مقابله با موج پنجم کرونا نیازمند انسجام و مشارکت جمعی است

ضرورت رعایت ضوابط بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی از اولویت های نخست مقابله و پیشگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد، در جلسه شورای سلامت کیش که ظهر سه شنبه هشتم تیر در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه در خصوص ارتقای اقدامات پیشگیرانه و آغاز موج پنجم ویروس کرونا در سطح کشور، گفت: با شیوع موج پنجم ویروس كرونا در سطح دنیا و سرایت بالای آن میان آحاد جامعه، وزارت بهداشت کشور نسبت به آگاهی بخشی عموم مردم از خطرات ناشی از بيماري كرونا خبر داد.

پورعلی بروز خطرات ناشی از عادی انگاری شیوع ویروس کرونا میان مردم را نگران کننده عنوان کرد و اظهار داشت: با نظارت های حداکثری کمیته نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی و مشارکت دستگاه های اجرایی تلاش بر این است تا ابعاد همه‌گیری جامعه را به حداقل برسانیم كه محقق شدن این مهم نیاز به مشارکت جمعی و سازمان های مردم نهاد دارد.

به گفته پورعلی با نظارت حداکثری کمیته نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی و مشارکت دستگاه های اجرایی از جمله بخش های نظارتی سازمان منطقه آزاد کیش در طرح های بزرگ، حمل و نقل، مراکز پذیرایی و سوپرمارکت ها مي تواند نسبت به ارتقای سطح هوشیاری جامعه مفید باشد.

وی با تاکید بر این مهم که در مدیریت خوشه ها هیچ گونه مقاومتی قابل پذیرش نیست افزود: با تشخیص مرکز توسعه سلامت کیش خوشه هایي که شناسایی می شود باید دوره قرنطینه خود را سپری کنند و مدیران مجموعه ها نیز به کمیته نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی احضار خواهند شد.

دبیر شورای سلامت کیش با بیان این که ۷۰ درصد مردم برخی کشورهایی که واکسینه شده اند با شیوع موج جدید ویروس دلتا پلاس ضوابط بهداشتی جدید اعمال کردند تصریح کرد: برای سرعت بخشیدن به غربالگری بیماران در این منطقه باید کیت های تشخیص کووید ۱۹ به موقع تامین شود.

سعید پورعلی با اشاره به این که نباید کمبود برخی از امکانات مورد نیاز مانع سیاست گذاری منطقه آزاد کیش برای مقابله با ویروس کرونا شود گفت: نظارت های حداکثری، بیمار یابی فعال، غربالگری  کسانی که با بیمار مثبت در ارتباط بودند و ارائه خدمات سریع درمانی از جمله سیاست گذاری شورای سلامت کیش در راستای پیشگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا است.

پورعلی با بیان این که امیدواریم در آینده نزدیک با تولید واکسن داخلی شاهد تسریع در واکسیناسیون آحاد جامعه باشیم خاطر نشان کرد: تزریق واکسن فقط از مرگ و میر جلوگیری می کند و احتمال مبتلا شدن به این بیماری وجود دارد و باید رعایت ضوابط بهداشتی همچنان ادامه داشته باشد.

محمدرضا رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت و سخنگوی شورای سلامت کیش در این جلسه با اشاره به این که خیز جدید بیماری کرونا اوج گرفته و با شیوع ویروس دلتا پلاس خیلی از کشورهایی که واکسینه شدند استفاده از ماسک را مجدد اجباری کرده اند ، اظهار داشت: با توجه به به گسترش شیوع ویروس جهش یافته دلتا پلاس و مواجه شدن وزارت بهداشت با کمبود کیت های تشخیص "پی سی آر" عادی انگاری مردم در رعایت ضوابط بهداشتی خطرات زیادی را برای این منطقه به دنبال خواهد داشت.

رضانیا با تاکید بر این که بايد بل تذکرات مداوم تلاش كرد تا رعایت ضوابط بهداشتی در برخی از اصناف عادی انگاری نشود افزود: جامعه بازاریان تنها حوزه فعال در جزیره کیش است که با دقت و حساسیت بالایی ضوابط بهداشتی را رعایت می کنند

به گفته رضانیا خوشه ها در نقاط مختلف جزیره در حال شکل گیری است واین عادی انگاری جزیره کیش را با بحران بزرگی مواجه خواهد کرد که منتج به تعطیلی فعالیت های اقتصادی و گردشگری در این منطقه خواهد شد.

وی با با بیان این که یکی از خوشه های بزرگ پلاژ بانوان کیش است و ظرفیت تعیین شده ۵۰ درصد رعایت نمی شود گفت: برای مهار خوشه باید خدمات دهي پلاژ بانوان را به دقت كنترل و در صورت نياز تعطیل كرد شود تا مبتلایان خوشه های خانواده را نیز درگیر نكنند.

سخنگوی شورای سلامت کیش اظهار داشت: در جلسه ای که با طرح های عمرانی و مسئولان "اچ آی سی" داشتیم هماهنگی های لازم انجام شده است.

محمدرضا رضانیا حداکثر زمان مداخله را ۵ روز اعلام کرد و گفت: رعایت نکردن ضوابط بهداشتی سبب افزایش بیمار بستری و مرگ و میر در جزیره کیش خواهد شد.

رضانیا در خصوص برگزاری کنکور گفت: اقدامات اولیه برای برگزاری کنکور از جمله ضد عفونی مرتب سطوح و در اختیار قرار دادن اقلام مورد نیاز متولیان برگزار کننده انجام شده است.