لي شين وي: امكانات پيشرفته جزيره کیش را به مهمترین قطب اقتصادي ایران تبديل مي كند

دبیر کل شهرداری شهر شن جن چین و هيات همراه در نشستي با معاون اقتصادي سازمان منطقه آزاد كيش بافرصت هاي سرمايه گذاري جزيره كيش آشنا شدند

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، هياتي ازمسئولان شهرداري شن جن چين در ديداربا معاون اقتصادي و مديران سرمایه گذاری و بازرگانی سازمان منطقه آزاد كيش بافرصت هاي سرمايه گذاري منطقه آزاد كيش آشنا شدند.

لی شین وی دبیر کل شهرداری شهر شن جن چین در این نشست با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری در کیش گفت: کیش با امکانات پیشرفته فرودگاهی و بندری و زیر ساخت های مناسب می تواند به مهم ترین قطب گردشگری٫ تجارت و بازرگانی ایران تبدیل شود. وی با اشاره به اینکه پیش از این به دلیل شرایط سیاسی حاکم و وجود تحریم ها بر قراری روابط تجاری گسترده با ایران ممکن نبود گفت: خوشبختانه امروز فضای باز سیاسی زمینه تعاملات گسترده ایران با جوامع بین المللی را فراهم کرده و راه های پیشرفت و توسعه کشور و مناطق آزاد از جمله جزیره کیش فراهم شده است.

دبیر کل شهرداری شهر شن جن افزود: سرمایه گذاران شن جن می توانند  با همکاری شرکت هایی از هنگ کنگ فعالیت های مختلفی را  در کیش انجام دهند. 

وي با اشاره به اينكه شهر شن جن با 2000 کیلو متر مربع وسعت و 20 میلیون نفر جمعیت مي تواند مدل مناسبي براي پياده سازي زیر ساخت در کیش باشد بر لزوم ايجاد سيستم مدیریت بین المللی و استاندارد در کیش تاكيد كرد و گفت: بايد زمينه حضور شركت هاي صاحب نام بين المللي در كيش فراهم شده و اين جزيره مرجاني به غیر از شهر های داخلی با سایر کشورها ارتباط گسترده اي ايجاد كند تا از توانمنديهاي متعدد و تجارب شركت هاي شناخته شده در جهت توسعه روز افزون كيش استفاده كند و این مي تواند یکی از زمينه هاي تعامل شهر شن جن و جزیره کیش باشد.

لي شين وي اظهار داشت: در شهر شن جن فعالیت های گسترده اي با حضور شرکت های ارتباطی، اینترنتی، دیجیتالی، بی سیم  و ماهواره ای انجام می شود که در کشور چین زبانزد است. همچنین 5 شرکت از 500 شرکت مطرح از نظر سرمایه گذاری در سطح جهان در شهر شن جن فعالیت مي كنند كه تبادل اطلاعات  و انتقال دانش و فناوري هاي نوين می تواند يكي ديگر از زمينه هاي تعامل جزیره کیش با شن جن باشد.

لی شین وی با ابراز خرسندی از توجه ویژه مسئولان و مدیران کیش به مسایل زیست محیطی این جزیره و دقت فراوان در اجرای پروژه های گوناگون که ضامن پاکی هوا و سلامت فضای شهری شده است تصریح کرد: در شهر شن جن نیز مانند جزیره کیش از اجرای طرح های صنعتی آلاینده و مغایر با سلامت محیط زیست جلوگیری می شود.

وي با تاكيد بر اهميت ايجاد و توسعه راه های ارتباطی مانند فرودگاه، بندرگاه و راه آهن در جهت رونق اقتصادي منطقه و شناخت ظرفيت هاي ارزشمند گردشگري كيش گفت: جزیره کیش از فرودگاه بزرگ و مجهزي برخوردار است و توسعه اين امكانات يك گام اساسي در جهت جذب گردشگران بين المللي و ترغيب سرمايه گذاران، تجار و بازرگانان براي فعاليت در اين منطقه آزاد است.

همچنین " ايي" رئیس شرکت ساخت بنادر در شن جن با اشاره به تاریخچه فعالیت شرکت خود در اين منطقه گفت: بنادر یکی از مهم ترين بخش هاي است که در تبديل هر منطقه به قطب اقتصادی بسيار موثر است.

وی با بيان اينكه شن جن سومین بندر پر تردد دنیا است و اولین اسکله جهان است كه ظرفيت استقرار کانتینرها با ظرفیت 15 میلیون تن را داراست گفت: 60 در صد مساحت شهر شن جن به محوطه هاي بندري اختصاص يافته و هر ساله شركت هايي از کشورهای آسیای جنوب شرقی و سایر کشورها از جمله شرکت هایی بسياري که با ایران مبادلات تجاري و بازرگاني دارند نيز در این بندرگاه مستقر مي شوند.

وی با اشاره به تاكيد رييس جمهور چين مبني بر لزوم ايجاد ارتباط گسترده از بندر شن جن با تمام شهرهای بندری دنیا تصريح كرد: براي تحقق اين هدف با بسیاری از کشورها از جمله مصر، ایران و اندونزی ارتباط بر قرار کرديم. براي ساخت اسکله هاي مدرن همانند اسکله بندر شهر شن جن در ساير شهرهاي بندري دنيا نيز در حال مذاكره با كشورهاي بسياري هستيم.

رئیس شرکت ساخت بنادر شهر شن جن با تاكيد بر پتانسیل های بسيار مناسب جزيره كيش براي توسعه بندرگاه ابراز امیدواری کرد تا در آينده فرصتي فراهم شود و  شركت وي  بتواند در منطقه آزاد كيش يك بندر جديد و بسيار بزرگ بسازد.

در اين نشست پيشنهاد امضای تفاهم نامه مشترک و تعیین نماینده برای ارتباط بیشتر سازمان منطقه آزاد كيش با شهرداری های شهر شن جن، ايجاد خطوط جديد پروازي شركت هواپيمايي کیش بين شن جن و جزيره كيش، ایجاد حمل و نقل ریلی در نوار سیاحتی و گردشگری کیش، ایجاد جاذبه های نوين گردشگری از جمله پارک هاي پيشرفته تفريحي در نوار ساحلي كيش و آکواریوم های دریایی، و دعوت براي حضور نمايندگان شن جن در نمايشگاه فرصت های سرمایه گذاری کیش در ماه نوامبر امسال از مهم ترين موارد مطرح شده بود.

گفتنی است پس از این نشست، سرمایه گذاران شهر شن جن چین از بندر، فرودگاه و شهر زیر زمینی کاریز در جزيره كيش بازدید کردند.

لازم به ذكر است این نشست  شنبه 3 مهر با حضور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش، مدیر عامل شرکت بنادر و فرودگاه های کیش، مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، و مدیران سرمایه گذاری، بازرگانی و صنایع سازمان منطقه آزاد کیش و همچنین سرمایه گذاران شهر بندری شن جن چین در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

شهرشن جن در سال 1979 یک بخش در چین بوده که در سال 1980 و پس از توسعه فراوان در بخش هاي مختلف  به شهر تغییر یافته است، شن جن بزرگترین منطقه آزاد تجاری - صنعتی و مرکز IT چین در مجاورت هنگ کنگ است.