خودنمایی نقش ترنج در ساحل مرجانی کیش

هواپیما که آماده فرود در فرودگاه جزیره می‌شود و ارتفاع را کم می‌کند، بته چقه‌ای در شمال غرب ساحل کیش نمایان می‌شود؛ طرحی هندسی شبیه به ترنج، ارتفاع هر چه بیشتر کاهش می‌یابد طرح ترنج واقعی‌تر می‌شود.


هواپیما که آماده فرود در فرودگاه جزیره می‌شود و ارتفاع را کم می‌کند، بته جقه‌ای در شمال غرب ساحل کیش نمایان می‌شود؛ طرحی هندسی شبیه به ترنج، ارتفاع هر چه بیشتر کاهش می‌یابد طرح ترنج واقعی‌تر می‌شود.

خانه‌هایی به هم چسبیده بر روی آب که مجموعه هتل ترنج را ساخته‌اند. هتلی که به گفته علی صدوق، مجری و سرمایه‏ گذار این پروژه اولین هتل دریایی خاورمیانه محسوب می‌شود.

صدوق در گفت‌و‌گو با ماهنامه آغاز از انگیزه‌اش برای سرمایه گذاری بر روی این پروژه و قبول ریسک آن صحبت می‌کند و از اهدافش، دغدغه‌هایش و از آرزو‌هایش می‌گوید.

هتل ۵ ستاره ترنج اولین تجربه سرمایه گذاری تان در جزیره کیش محسوب می‌شود؟

پیش از پروژه ترنج تجربه سرمایه گذاری در کیش را داشتم و در چند پروژه‌های ساختمانی سرمایه گذاری کرده بودم. البته در ساخت هتل در جزیره تجربه‌ای نداشتم.

چه انگیزه‌ای باعث ورود شما به حوزه سرمایه گذاری در هتل سازی در جزیره کیش شد؟

چند سال گذشته در سفری که به مالدیو داشتم جاذبه‌های اقامت در هتل‌های بر روی آب و استقبال مسافران از این هتل‌ها برایم جالب بود و با خود گفتم اینجاذبه جدید را می‌توانم در جزیره کیش به اجرا دربیاورم. تصمیم گرفتم بر روی ساخت هتل ۵ ستاره بر روی آب در جزیره کیش سرمایه گذاری کنم.

این تصمیم را با سازمان منطقه آزاد کیش در میان گذاشتم اما در آن سال یعنی سال ۸۹ مسئولان به ایده‌ام خندیدند و آن را جدی نگرفتند و گفتند چندین سرمایه گذار برای اجرای این طرح و پروژه به جزیره آمدند اما ایده‌شان عملیاتی نشد اما من به نامه نگاری‌هایم ادامه دادم و این پروسه تا ۲ سال ادامه پیدا کرد و مسئولان هم متوجه جدیتم در اجرای این طرح و ایده شدند.

بالاخره در یکی از مراسم‌های افتتاح با مدیرعامل وقت سازمان ملاقات کوتاهی داشتم و بعد از صحبتی کوتاه قرار بر این شد که جلسه‌ای با وی داشته باشم. در جلسه مذاکره ایده و طرح را با جزییات مطرح کردم و از وی خواستم تا طرح سرمایه گذاری‌ام را در کمیسیون اقتصادی سازمان مطرح کند.

چند روز بعد موعد برگزاری کمیسیون اقتصادی بود در جلسه کمیسیون، سوالات اعضا این بود که فکر طوفان و باد دریا را کرده‌اید و چگونه می‌خواهید ریسک این احتمالات را به صفر برسانید و در جواب به آن‌ها گفتم فکر همه جا را کرده‌ایم و با ارائه توضیحات علمی و محاسباتی نشان دادم که واقعا به فکر همه جوانب بوده‌ایم و برایش راهکار در نظر گرفته‌ایم.

موضوع فاضلاب را مطرح کردند که البته موضوع بسیار مهمی برای اجرای این پروژه بود؛ روش حل مشکل فاضلاب را هم توضیح دادم به این روش که جمع آوری آن از مجموعه مانند یک پمپ انجام می‌شود و در مخزن تخلیه می‌شود و توسط پمپ به خشکی پمپاژ می‌شود.

