دبیر ستاد آب و انرژی

مناطق آزاد برای تبدیل به مناطق سبز می‌توانند الگوی کل کشور باشند

دبیر ستاد آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از تمایل مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به تبدیل مناطق سبز با رویکرد زیست‌محیطی مثبت و بهینه‌سازی انرژی ابراز خرسندی کرد و گفت: این رویکرد می‌تواند به الگویی برای سراسر کشور تبدیل شود.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دبیر ستاد آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در آیین افتتاح نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور IFEEX2021 ، این رویداد را اتفاقی مهم و موثر در اکوسیستم دانست و اظهار داشت: در معاونت ریاست‌جمهوری، ستادهایی تخصصی با نقش ارائه‌ی برنامه‌های راهبردی و توسعه فناوری را دارا می‌باشند.

مهدی شریف‌زاده، ۶ ماموریت متوازن برای این ستادها در حوزه‌های علمی و یا فناوری و تکنولوژی برشمرد و گفت: "ایجاد مرجعیت علمی در کشور"، "شناسایی و تقویت فناوری‌های موجود"، "برنامه‌ریزی برای دستیابی فناوری‌های گلوگاهی"، "ترویج اقتصادهای دانش‌بنیان با بازارسازی"، و "تسهیل تبادل فناوری از طریق همکاری‌های بین‌المللی" این ستادها را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان این مطلب که ستاد آب و انرژی از ادغام چندین ستاد دیگر تشکیل شده است، افزود: مطالعات گسترده‌‌ی تاب‌‌آوری در ۱۴ حوزه‌ی انرژی مانند: بالادست نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، نیروگاهی، انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی، بهینه‌سازی انرژی، انرژی در ساختمان و قوانین حوزه انرژی ارائه می‌شوند.
شریف‌زاده با تاکید بر اهمیت شناسایی حوزه‌های مختلف فناوری و توسعه‌ی آنان، تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۴۶ طرح به‌صورت سرمایه‌گذاری با اعتبار حدود ۴۵۰ میلیارد تومان توسط این معاونت حمایت شده‌اند.
وی همچنین بر ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای توسعه فناوری تاکید کرد و گفت: ظرفیت معاونت برای حمایت از فناوری‌هایی که برای‌ اولین‌بار ارائه‌می‌شوند تا اعتبار ۳۰۰ ميليارد تومان می‌باشد.
شریف‌زاده، "ایجاد بازار بهینه‌سازی" را دیگر ظرفیت قانونی معاونت عنوان کرد و افزود: تخمین معاونت معادل ۳.۲ میلیون بشکه صرفه‌جویی انرژی در روز می‌باشد.
دبیر ستاد آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از تمایل مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به تبدیل مناطق سبز با رویکرد زیست‌محیطی مثبت و بهینه‌سازی انرژی ابراز خرسندی کرد و گفت: این رویکرد می‌تواند به الگویی برای سراسر کشور تبدیل شود.

وی همچنین بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر ماموریت‌های شرکت عنوان کرد و با اشاره به توانمندی تولید ۸۵درصدی تجهیزات پتروشیمی در کشور گفت: در حال حاضر ۳۰درصد از این ظرفیت در کشور استفاده می‌شود و این، روی تلخ ماجرا است که بخش بزرگی از این مشکل به تزریق مالی برمی‌گردد و هم‌رسانی بین تولیدکننده و مصرف‌کنندگان فرصتی است که معاونت فراهم کرده است.
وی در پایان با اشاره به گزارش فعالیت‌های ستاد در نشستی طی روزهای آینده از ارائه‌ی دو نشست "بررسی وضعیت تراز انرژی کشور و مقایسه با جهان" و "ساخت تجهیزات به‌صورت نمونه" به منظور شناسایی همکاری‌های مشترک برای نیل به بهینه‌سازی انرژی، تبدیل به هاب انرژی و تبدیل به هاب سازندگان تجهیزات آب و انرژی در این رویداد خبر داد.
آیین افتتاح نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور IFEEX2021 با حضور سعید محمد و نمایندگان مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور و حامیان این رویداد، سوم آبان‌ماه در سالن خلیج‌فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.