دکتر مونسان:

رونق گردشگری کیش زمینه ساز تحول در صنعت گردشگری کشور است

گردشگری یکی از مهمترین صنایع درآمدزا درجهان امروز است که اقتصادی بسیاری از کشورها بر محور درآمد ناشی از این صنعت استوار است.

اما با وجود ظرفیت های بی نظیر دراین حوزه٫ کشورما هنوز به جایگاه واقعی خشود دست نیافته است .

البته مناطق آزاد با توجه به وجود  قوانین سهل وظرفیت های متمایز نسبت به سایر نقاط کشور ٫ می توانند برای توسعه گردشگری پیشگام وآغاز گر حرکتی جدید باشند.

جزیره کیش نخستین منطقه آزاد کشور است که ماموریت اصلی آن توسعه گردشگری وتجارت است وچنانچه این منطقه آزاد به موفقیت درصنعت گردشگری ورونق اقتصادی دست یابد نقش موثری درارتقاء گردشگری وتجارت درکشور خواهد داشت.

به همین منظور با دکتر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مصاحبه ای انجام شد وبه عنوان نخستین سوال از ایشان  پرسیدیم:

دردوره مدیریت شما چه اقداماتی برای توسعه صنعت گردشگری انجام شده است؟

جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور با ماموریت توسعه گردشگری واقتصادی  باید به دروازه مبادلات ورونق اقتصادی کشور تبدیل شود . این جزیره به یمن وجود طبیعت بکر٫ همجواری با خلیج فارس وسواحل بی نظیر٫ دارای بسیاری از شاخصه های طبیعی است که مورد توجه گردشگران کشورهای مختلف است.

اما وجود این مزیت ها به تنهایی قادر نیستند جزیره کیش را به مقصد پررونق گردشگری تبدیل کنند بلکه  برای رسیدن به این مقصود نیاز است علاوه بر ایجاد امکانات گردشگری و زیرساخت های مورد نیاز٫ برنامه ریزیهای منسجم وهدفمندی نیز توسط متخصصان ومشاوران کارآزموده وبراساس الگوهای موفق وبومی سازی این روشها انجام شود.

همچنین علاوه بر لزوم انجام این موارد٫ معرفی وشناساندن ظرفیت های کیش درعرصه های بین المللی٫ یکی از مهمترین نیازهای این جزیره درمسیر توسعه گردشگری است.

تا کنون فعالیت های زیادی درجزیره کیش انجام شده و این اقدامات براساس بررسیهای تئوری و.میدانی کارشناسان بوده تا این منطقه آزاد علاوه بر رونق اقتصادی داخلی٫ برای کشور نیز درآمدزایی داشته و دروازه ورودی گردشگری و تجارت باشد.

توسعه گردشگري نيازمند توسعه همه جانبه وفراهم كردن زيرساخت هاست و برای رونق گردشگری باید همه بخش ها همگام با هم رشد کنند تا همزمان با اجرای برنامه های مربوط به توسعه گردشگری ٫ توان پاسخگویی به نیازهای گردشگران وایجاد علاقمندی برای سفرهای مجدد به کیش ومیزبانی از این گردشگران با برنامه های متنوع را داشته باشیم.

توسعه پایداردرگردشگری زمانی اتفاق می افتد که بتوانیم به گونه ای عمل کنیم که جزیره کیش به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری درفهرست تورگردانان کشورهای مختلف معرفی شود وگردشگران بعد از یک بار سفرکردن برای سفرهای بعدی به کیش بازهم اشتیاق داشته باشند.