همچنین توضیحاتی درباره نحوه شمع کوبی دادم و محل اجرای پروژه را هم در کمیسیون مطرح کردم. با ارائه توضیحات کامل و مجاب کردن اعضا، پروژه وارد پروسه رای گیری شد.

یعنی دو سال بعد از طرح ایده؟

بله یعنی اواخر سال ۹۱.

تغییر مدیریت خللی در روند اجرای پروژه نداشت؟

مدیر جدید سازمان در مهر سال ۹۲ منصوب شد و هفته‌ای که آقای مونسان به عنوان مدیرعامل معرفی شدند همزمان بود با شروع به کار پروژه. در حال حاضر تقریبا پس از ۱۶ ماه چیزی حدود هزار شمع در دریا کوبیده شده که این رکود در پروژه‌های انجام شده در کشورمان بی‌سابقه است. مجموعه هتل ۵ ستاره ترنج در ۶۰ هزار متر از دریا ساخته شده که در حال حاضر ساخت اغلب اتاق‌های آن به اتمام رسیده است.

مجموعه متشکل از چند واحد است؟

هتل ترنج دارای ۱۰۲ واحد است که دو واحد از مجموعه VIP است و با مساحت بیشتری ساخته می‌شوند. واحدهای بزرگ ۴ نفره وواحدهای کوچک دو نفره طراحی شده‌اند و در مجموع ظرفیت هتل ۱۵۰ تا ۱۶۰ تخت خواهد بود. ۳ رستوران در مجموعه و یک کافی شاپ در مرکز ترنج ساخته می‌شود و یک رستوران ۸۰۰ متری به عنوان تاج ترنج در حال ساخت است که در کنار ان هم ساخت یک کافی شاپ روباز طراحی شده است. در بخش ساحل هم ساخت یک رستوران را در نظر داریم و در خشکی چند رستوران می‌سازیم چراکه مجموعه هتل‌های بزرگ و ۵ ستاره باید ۷ الی ۸ رستوران داشته باشند البته در این رستوران‌ها غذاهای بین المللی سرو خواهد شد تا تنوع غذایی را هم بریا مسافران داشته باشیم.

 میزان سرمایه گذاری بر روی این پروژه تا به امروز چقدر بوده است و حجم سرمایه گذاری تا پایان کار را چقدر برآورد کرده‌اید؟

تا این مرحله ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت هتل ۵ ستاره ترنج سرمایه گذاری کرده‌ایم و پیش بینی می‌کنیم که ۹ میلیارد دیگر هم برای اتمام کار باید هزینه شود.

تاریخ افتتاح و بهره برداری از پروژه مشخص شده است؟

بله تابستان امسال پس از ایام ماه مبارک رمضان مجموعه به بهره برداری می‌رسد. بعد از اتمام ساخت واحدهای روی آب، نوبت به ساخت فضای خشکی و ساحل می‌رسد و قرار براین است که در ابتدا قسمت خشکی را مرتفع کنیم و پیشنهاد ما این است که مجموعه ویلایی در مساحت ۲۴ هزار متر مربع بسازیم و امیدوارم سازمان با این پیشنهاد و ارائه زمین موافقت کند. در این صورت ۳۰۰ واحد ویلایی با متراژ ۷۰ تا ۹۰ متر هم در محوطی خشکی ساخته خواهد شد.

در هر اتاق یک کف شیشه‌ای تعبیه شده است؟

هر اتاق یک کف شیشه‌ای با مساحت یکسان دارد که در طول شب هم نور‌پردازی می‌شود و سطح آب که کاهش می‌یابد ماهی‌های کوچک وارد فضا می‌شود و ماهی‌های بزرگ به این ماهی‌ها حمله می‌کنند و صحنه جالبی برای تماشا می‌آفرینند.

هزینه هر شب اقامت چقدر برآورد شده است؟

 نرخ استهلاک هتل‌هایی که بر روی آب ساخته می‌شوند بسیار بالا است، چراکه آهن آلات در آب زود‌تر پوسیده می‌شوند و باید به صورت مداوم عملیات لکه گیری انجام شود و نرخ اقامت در این هتل‌ها در جزیره مالدیو شبی ۱۸۰۰ دلار است یعنی تقریبا ۶ الی ۷ میلیون تومان اما هزینه اقامت در هتل ترنج را به طور میانگین شبی یک میلیون و ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برآورد کرده‌ایم.

