سه اقدام ضروری تضمین کننده برای رشد اقتصادی کشور

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی "دیپلماسی اقتصادی، رفع موانع سرمایه گذاری و اقتصاد دانش بنیان" را سه اقدام ضروری تضمین کننده برای رشد اقتصادی کشور برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سمینار یک روزه الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشور که پنجشنبه 27 بهمن در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد؛ گفت: مرکز پژوهش های مجلس در برنامه هفتم توسعه ضمن ارائه نسخه پیشنهادی خود به دولت، رشد اقتصادی کشور در پنجره فرصت های پیش روی برنامه هفتم را مورد بررسی قرار داده است که یکی از مهمترین آنها؛ دیپلماسی اقتصادی و تعریف اقتصاد در زنجیره ارزش های منطقه ای و فرا منطقه ای به عنوان یک ضرورت مطرح شده است.

به گفته نگاهداری مغفول ماندن دیپلماسی اقتصادی به عملکرد مناطق آزاد، کنش گران اقتصادی و وزارت خارجه بر می گردد،  اگر در سال های گذشته مورد توجه قرار می گرفت موفق تر عمل می شد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای ایفای نقش کلیدی به عنوان یک کنشگر در دیپلماسی اقتصادی باید جهت گیری مناطق آزاد به سمت همیار توسعه ملی کشور باشد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید مناطق آزاد به عنوان یک کنشگر فعال اقتصادی برای ایفای نقش خود از رویکرد سنتی به سمت رویکرد کریدور اقتصادی حرکت کنند و به جای تخصیص اعتبارات از بودجه دولت مرکزی، ارتزاق دولت از مناطق آزاد محقق شود.

بابک نگاهداری در تکمیل سخنان خود افزود: در این صورت نه تنها مناطق آزاد خودگردان را شاهد خواهیم بود بلکه بستر سازی برای توسعه مابقی مناطق کشور تحقق می یابد.

نگاهداری با بیان این که در نگاه سنتی تمرکز بر ساخت مدرسه و بیمارستان و جاده و موضوعات دیگر است افزود: در رویکرد کریدوری به سمت مدیریت و استفاده از فرصت های اقتصادی متمرکز خواهیم شد که این مهم در اختیارات مدیریتی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی "موازی کاری، تداخل و عدم هماهنگی های مدیریتی در مناطق آزاد را از جمله چالش عمده برای تغییر رویکرد ها در برنامه هفتم برشمرد و اظهار داشت: امیدواریم مجموعه تصمیماتی که برای ایجاد مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد و تصمیمات راهبردی خارجی برای ایفای نقش زنجیره های کریدوری می شود بتواند نگرش سنتی مناطق آزاد را به رویکرد جدید مبدل سازد.