گردشگری حلال ازجمله انواع گردشگری است که علاوه برکشورهای مسلمان٫ استقبال گردشگران کشورهای غیرمسلمان هم  از این نوع گردشگری بدلیل وجود امنیت وآرامش روبه افزایش است درمصاحبه های قبلی توسعه گردشگری حلال ازموارد مورد تاکید وپیگیری شما بوده ٫ بفرمایید چه اقداماتی دراین خصوص انجام داده اید؟

طراحی وتبلیغ شعار " کیش بهشت خانواده ها " به پشتوانه وجود آرامش ٫ امنیت٫ طبیعت زیبا٫ سلامت اخلاقی ٫ هوا ومحیط پاک طبیعی وشهری ٫ نبود ترافیک٫ جاذبه های تفریحی سالم وبسیاری ویژگیهای بارز این منطقه آزاد انجام شده است که باعث شده خانواده ها درسفر به کیش درکمال آرامش ودرمحیطی امن درکنارهم از امکانات وبرنامه هایی که  برای همه اعضای خانواده درهمه رده های سنی با هرنوع سلیقه وعلاقمندی فراهم شده بهره ببرند.

با توجه به شاخصه ها وزير ساخت هاي موجود درجزيره كيش وپس از بررسی نیاز گردشگران به خصوص گردشگران مسلمان جهان وگردشگرانی که به حفظ کانون خانواده وسفر به مقاصد سالم از نظر اخلاقی اهمیت می دهند برآن شدیم توسعه برند گردشگري حلال را درجزیره کیش دردستور کار قراردهیم . 

درگردشگري حلال، جذب گردشگران وايجاد جاذبه براي آنان براساس موازين اسلامي صورت مي گيرد به همين دليل جزيره كيش به عنوان شهري كه همواره با دارابودن خصوصيات اسلامي وگردشگري با نام بهشت خانواده ها از آن ياد مي شود محلي مناسب براي توسعه گردشگري حلال است.

از آنجا كه خانواده محور اصلي برنامه ريزيهاي گردشگري درجزيره كيش است وازسويي بسياري از گردشگران مسلمان درجهان درجستجوي مقاصد گردشگري اسلامي هستند، جزيره كيش مي تواند به پايگاه گردشگري حلال تبديل شود.

بانوان کشورهای ایتالیا وترکیه درسفر به جزیره کیش از وجود پلاژ بانوان که یک مجموعه امن با امکانات کامل تفریحی وورزشی درساحل است ابراز تعجب میکردند واینکه بتوانند دراین مجموعه بدون هیچ مزاحمتی از امکانات تفریحی استفاده وشنا کنند بسیار راضی وخرسند بودند.

این موضوع بیانگر این مطلب است که علاوه برمسلمانان، بسیاری از خانواده های غیرمسلمان هم ازسفر به مناطقی که شرایط تفریح درمحیط سالم و بدور از هرگونه مزاحمت برایشان فراهم باشد استقبال می کنند واین امر نشان مي دهد اجراي احكام دين مبين اسلام براي همه بشريت آرامش وامنيت درپي دارد.

این رویه روز به روز درحال افزایش است واین موضوع فرصتی ارزشمند برای کشورماست تا با تکیه بر پتانسیل های متنوع کشورمان با برنامه ریزی وافزایش امکانات تفریحی از ظرفیت ایجاد شده برای درآمد زایی وجذب گردشگران خارجی بهره ببریم.

زيرساخت هاي گردشگري موجود دركيش مزيتي است كه برپايه آن و با استفاده ازتبليغات شفاهي حاصل از رضايتمندي گردشگران وشركت درنمايشگاههاي خارجي، براي معرفي جزيره كيش به گردشگران بهره برداري مي شود.

درگام نخست توسعه گردشگري حلال به سراغ كشورهاي منطقه رفتيم تا با برقراري پروازهاي مستقيم ارتباطات اقتصادي وگردشگري را افزايش دهيم.

درهمين راستا برقراري خط پروازي بين نجف – كيش واستانبول- كيش با هدف ورود گردشگران خارجي ورونق اقتصادي جزيره كيش انجام شد .

