لزوم کاهش فعالیت های گردشگری در مناطق مرجانی آسیب دیده برای احیای طبیعت

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزادکیشافزایش دمای آب را دلیل سفیدشدگی مرجان ها در دهه نخست شهریورم اعلام کرد و افزود: برای احیای طبیعت باید فعالیت های گردشگری در مناطق مرجانی آسیب دیده به کمترین میزان کاهش یابد.

 به گزارش روابط عمومی واموربین المللل سازمان منطقه آزاد کیش٫ مریم محمدی درگفتگو با ایرنا گفت: سفیدشدگی مرجان ها در زمان افزایش بیش از اندازه گرما روی می دهد و موجب دفع جلبک های همزیستی می شود که به مرجان ها رنگ و سرزندگی می دهند. بدون این جلبک ها، مرجان ها سفید می شوند و در صورت تداوم شرایط نامناسب، از بین می روند.

محمدی ادامه داد: در پی مشاهدات و اخبار رسیده، اداره محیط زیست از اوایل شهریورماه به بررسی وضعیت مرجان های پیرامون جزیره اقدام کرد.

وی افزود: ایستگاه هایی همچون سایت های مرجانی سیمرغ و پلاژ آقایان در جنوب شرقی و شرق جزیره، شرق و غرب هتل ترنج در غرب جزیره و پلاژ بانوان در شمال شرقی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد بیشتر مرجان های شاخ گوزنی در سایت سیمرغ که زیر تابش نور مستقیم بودند از بین رفته اند.
محمدی گفت: آن دسته از مرجان های بزرگ تر یا مرجان هایی که بین صخره های بزرگ واقع شده بودند، زیر سایه قرار گرفته و رنگ خود را از دست نداده اند و زنده هستند.

رییس اداره محیط زیستکیشافزود: سایر گونه های مرجان ها که در اعماق دریا در معرض تشعشع کمتر آفتاب قرار گرفته اند به زیست خود ادامه می دهند. در سایت های مطالعه شده نیز مرجان های مغزی، آتشین psammora و Pseudo fiderastrea هنوز تحت تاثیر قرار نگرفته و زنده اند.

وی با بیان اینکه «مرجان ها فقط در شرایط ویژه آب و هوایی قادر به ادامه زندگی هستند و نسبت به هر نوع تغییر کوچک حساسیت بسیاری دارند»، افزود: این پدیده که با افزایش دمای آب بروز می کند بیشترین تاثیر را روی مرجان های شاخ گوزنی گذاشته است زیرا با توجه به عمق کمتر زیستگاه ها در معرض نور آفتاب بیشتری قرار دارند.

وی با بیان اینکه ضعیف شدن مرجان ها آسیب پذیری آنها را افزایش می دهد، افزود: در چند روز گذشته دمای آب کاهش یافته است و امید می رود مرجان ها بتوانند خود را احیا کنند.

رییس اداره محیط زیستکیشیادآور شد: پیش از این طی فصول گرما در سال های 76 و 87 مرجان های جزیرهکیشبه مشکل سفیدشدگی دچار شده بودند و از آن زمان تاکنون روند بهبود زیستگاه های مرجانی را شاهد بودیم.

وی در مورد اقداماتی که به احیای مرجان های جزیرهکیشکمک می کند، گفت: منطقه سیمرغ در ضلع جنوب شرقی جزیره به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی انتخاب شده است و بیشترین تراکم مرجان های شاخ گوزنی را دارد که به علت زیبایی و غنای اکوسیستم، در گذشته مورد استفاده گروه های مختلفی همچون شناگران، غواصان، ماهیگیران تفریحی و قایقرانان قرار می گرفت.

محمدی اضافه کرد: از سال 87 همزمان با بروز پدیده سفیدشدگی مرجان ها و پس از انجام مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل و محیط زیست درکیش(ICZM)، این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین و محدوده آن در سال 89 بویه گذاری شد.

وی ادامه داد: چندین بویه مهاری برای جلوگیری از لنگراندازی شناورها در این منطقه نصب و فقط برای غواصی مجاز اعلام شد که این اقدامات حفاظتی کمک شایانی به بازگشت مرجان های آسیب دیده کرد.
محمدی درباره اقدامات سازمان منطقه آزادکیشدر راستای احیا و بازسازی زیستگاه های مرجانی گفت: مطالعات امکان سنجی ایجاد زیستگاه های مصنوعی در نقاط مختلف جزیرهکیشدر سال 87، انجام طرح های پژوهشی «بررسی زیست بوم شناسی دریایی در سواحل جزیرهکیش» و «ایجاد زیستگاه مصنوعی» در سال های 88 و 89 از آن جمله است.

به گفته او، ایجاد سایت های غواصی تازه و کاهش فشار گردشگران در سایت های مرجانی طبیعی، کمک به افزایش ذخایر زیستی با نصب 130عدد سازه مصنوعی در سه نقطه از آب های پیرامون جزیره و نصب 6 مجسمه زیر آب در 2 مرحله از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

ساخت زیستگاه مصنوعی با مصالح طبیعی به حجم یک هزار تن و در مسیر 300 متری، کاشت و قلمه زدن مرجان روی 500 پلیت بتنی و استقرار آن در پنج نقطه از آبهای سواحلکیشاز دیگر اقدامات مورد اشاره محمدی بود.

وی اضافه کرد: نظر به اینکه پدیده گرم شدن جهانی از بزرگ ترین چالش های پیش روی ادامه حیات انسان ها است باید مراکز پژوهشی و دانشگاهی به طور جدی مطالعاتی را در زمینه تاثیر تدریجی آن بر زیست بوم ها (اکوسیستم ها)ی مختلف به ویژه زیستگاه های مرجانی انجام دهند.

محمدی یادآور شد: سازمان منطقه آزادکیشهمواره با حمایت از پژوهشگران و همکاری نزدیک با موسسه هایی مانند مرکز ملی اقیانوس شناسی و همراهی سازمان محیط زیست سعی داشته است در یک سال و نیم گذشته طی برگزاری نشست «راپمی» (مرکز منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان) از مرجان هایکیشکه مهمترین جاذبه طبیعی و عامل شفافیت آبهای آن است، حفاظت کند.

وی گفت: مرجان های خلیج فارس با وجود مقاومت بیشتر نسبت به مرجان های سایر مناطق، از تاثیر پدیده 'ال نینو' و گرم شدن جهانی کره زمین در امان نخواهند بود و یافتن گونه های مقاوم تر مرجان ها و تلاش برای تکثیر آنها به عنوان گونه های در معرض خطر یکی از اقدامات موثر است.
سفیدشدگی مرجان ها به طور همزمان در دیگر مناطق خلیج فارس مانند جزیره قشم، هندورابی، هرمز و لارک نیز روی داده است.

در آبهای اطرافکیش36 نمونه مرجانی وجود دارد که پوشش این گونه های مختلف بسته به شرایط زیستگاه متفاوت است.