ایجاد قطب سرمایه گذاری در خلیج فارس؛

سال 94 سال شکوفایی هندورابی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جزیره هندورابی با تاکید بر حفظ محیط زیست این جزیره قطب سرمایه گذاری خلیج فارس می شود.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش٫ دکتر مونسان با بیان اینکه عملیات توسعه جزیره هندورابی از سال گذشته کلید خورده است گفت: براساس طرح توسعه کیش، توسعه هندورابی سرعت خواهد گرفت و این جزیره به قطب سرمایه گذاری خلیج فارس تبدیل می شود.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: با توجه به آغاز فعالیت های توسعه ای در جزیره هندورابی قرار شد مطالعات طرح جامع به عنوان یکی از اسناد بالادستی مهم به تصویب مرجع قانونی آن یا شورای عالی معماری و شهرسازی برسد بنابراین تکمیل اسناد لازم٫ به هنگام سازی و مصوب کردن مطالعات در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح جامع این جزیره با هدف استفاده مناسب محیطی از زمین با بهترین و بیشترین بازدهی اقتصادی تهیه شده افزود: باید شرایطی فراهم شود که بتوان با کمترین بار منفی بر محیط زیست، راه حل های اقتصادی و سرمایه گذاری بهینه را ارائه داد.

به گفته مونسان٫ این جزیره با قرار گرفتن در بستر طبیعت دریایی آرام و زیبا، ویژگی های پهنه جنوبی ایران را بازنمایی می کند از این رو پذیرای گردشگران و توسعه صنعت گردشگری خواهد بود.

وی نواحی ساحلی جنوبی کشور را نماد اقتدار ملی در روابط بین المللی دانست و افزود: استراتژی توسعه سرمایه گذاری در این نواحی مهمترین رویکرد کلان کشور در منطقه جنوبی ما محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اقدامات مهمی که در حوزه گردشگری این جزیره انجام شده است، افزود: احداث فرودگاه، بندرگاه، هتل و اسکله از جمله عملیات عمرانی این جزیره است که با تاکید برپایداری محیط زیست وحفظ ویژگیهای طبیعی منطقه انجام می شود.

وی ادامه داد: احداث هتل هندورابی به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ است که در حال حاضر کارهای اجرایی آن انجام شده و آماده بهره برداری است.

مونسان افزود: در بخش عملیات عمرانی٫ سیستم های آب و برق موقت در این جزیره تعبیه شده و تلاش می کنیم که این فعالیت های عمرانی بدون هیچ مشکلی پیش برود تا جزیره هندورابی به قطب بی نظیر سرمایه گذاری و گردشگری کشور تبدیل شود.

وی در خصوص پروژه بسیار بزرگ بهنام- باغ راه ایرانی نیز گفت: این بخش شامل فضاهای تفریحی با المان های فرهنگی - اسلامی است که این باغ راه در سطح 200 هزار متر در 22 هکتار زمین ایجاد شده و فضاهای آن از قابلیت فرهنگی و اقتصادی برخوردار است و تقریبا آماده بهره برداری است.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در هندورابی با رویکرد اکوسیستم پیش می رویم، افزود: در نظر داریم عملیات عمرانی این جزیره با کمترین مداخلات زیست محیطی همراه شود یعنی اگر جاده ای قرار است احداث شود، این جاده قرار نیست خاکبرداری شود و متناسب با شیب زمین خواهد بود.

وی افزود: در این جزیره جایی برای خودروهای با سوخت فسیلی وجود ندارد و به دنبال این هستیم که عمدتا انرژی های نو استفاده شود و برای اجرایی شدن این کار نیز از همکاری مشاوران بهره مند شده ایم.
مونسان با بیان اینکه درسال 92 ظرف مدت 4 ماه یکسری سازه های چادری در این جزیره برپا کردیم که کلیه امکانات مورد نیاز تورها در آن تعبیه شده و در نوع خود بی نظیر است، افزود: البته چادرهای اقامت شب از امکانات بیشتری برخوردارند اما مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی افزود: پس از ارایه طرح هندورابی، بخش خصوصی مانند کیش وارد عمل می شود و مطمئن هستیم که سال 94 سال هندورابی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه از برنامه های خود برای توسعه و بهره وری انرژی در کیش خبر داد و افزود: قرار است مشوق هایی بگذاریم که از نیمه دوم سال 94 بتدریج خودروها در کیش از سوخت فسیلی خداحافظی کرده و به سمت انرژی های پاک حرکت کنند.

به گفته مونسان؛ براین اساس تعرفه های خودروهای برقی و هایپ ریت (دوگانه) را صفر کرده و در مقابل تعرفه های مربوط به خودروهای سوخت فسیلی را افزایش خواهیم داد.

وی تاکید کرد: در نظر داریم نرخ های سوخت را اصلاح کنیم منتهی باید تا سال 94 برنامه ریزی های این کار را انجام دهیم تا بتوانیم از 6 ماهه دوم سال طرح استفاده از انرژی های پاک را اجرایی کنیم.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: امیدوارم با این اقدام، خدمتی را به کشور ارایه دهیم و کیش به پایلوتی برای استارت این طرح در کل کشور تبدیل شود و با اصلاح رویکردها تا حد ممکن مصرف سوخت فسیلی را کاهش دهیم.