ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی ماه محرم اعلام شد

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش دستورالعمل رعایت موازین بهداشتی را در تهیه و توزیع نذورات در ماه محرم اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر محمدرضا رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در خصوص رعایت موازین بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات و احتمال بروز بیماری های مرتبط با آب و غذا به ویژه بیماری های عفونی و روده ای در این ایام گفت: به منظور حفظ سلامت عزاداران حسینی، رعایت نکاتی از جمله کنترل موارد بهداشتی در خصوص نحوه برگزاری مراسم، توزیع نذورات، عرضه محصولات غذایی در مساجد، تکایا و هیئت ها، کنترل آب شرب، ظروف مصرفی و رعایت بهداشت فردی در تمام هیات های مذهبی ضروری است.

رضا نیا گفت: عزاداران نیز دام را از مراکز مورد تایید سازمان دامپزشکی و مجاز تهیه و نکات بهداشتی شرایط محیطی ذبح را رعایت کنند.

وی بر ضرورت پخت و پز در مکان هایی با شرایط بهداشتی مناسب تاکید کرد و افزود: توصیه کلی ما در پخش نذورات، استفاده از ظروف یکبار مصرف مناسب گیاهی دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت جهت مواد غذایی و نوشیدنی های گرم است.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش یاد آور شد: برای تهیه شربت و مواد غذایی مایع از ظروف مناسب دارای پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت استفاده شود و در صورت استفاده از یخ، حتما قبل از قرار دادن یخ در مخازن، آن را با آب شستشو دهند و در مورد شیر نیز پیش از توزیع جوشانده شود.

وی بر استفاده از نمک های ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو برای پخت غذا تاکید کرد و افزود: در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود و در صورت توزیع سبزی و سالاد، سالم سازی آنها الزامی است.

تامین سیستم تهویه مناسب در اماکن سر بسته، استفاده از روپوش، دستکش و کلاه در حین کار، اخذ کارت تندرستی کلیه دست اندرکاران تهیه و توزیع مواد غذایی، دفع بهداشتی فاضلاب تولیدی در تکایا و مساجد، تهیه جعبه کمک های اولیه و کپسول اطفاء حریق، عدم نگهداری غذای پخته شده در دمای محیط به مدت بیش از دو ساعت، عدم استفاده از افراد خدماتی و نظافتی و افراد متفرقه در تهیه و توزیع مواد غذایی، دفع و تخلیه به موقع سطل های زباله، استفاده از کیسه زباله و همکاری با بازرسان بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش از دیگر مواردی است که دکتر رضا نیا بر آن تاکید کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما در مرکز توسعه و سلامت کیش، پیشگیری، مهار و کاهش بیماری های ناشی از غذا، آب شرب و حفظ سلامت عزاداران حسینی در این ایام معنوی است.

لازم به ذکر است، چنانچه ساکنان جزیره سئوالاتی مبنی بر انجام این مراسم و موازین بهداشتی  از سوی مساجد، تکایا و هیئت ها در عزاداری های ایام محرم دارند، می توانند با شماره تلفن 44423311 و 07693112620 تماس بگیرند.