است كه در این مدت اجرا شده است.

همچنين جهت راه اندازي و بهره برداري از بزرگترين سايت زيربنايي هلي كوپتري يكپارچه كشور، اجراي تاسيسات زير بنايي اين سايت آغاز شده كه تا چند ماه آينده به بهره برداري مي رسد.

از ديگر طرح هاي عمراني در فرودگاه بين المللي كيش مي توان به اتصال سيستم فاضلاب فرودگاه به شبكه شهري، نصب و راه اندازي 8 دستگاه پكيج با ظرفيت 30 تن در جهت افزايش ظرفيت سيستم هاي برودتي ترمينال ها و سالن هاي فرودگاهي، خريد دستگاه ديزل ژنراتور جهت راه اندازي ساختمان تكنيكال بلاك و برج مراقبت جديد و افزايش ظرفيت برق اضطراري فرودگاه، نصب و راه اندازي دستگاه هاي يوپي اس با هدف ارتقاء روشنايي سطوح پروازي فرودگاه كيش از  CAT1  به CAT2   و افزايش ايمني و سلامت پرواز اشاره كرد.

با توجه به نياز فرودگاه بين المللي كيش به افزايش ظرفيت سوخت رساني، اسناد لازم جهت عملياتي شدن طرح سوخت رساني تهيه و اجراي آن آغاز شد.

همچنين در جهت افزايش رضايتمندي مسافران و شركتهاي هواپيمايي مستقر در محوطه فرودگاهي ، 70 درصد ناوگان حمل و نقل و هندلينگ فرودگاهي نو سازي شد. تشكيل تيم مديريتي اپرون و تامين و افزايش تعداد تجهيزات خودرويي، انفرادي و نيروي انساني در اداره آتش نشاني و نجات فرودگاهي و ارتقاء طبقه بندي اين اداره به CAT 8  و اخذ مجوزهاي لازم از سازمان هواپيماي كشوري براي ثبت فرودگاه هندورابي در سيستم جامع و جهاني فرودگاهي، تكميل مراحل ساخت و تجهيز و آغاز بهره برداري از ساختمان برج مراقبت و تكنيكال بلاك جديد فرودگاه و استقرار كاركنان معاونت عمليات هوانوردي در ساختمان جديد از ديگر طرح هاي موفقي بود كه در 33 ماه گذشته در فرودگاه بين المللي كيش اجرا شده است.

لازم به ذكر است در دو نيم سال گذشته استقرار سه سيستم مديريت كيفي، محيط زيست و ايمني و بهداشت با هدف ايجاد سيستم جامع كسب گواهينامه هاي سيستم مديريت يكپارچه(I.M.S ) در فرودگاه بين المللي كيش را درپی داشت . ضمن اينكه به دليل تلاش مستمر در حوزه خدمات فرودگاهي و ايجاد امكانات رفاهي براي مسافران و گردشگران و ارتقاء سطح كمي و كيفي خدمات، شركت مادر تخصصي فرودگاههاي كشور پس از انجام مميزي هاي فراوان فرودگاه بين المللي كيش را در زمينه تكريم ارباب رجوع و تامين امكانات مسافران به عنوان رتبه نخست در كشور معرفي كرد.

در جهت ارتقاء بخش هوانوردي فرودگاه نيز اقدام هاي لازم انجام و در نهايت گواهينامه هاي مربوطه از سازمان هواپيمايي كشور دريافت شد.

مراحل ساخت پايانه بزرگ مسافري جزيره كيش با ظرفیت پذیرش سالانه چهار و نیم میلیون مسافر از جمله طرح های عملياتي شده در این مدت است که سرعت احداث آن شدت گرفت.  اين پايانه بزرگترين سالن يكپارچه پروازهاي داخلي بوده و در بين فرودگاههاي كشور دومين پايانه بزرگ مسافري پس از پايانه فرودگاه امام خميني (ره)  است.

فنس كشي 10كيلومتر از محوطه فرودگاه در جهت ارتقاء درجه امنيت و حفاظت فرودگاهي و جلوگيري از ورود آهوان به اين محوطه، نصب محافظ سايت رادار با هدف پيشگيري از آسيب هاي احتمالي و مراقبت از اين رادار كه تمامي معارض و عمليات هوايي جنوب كشور را پوشش مي دهد، عقد قرار داد با شركت فارسكو براي ساخت آشيانه تعمير و نگهداري هواپيماهاي پهن پيكر و واگذاري زمين براي اجراي طرح،  نصب و راه اندازي سيستم هاي DCS  و FIDS  و مذاكره و جذب سرمايه گذار براي ايجاد كارگو ترمينال هوايي در فرودگاه بين المللي كيش از ديگر طرح ها و برنامه هاي متعددي است كه در 33 ماه گذشته در فرودگاه بين المللي كيش اجرا شده است.

برگزاري  اجلاس هاي جهاني و منطقه اي ايكائو با هدف معرفي پتانسيل ها و امكانات ايران در سطح بين المللي، برگزاري موفق نمايشگاه دو سالانه صنايع هوايي و هوانوردي با حضور گسترده شركتهاي خارجي، اجرای اولين مانور مشترك شبانه با محوريت آتش نشاني، نجات و امداد با حضور 32 واحد فرودگاهي و شهري با هدف افزايش آمادگي جهت مقابله با سوانح  و اولين مانور طرح اضطراري با حضور 300 نفر از واحد هاي مختلف فرودگاهي بخشي از عملكرد قابل توجه سازمان منطقه آزاد كيش در زمينه خدمات و طرح هاي فرودگاهي است.

لازم به ذكر است فرودگاه بين المللي كيش سومین فرودگاه پر تردد کشور پس از تهران و مشهد است.