از آنجایی که این پروژه از مرکز جزیره دور است، در زمینه بحث اطلاع رسانی و تبلیغات چه برنامه‌ای دارید؟

خوشبختانه افراد از ساخت این مجموعه اطلاع دارند و طول ایام نوروز هم بازدید از مجموعه برای عموم آزاد بود و هر چند هم که در مراحل ابتدایی ساخت قصد اطلاع رسانی نداشتیم اما خبر کلنگ زنی مجموعه با ععنوان ساخت اولین هتل دریایی در خاورمیانه از صدا و سیما اطلاع رسانی شد.

البته عده‌ای گفتند از عنوان اولین هتل دریایی در خاورمیانه استفاده نکنید اما این عنوان واقعی است چراکه برج العرب هر چند بر روی آب ساخته شده اما بخشی از دریا را به صورت مصنوعی به خشکی تبدیل کردندو این پروژه‌های نخل و آتلانیس را بر روی آن به اجرا درآوردند. اما هتل ترنج بر روی خشکی ساخته نشده و واحدهای آن کاملا بر روی آب است.

امکان ثبت این عنوان وجود دارد؟

به جز جزایر مالدیو و کارائیب و لنکاوی و البته به طور جزیی در مالزی جای دیگر این مجموعه با این مشخصات فنی در کشور دیگری ساخته نشده است و به طور مشخص در منطقه خلیج فارس تا کنون این پروژه به اجرا نرسیده است اما نمی‌دانم امکان ثبت این عنوان وجود دارد یا خیر.

چرا این بخش از جزیره را برای اجرا انتخاب کردید؟

در این بخش از جزیره یعنی شمال غربی کیش یک موج شکن طبیعی وجود دارد و اگر از ساحل یک کیلومتر هم دور شویم، عمق آب تغییری نمی‌کند و در طول این مسیر عمق آی چیزی حدود یک متر و ۶۰ الی ۸۰ سانت است. بنابراین نیازی به ساخت موج شکن نبود. دقیقا مالدیو هم مانند پاشوره اقیانوس هند است و این قسمت از کیش هم پاشوره خلیج فارس محسوب می‌شود.

چگونه مجوز محیط زیست را اخذ کردید؟

اول اینکه یکی از دلایل ما برای انتخاب این منطقه این بود که در این بخش از جزیره عمق آب در زمان جزر به ۸۰ سانت می‌رسد بنابراین هیچ مرجانی نمی‌تواند زنده بماند و در کل این سایت مرجان زنده وجود ندارد. از سویی دیگر باتوجه به شمع کوبی‌ها عملیات خاکریزی انجام نشد، جلوی آب بسته نشد و آب همواره در جریان بود و ساخت و ساز تغییری در اکوسیستم منطقه ایجاد نکرد. اتفاقا مزیتی که بعد از ساخت اتفاق افتاد این بود که با ساخت این مجموعه سایبانی برای ماهیان ایجاد شد و ماهی‌های زیادی جذب این منطقه شدند بنابراین دلیلی برای مخالفت محیط زیست برای اجرای این پروژه وجود نداشت.

در طراحی و عوامل ساخت از توان داخل استفاده شده است؟

بله، طرح را در اختیار داشتم و یکی از اقوام هم شرکت مهندسی دارد ایده را با وی در میان گذاشتم و ایده اولیه من طراحی مجموعه‌ای گرد بود اما بعد از چند طرح شکل هندسی مجموعه را به ترنج تبدیل کردیم که یک نماد شناخته شده است.

تمام مراحل ساخت و شمع کوبی توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شد اما اجناس و تجهیزات از خارج از کشور وارد می‌شود چراکه این هتل با مصالح نوین و صنعتی و سازه‌های سبک ساخته شده است.

برای جذب مسافر پکیجی را به آژانس‌های مسافرتی ارائه کرده‌اید؟ برنامه‌ای برای همکاری با آژانس‌ها دارید؟

برای جذب مسافر از آژانس‌ها استفاده نخواهیم کرد. آژانس‌ها معمولا چار‌تر می‌کنند و زمانی که مسافر کم باشد قیمت‌ها را می‌شکنند و هتل ترنج هتلی نیست که مخاطب این تور‌ها قرار بگیرد. از سویی دیگر بخشی از مشتریان ما گردشگران خارجی خواهند بود که در این مدت هم سفیر آذربایجان، گروهی از ایتالیا و فرانسه در واحد‌های آماده به افتتاح اقامت داشتند. هدف ما هم این است که بتوانیم توریست‌های منطقه را که برای تجربه این جاذبه به مالدیو و... سفر می‌کنند را جذب کنیم و در نمایشگاه‌های خارجی شرکت و جاذبه‌های گردشگری مجموعه را معرفی می‌کنیم.

