رییس جمهوری در نشست مدیران مناطق آزاد کشور در قشم:

مناطق آزاد باید به مراکز جذب سرمایه و توسعه صادرات تبدیل شوند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد کشور به سمت رونق پیش خواهد رفت گفت: مناطق آزاد باید به مراکز جذب سرمایه و توسعه صادرات تبدیل شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت ‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز یکشنبه در نشست روسای هیئت‌امنای مناطق آزاد سراسر کشور با بیان اینکه شرایط کشور روز به روز در حال بهتر شدن است، گفت: تردیدی ندارم که کشور امسال به سمت رونق اقتصادی پیش خواهد رفت و همه باید تلاش کنیم که اقتصاد کشور به رونق و شکوفایی بیش از پیش برسد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مناطق آزاد می‌تواند به الگویی برای توسعه کشور در بخش‌های مختلف تبدیل شوند، گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، جذب سرمایه و صادرات، از اولویت‌های مناطق آزاد است و حرکت و برنامه‌ریزی در این راستا ضروری است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد کشور از دوره رکود خارج شده و تا رسیدن به رونق مطلوب هم به زمان نیاز دارد و در این مسیر باید تحرک و شتاب بیشتری ایجاد شود.

روحانی با اشاره به اینکه امسال می‌توان تولید را تقویت کرده و سرمایه را جذب کرد، اظهار داشت: برای اینکه به رونق برسیم باید تسهیلات لازم فراهم شده و شرایط کسب و کار بهبود یابد. در چنین شرایطی است که می‌توان انواع سرمایه‌های داخلی و خارجی را جذب کرد و مناطق آزاد با توجه به فرصت و شرایط ویژه‌ای که دارند می‌توانند نقش به سزایی در جذب سرمایه داشته باشند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت توجه به نحوه حمایت و اختصاص تسهیلات لازم در شرایط خروج از رکود و وارد شدن به رونق اقتصادی، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و حرکت شود تا اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران برای فعالیت اقتصادی جلب و تقویت شود.

روحانی گفت: رونق اقتصادی نیازمند سرمایه و تکنولوژی است و بدون آن امکان‌پذیر نیست. باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاران و تولید گران نسبت به سودآوری هزینه‌هایی که انجام می‌دهند، اعتماد داشته باشند و مناطق آزاد برای فراهم کردن این شرایط از ظرفیت‌های بهتری برخوردار است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید زیربناهای لازم را برای تولید گران فراهم کرده و اعتماد لازم برای آنان را ایجاد نمود و اجازه نداد که به این اعتماد لطمه و صدمه‌ای وارد شود.

روحانی با تاکید بر به کار بردن دقت لازم برای شناسایی سرمایه‌گذاران واقعی، گفت: باید از ابتدا مراقبت و دقت لازم را به کار گرفت تا سرمایه‌گذار و تولیدکننده واقعی وارد عرصه فعالیت و سرمایه‌گذاری شوند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر نقش مناطق آزاد در جذب نیروی کار و سرمایه، گفت: اگر مناطق آزاد در این مسیر درست حرکت کنند می‌توانند به الگویی برای سراسر کشور تبدیل شوند.

روحانی با اشاره بر ضرورت حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی، افزود: اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد را به جذب منابع خارجی و توسعه صادرات موظف کرده است و این اقدامات باید از اولویت‌های منطق آزاد باشد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در گذشته مناطق آزاد به مراکزی برای خرید اجناس تبدیل شده بود در حالی که باید این مناطق مراکزی برای جذب سرمایه در زمینه‌های مختلف باشند.

روحانی در ادامه توجه به گردشگری را مورد تاکید قرار داد و گفت: گردشگری از راه‌های رسیدن به رونق و افزایش اشتغال است و ضرورت دارد مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور لزوم تهیه شاخص‌هایی برای سنجش مناطق آزاد را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه خارجی، رضایت گردشگر، توجه به محیط زیست و مناطق تاریخی و دینی، رضایت میزبانان و مردم بومی می‌تواند از جمله این شاخص‌ها باشد.

روحانی با اشاره به اهمیت توجه به رضایت مردم بومی و مسافران و گردشگران، گفت: باید برای گردشگرانی که توان استفاده از هتل‌ها را ندارند تسهیلات و امکاناتی فراهم شود که راحت‌تر و آسوده‌تر بتوانند استراحت کنند.

رئیس‌جمهور اصلاح سیستم مالی و بانکی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای رسیدن به رونق اقتصادی به غیر از جذب سرمایه باید سیستم مالی و بانکی کشور اصلاح شود و مناطق آزاد با ارائه تسهیلات ویژه می‌توانند در این زمینه نیز الگو باشند.

روحانی افزود: در منطقه آزاد می‌توان با تسهیلات جدید در زمینه بسیاری از کارها الگویی برای سایر مناطق کشور ارائه کرد.

رئیس‌جمهور گفت: شرایط امسال به گونه‌ای است که فضای بین‌المللی نیز می‌تواند برای فعالیت اقتصادی در کشورمان مفید باشد و یکی از دستورات اقتصاد مقاومتی، دیپلماسی اقتصادی و تسهیل رابطه با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای منطقه است و مناطق آزاد می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

روحانی با تاکید بر تامین آب شرب مردم گفت: معتقدم در تامین آب شرب مردم باید دولت حمایت و پشتیبانی کند و شرکت مپنا اقدام مناسبی در تامین آب آشامیدنی در قشم انجام داده است که می‌تواند در سایر مناطق کم آب نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد و بایستی شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی در این زمینه وارد عمل شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی اظهار امیدواری کرد: همه همدلانه حرکت کرده و همزبان و هم سخن در یک مسیر باشند و وحدت و اتحاد و دوستی بیش از گذشته در کشور فراگیر شود.

در این جلسه تعدادی از روسای مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد کیش، سرخس، ماکو، چابهار و انزلی گزارشی را از فعالیت‌های سال گذشته و برنامه‌ها و پروژه‌های سال جاری خود در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و فرهنگی ارائه کردند.