حضور درنمایشگاههای ترکیه٫ اسپانیا٫ لهستان ٫ آلمان ونمایشگاههای کشورهای همسایه از جمله اقدامات سازمان منطقه ازاد کیش برای معرفی توانمندیهای کیش درحوزه های گردشگری واقتصادی بود که بازخوردهای بسیار مثبتی درمسیر رونق گردشگری واقتصادی جزیره درپی داشت.

همچنین حضور هيئت هاي مختلف كشورهاي خارجي درجزيره كيش نشان می دهد درابتدای مسیر موفق شده ایم ظرفیت های کیش را به بسیاری از کشورها بشناسانیم . تاکنون چندين هيئت از شهرهاي مختلف كشورتركيه، عراق ٫ مكزيك٫ ایتالیا وسفراي كشورهاي مختلف ازجمله مالزي  ولهستان با سفر به جزيره كيش براي سرمايه گذاري وبرقراري تورهاي گردشگري اعلام آمادگي كرده اند که البته جذب سرمایه گذاران خارجی و راه اندازی  تورهای خارجی به مقصد کیش٫ ازجمله اقداماتی هستند که دردراز مدت درآمد زایی به همراه دارند وباید با تلاش واستمرار این حرکت رو به جلو ادامه یابد تا شاهد رونق گردشگری خارجی درکیش وکشور باشیم .

جزیره کیش درچه شاخه هایی ازصنعت گردشگری توانایی توسعه وجذب گردشگر دارد؟

توانمندیهای مختلف این جزیره مرجانی این امکان را به مسئولان جزیره کیش داده که درشاخه های مختلف  گردشگری برنامه ریزی کنند که می توان از مهمترین آنها به گردشگری طبیعت٫ گردشگری تفریحی٫ گردشگری خرید٫ گردشگری سلامت ٫ گردشگری ورزشی وگردشگری علمی وفرهنگی اشاره کرد که جزیره کیش دربسیاری از شاخه ها زیرساختهای مناسب را دارد .

محیط طبیعی سالم٫ بکر وهوای پاک این جزیره درکنار حسن همجواری با خلیج نیلگون فارس وسواحل نقره فام که از بهترین وزیباترین نوع ماسه ها دردنیا پوشیده شده است جاذبه بی بدیل این جزیره مرجانی درجذب گردشگران است وآرامش ناشی از این محیط طبیعی زیبا وفرهنگ خوب شهرنشینی حاکم براین جزیره باعث شده است گردشگران درتمام ایام سال به کیش سفرکنند.

همچنین در 7 ماه از سال این جزیره دارای هوای بهاری است واین درحالی است که دراین ایام دربیشتر نقاط کشور هوای سرد وزمستانی امکان سفر را برای علاقمندان کم می کند.

گردشگري خريد يكي از بخش هاي مورد توجه دربرنامه ريزيهاي منطقه آزاد كيش است و با هدف ارائه كالاي مرغوب وافزايش انگيزه هاي سفربه كيش زمينه سازي براي حضور برندهاي معتبر بين المللي ، افزايش كيفيت كالاهاي مختلف با نظارت مستمرو  جلوگيري از ورود كالاهاي بي كيفيت دربرنامه هاي پيشروي سازمان منطقه آزاد كيش قراردارد.

 توسعه گردشگری سلامت از ديگر موارد مورد پیگیری وبرنامه ریزی است كه با توجه به امكانات ايجاد شده ٫ حضور پزشكان حاذق ايراني دربيمارستان كيش ٫هزینه های پایین درمانی وکیفیت بالای خدمات درمقایسه با دیگر کشورها٫ گام هاي نخست براي جذب توريست درماني برداشته شده است .

درحال حاضر روند حضور و سفر بيماران از كشورهاي اطراف براي استفاده از خدمات پزشكي ودرماني جزيره كيش روبه رشد ودرحال افزايش است كه با برنامه ريزيهاي انجام شده ومعرفي امكانات بيمارستان كيش درنمايشگاهها وهمايشهاي بين المللي درآينده شاهد صعود گردشگري سلامت دراين جزيره خواهيم بود.