برای بازگشت سرمایه چه تاریخی را برآورد می‌کنید؟

به بازگشت سرمایه در بازه زمانی مشخصی فکر نمی‌کنیم و اگر قرار بود این فاکتور‌ها را در نظر بگیریم در ملک استیجاری متعلق به دولت و بر روی آب سرمایه گذاری نمی‌کردیم.

تسهیلات از سوی سازمان منطقه آزاد در این مدت دریافت کردید؟

تاکنون هیچ تسهیلاتی از سوی سازمان دریافت نکردیم. یعنی آنها که تسهیلات نمی دهند باید بانک ها بدهند. البته در این مدت بسیاری ازمسئولان از مجموعه بازدید کرده‌اند و از سوی این افراد هم که اغلب در حوزه گردشگری فعال هستند نامه‌ای هم مبنی بر حمایت سازمان داشتیم که به دلیل مشکلاتی که بانک‌ها دارند هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشدیم. البته ۵ ماه دیگر هم که پروژه تکمیل شود طبق قانون وام و تسهیلات به پروژه تکمیل شده تعلق نمی‌گیرد.

در درجه بندی هتل‌ها بر چه اساسی چه درجه‌ای به مجموعه ترنج تعلق گرفته است؟

هتل ترنج در ردیف هتل‌ها ۵ ستاره قرار دارد و از آنجایی هم که تعداد واحد‌ها از ۱۰۰ بیشتر است و متراژ هم بالا است و چندین رستوران هم ساخته خواهد شد، تمام استانداردهای هتل ۵ ستاره را خواهد داشت. البته معتقدم مردم باید به هتل امتیاز دهند و درجه آن را تعیین کنند.

در مجموعه ترنج هر اتاق و واحد شکل و رنگ و طرح، مواد و سبک متفاوتی از دیگر واحد‌ها دارد که البته این باعث شد هم هزینه‌ها افزایش یابد و هم زمان ساخت چراکه در هر واحد باید متریال خاصی استفاده می‌شد.

آیا در این سایت برای ساخت مجموعه‌های تفریحی برنامه‌ای دارید؟

یکسری مشکلات قانونی وجود دارد؛ همانطور که گفتم مسئولان زیادی از این پروژه بازدید و برای ساخت آن تقدیر و تشکر کردند اما هیچ حمایتی از سوی مسئولان نمی‌شویم. طبق استاندارد‌ها باید در این مجموعه پلاژ ساخته شود اما هنوز مجوز ساخت مجموعه تفریحی را دریافت نکرده‌ایم.

این پروژه چقدر به اشتغالزایی جزیره کمک می‌کند؟

در حین ساخت برای چیزی حدود ۱۳۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم و در صورت تکمیل اتاق‌ها و فاز خشکی به ۳۰۰ الی ۴۰۰ نیروی کار نیاز داریم. معمولا هتل‌های روی آب به پرسنل بیشتری نیاز دارند چراکه عده‌ای همواره باید مشغول لکه گیری و جلبک زدایی باشند و در بخش خانه داری هم باید افراد بیشتری نسبت به هتل‌های معمولی بر سر کار باشند.

هزینه استهلاک و زنگ زدگی شمع ها چقدر است؟

خیلی بالاست و تنها عایق شمع‌ها که جلوی نفوذ رطوبت به شمع‌ها را می‌گیرد یک میلیون تومان هزینه در بر دارد.

حرف نگفته‌ای باقی مانده است که به عنوان سرمایه گذار حوزه گردشگری در جزیره کیش داشته باشید؟

امیدوارم خداوند به همه جرأت عطا کند و اگر جرأت مدیران افزایش یابد، سرمایه گذاران هم با جرأت بیشتری پا پیش می‌گذارند. امیدوارم زمانی برسد که این دو کفه تراز با هم بخواند.

منبع: ماهنامه آغاز