حسین نوش آبادی

نقش هنرهای نمایشی در بیان دردها ،تبیین واقعیات اجتناب ناپذیروتاثیرگذار است

معاون حقوقی ، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنر تئاتر را از هنرهای پایه و مادر برای بخش های دیگر فرهنگ و هنر دانست و گفت : نقش هنرهای نمایشی در بیان دردها ، تبیین واقعیات اجتناب ناپذیر و تاثیر گذار است

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از ایرنا ، حسین نوش آبادی پنجشنبه 10 اردیبهشت درآیین اختتامیه بخش مناطق هجدهمین جشنواره تئاتر بین المللی دانشگاهی که به میزبانی جزیره کیش وبا حضور مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری٫ معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی٫ جمعی از هنرمندان کشورومسئولان محلی کیش برگزار شد با یاد آوری اینکه امسال در وزارت ارشاد سال تئاتر نامگذاری شده است افزود : تمام تلاش ما این است تا بکارگیری امکانات و ظرفیت های موجود و ایجاد هماهنگی بخش های فرهنگی و هنری و بهره گیری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و ایجاد زیر ساخت ها در راستای ارتقا کمی و کیفی هنرهای نمایشی حرکت کنیم.

وی دانشجویان را نخبگان جامعه دانست و افزود : حضور فرهیختگان علمی در عرصه هنر بسیار ارزشمند است زمانی که دانشجو با تمامی اشتغال و گرفتاری ، خود را در حوزه فرهنگ و هنر ارتقا می دهد بسیار ارزشمند است.

سخنگوی وزارت ارشاد هنر تئاتر را از هنرهای پایه و مادر برای بخش های دیگر فرهنگ و هنر دانست و گفت : نقش هنرهای نمایشی در بیان دردها ، تبیین واقعیات اجتناب ناپذیر و تاثیر گذار است .
نوش آبادی تصریح کرد : وقتی قشر دانشجو در عرصه هنر فعال است اثر گذاری بیشتری از سایر نهادها و سازمان ها دارد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در سخنانی برگزاری این جشنواره را تجربه ای خوب عنوان کرد و افزود : کیش مهد هنر است و یکی از برنامه های اصلی دبیرخانه شواری عالی مناطق آزاد در حوزه فرهنگ این است که هنر فاخر و ارزشمند را در این مناطق به نمایش بگذارد                             .

 مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت : تلاش این است که با وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه تئاتر دانشجویی چه در حوزه تولید و چه در زمینه تماشای تئاتر در سالن های فاخر تهران با حداقل هزینه تعامل داشته باشیم.

حسین میرزایی افزود : آنچه در حوزه تئاتر دانشجویی مد نظر بوده این است که این جشنواره دانشجویی بماند واستمرار داشته باشد.

 وی با بیان اینکه وزارت علوم تمام قد ازاین حوزه حمایت می کند گفت ا میدواریم حمایت هایی که در حوزه تئاتر تهران صورت می گیرد برای شهرستان ها هم روزبه روز بیشتر شود .

میرزایی اظهار داشت : در تئاتر دانشگاهی شورای مشورتی وجود دارد و نظر این است فردی که به عنوان دبیر انتخاب می شود یا دانشجو باشد و یا مدت زیادی از دانش آموختگی وی نگذشته باشد .

وی اظهار داشت : در مدیریت گروه های تئاتر از دانشگاهیان استفاده می کنیم ، حرکتی است که آغاز شد و امیدواریم تالار مولوی تهران به عنوان نماد تئاتر دانشگاهی افتتاح شود .

‍در ادامه این برنامه اتابک نادری از فعالان عرصه تئاتر به مناسبت زاد روز استاد زنده یاد حمید سمندریان ضمن گرامیداشت یاد وی در سخنانی گفت : او یک معلم و پدرمعنوی برای تئاتر کشور بود.

رویا تیموریان هنرمند خوب کشورمان به عنوان نماینده هیات داوران تئاتر را هنری پرزحمت دانست و گفت: بدون زحمت نمی توان با تئاترزندگی کرد ، سالهاست که مشکلات وجود دارد و ما از مدیران تقاضا داریم که توجه لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد در این بیانیه از مسوولان فرهنگی تقاضا داریم ، آموزش عالی نسبت به مراکز مختلف هنری در سراسر کشور که در قالب آموزشگاه و دانشگاه پراکنده هستند بازنگری کند.

این استاد در عرصه تئاتر ، سینما و تلویزیون با بیان اینکه دانش هنر برای مربیان و اساتید نیست گفت : دانشجویان تلاش خود را کرده اند اما بیشتر دچار نقصان در آموزش هستند .

وی توضیح داد : وقتی که در یک یا دو سال ،هفت هزار دانشجو هنر می خواهند وارد بازار کار شوند اما هیچ بازار کاری برای آنان مهیا نیست ، زمانی که در شهر کلان تهران تنها دو سالن تئاتر استاندارد داریم و باقی چند منظوره هستند و حرفه ای های این عرصه با مشکلاتی مواجه هستند چطور نیروهایی جوانی که تمایل به آمدن به پایتخت دارند به این بازار بپیوندند.

این بازیگر عرصه تئاتر و سینما آموزش را بسیار مهم در عرصه تئاتر دانست و گفت : همانطور که فقدان سالن و بازارکار و جود دارد به همان میزان هم آموزشگاه ها و دانشگاه ها با کمبود مربی و استاد مواجه هستند .
در ادامه این مراسم از حامیان برگزاری این جشنواره همچون سازمان منطقه آزاد کیش و تعدادی از برگزیدگان تقدیر شد.

مسعود رایگان ، رویا تیموریان ، محمد امیر احمدی و مهدی سلطانی به عنوان هیات داوران ، قضاوت آثار را برعهده داشتند.

 بخش مناطق هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی که با حضور 20 گروه نمایشی از استان های مختلف از پنجم اردیبهشت ماه به میزبانی کیش آغاز شده بود 10 اردیبهشت در مرکز همایش های بین المللی کیش به کار خود پایان داد.