گردشگري ورزشي نیزديگر پتانسيل جزیره كيش است كه زيرساخت هاي آن تاحدود زيادي دركيش فراهم است ودرحال حاضر نيز جزيره كيش پايگاه ميزباني از بسياري ازمسابقات واردوهاي ملي وبين المللي است وسالانه بسیاری از ورزشکاران داخلی وخارجی برای برگزاری اردو ومسابقات به کیش سفرمی کنند.

توسعه گردشگري درحوزه هاي علمي وفرهنگي ازديگر پتانسيل هاي جزيره كيش است كه دراين بخش نيز علاوه برحضور دانشگاههاي بين المللي،امكانات خوب كيش درميزباني از همايش ها ونمايشگاه هاي داخلي وخارجي باعث شده است اين جزيره پايگاه برگزاري محافل علمي وتخصصي كشور باشد.

بالفعل کردن پتانسل بالقوه و فراموش‌شده در جذب توریست به کیش ، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در میزان رشد گردشگر در ماه‌های سال، سامان‌دهی کانترهای گردشگری تحت عنوان سیستم جامع فروش خدمات گردشگری، واگذاری خدمات نظارت بر هتل‌ها و رتبه‌بندی با جامعه هتل‌ها با ایجاد ساختار اجرایی، واگذاری خدمات کانترهای گردشگری به جامعه آژانس‌ها، استانداردسازی و درجه‌بندی هتل‌ها و نظارت مستمر بر عملکرد تاسیسات گردشگری کیش از جمله اقدامات انجام‌شده در حوزه پراهمیت و ویژه گردشگری در این منطقه است.

درحال حاضر آمار ورود گردشگران ساليانه ١ میلیون و 800 هزار نفر است که براساس سند چشم انداز طرح جامع كيش درنظر داريم با برنامه ريزي هدفمند، تبليغات ومعرفي مزاياي گردشگري واقتصادي اين جزيره  وبهره گيري از روش هاي نوين جذب توريست آمارهاي گردشگري را به 6 میلیون نفرافزايش دهیم.

اجراي پروژه احداث ترمينال جديد فرودگاه بين المللي كيش با افزايش ظرفيت براي پذيرش چهار و نيم ميليون مسافر ساليانه، كيش را صاحب دومين فرودگاه بزرگ كشور پس از فرودگاه بين المللي امام خميني می کند.

درخصوص جذب گردشگران خارجی چه فعالیت هایی دردوره مدیریتی شما انجام شده است؟

عدم نياز به دريافت رواديد از عوامل موثر درحضور گردشگران خارجي دراين جزيره است كه دربرنامه ريزيهاي تبليغاتي براي معرفي كيش به ديگر كشورها بروی این مزیت بسیار کارکردیم و از سوي تورگردانان وگردشگران نیز بسیار مورد استقبال واقع شد.

همچنین براي تبديل كيش به پايلوت پروازهاي خارجي جنوب کشور تلاش شده است با برقراري پروازهاي كشورهاي مختلف به كيش سفر اين گردشگران از كيش به ديگر شهرها آغاز وتردد مسافران  شهرهاي جنوبي به خارج كشور از طریق فرودگاه بين المللي كيش انجام شود.

توسعه گردشگری منوط به توسعه اقتصادی است برای رونق اقتصادی وجذب سرمایه گذاران سازمان منطقه آزاد کیش چه اقداماتی انجام داده وچه برنامه ریزیهایی شده است ؟

علاوه برگردشگری٫ توسعه اقتصادی نیز ماموریت دیگر منطقه آزاد کیش است که با توجه به نقش مدیریتی سازمان منطقه آزاد کیش وقوانین حمایتی مناطق آزاد درزمینه معرفی پتانسیل های کیش اقدامات خوبی انجام شده است .

جذب 4800 ميليارد تومان سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه گردشگري از اقدامات مثبت انجام شده است که نتايج سرمايه گذاري هاي جديد با ايجاد جاذبه هاي گردشگري بيشتر در كيش  تا 3 يا 4 سال آينده مشهود خواهد بود.

ساخت پايانه بندرگاهي ،ترمينال جديد فرودگاهي،  افزايش دوواحد نيروگاهي برق،آغاز عمليات احداث دومين نيروگاه كيش، بهره برداري ازپروژه تصفيه خانه فاضلاب كيش، پست هاي برق GIS، تجميع دكل هاي مخابراتي، بهره گيري از انرژي خورشيدي درروشنايي رينگ 75 متري، توسعه بندرگاه كيش، لايروبي اسكله 12 هزار تني وساخت اسكله 35 هزار تني، ساخت مخزن 20هزارمترمكعبي ذخيره وايستگاه پمپاژمركزي آب وانباركانتينري، تعدادي ازپروژه هاي پايان يافته ويا درحال ساخت دربخش هاي عمراني وزيربنايي جزيره كيش هستند كه اجراي آنها زمينه ساز توسعه وآغاز بسياري طرح هاي گردشگري هستند.

همچنين پارك هاي شهر ومينا، توسعه پلاژ بانوان، پروژه باغ راه، بهره برداري واجراي تري دي مپينگ بهسازي وبازسازي سواحل ومعابر ونصب المانهاي شهري به عنوان برخي ازپروژه هاي گردشگري اجراشده دركيش است كه با هدف تامين نيازهاي شهروندان وگردشگران اجرا شده است.

درراستاي افزايش جاذبه هاي گردشگري توسط بخش خصوصي نيز پروژه هاي بي نظير وزيبايي درحال احداث است  كه  هريك از اين پروژه ها علاوه بر منحصر بفرد بودن دركشور ومنطقه، خود به يكي از اصلي ترين دلاليل سفرگردشگران به كيش تبديل مي شوند.

فعال شدن 41 درصد از پروژه‌های غیرفعال در یک سال اخیر با به‌كارگیری اقدامات مدیریتی ، رفع مشكلات مربوط به ١٩ پروژه بزرگ غیرفعال وآغاز به كار مجدد اين پروژه ها، كاهش زمان بروكراسي اداري با بهره گيري از فضاي مجازي ونيروهاي متخصص وكارشناسان درهربخش وشفاف سازي دراجراي فعاليت هاي مالي وبرگزاري مناقصات ومزايدات به عنوان ديگر فعاليت هاي زيرساختي درمسير توسعه گردشگري وتسهيل امور براي سرمايه گذاران است .  

در بخش صنعت هم اقداماتی نظیر  تصویب ٢٣ طرح سرمایه‌گذاری صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ٣٠٠٠ میلیارد ریال، ارائه خدمات فنی و مهندسی و پشتیبانی نفت، تولید شناورهای تفریحی و گردشگری، تولید مصالح نوین ساختمانی، ساخت مجموعه بزرگ انبارهای كیش با مشاركت بخش خصوصی و ساخت شهرك صنعتی شماره ٦ با كاربری خدمات صنعتی با قطعات ١٠٠ تا ٩٠٠ مترمربع برای ایجاد اشتغال با اولویت بومیان، درزمره فعالیت های سازمان منطقه آزاد کیش است.

جزیره کیش بواسطه منطقه آزاد بودن دارای 34 مزیت اقتصادی است که این مزایا همه درراستای حمایت از سرمایه گذاران وفعالان اقتصادی است.

بسیاری از سرمایه گذاران از وجود این مزایا آگاه نیستند به همین دلیل معرفی مزیت های اقتصادی کیش وارائه بسته های پیشنهادی به هیئت های اقتصادی کشورهای مختلف از جمله اقداماتی است که دردستور کار قراردارد تا با شناساندن این شاخصه ها٫ سرمایه گزاران را به فعالیت اقتصادی وسرمایه گذاری درکیش ترغیب کنیم .