خواهر خواندگي منطقه آزاد کیش با شهر بندری شن جن

معاون اقتصادي سازمان منطقه آزاد كيش از خواهر خواندگي كيش با شهر بندری شن جن در آينده نزديك خبر داد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، هياتي از مسئولان شهرداري شن جن چين در ديدار  با معاون اقتصادي سازمان منطقه آزاد كيش ضمن گفتگو در خصوص خواهر خواندگي کیش با شهر بندری شن جن با فرصت هاي سرمايه گذاري منطقه آزاد كيش آشنا شدند.

در این نشست علی جیرفتی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش برگزاري این نشست را آغاز تعامل بين دو منطقه آزاد كيش و شن جن عنوان کرد و گفت: شناخت پتانسيل ها و امكانات و فرصتهاي سرمايه گذاري جزيره كيش و خواهر خواندگي دو منطقه  فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات و گسترش همکاری های فی ما بین شن جن  و کیش است.

وي با اشاره به اينكه كيش نخستين و مهمترین منطقه آزاد كشور است، تجارت و گردشگری را مهم ترين محورهاي فعاليت در جزيره كيش بر شمرد و در خصوص حجم بالاي فعاليت هاي اقتصادي كيش گفت: جزیره کیش با مساحت محدود یک هفده هزارم مساحت کشور به طور تقريبي  1 در صد از تولید نا خالص داخلی کل کشور را به خود اختصادص داده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری کیش با اشاره به اینکه دومین تالار بزرگ بورس كشور به لحاظ معاملات، پس از تهران در جزیره کیش قرار دارد، گفت: بيش از 400 واحد صنعتي با اولويت صنایع با فناوري پیشرفته (high tech) و دانش بنیان در کیش فعالیت مي كنند.

و به گفته جيرفتي صنایع پزشکی، دارویی، مهندسی و پشتیبانی صنایع نفت عمده ترين زمينه فعاليت واحد هاي توليدي و صنعتي كيش است.

 وي با بيان اينكه 60 در صد صادرات کیش در حوزه پزشکی و دارویی است تاكيد كرد با توجه به اهميت حفظ محیط زيست صنایع بزرگ آلاینده اجازه فعالیت در کیش را ندارند و سعی ما این است تا کیش به قطب فناوری کشور تبدیل شود.

جيرفتي به امكانات پيشرفته فرودگاهي و بندري كيش اشاره كرد و افزود: جزیره کیش با جمعيت 30 هزار نفري سالانه ميزبان حدود 2 میلیون گردشگر است و فرودگاه بین المللی کیش پس از فرودگاه امام خمینی (ره) دومین فرودگاه پر تردد کشور است. و سرمايه گذاران مي توانند در زمينه ایجاد لجستیک سنتر، کارگو و سنتر در فضاي جنب فرودگاه كيش فعاليت كنند.

معاون اقتصادي سازمان منطقه آزاد كيش با بيان اينكه مي توان از تجربيات سرمایه گذاران شن جن در زمينه بهره برداري بين المللي در بندرگاه تجاري كيش بهره مند شد اظهار داشت: در حال حاضر در بندرگاه کیش امكان پهلو گيري شناورهای 15 هزار تن فراهم شده است كه با بهره برداري از اسكله 35 هزار تني در آینده ای نزدیک شناورهایی با ظرفیت 35 هزار تن در بندرگاه تجاري كيش پهلو مي گيرند.

جيرفتي با اشاره به عزم جدي سازمان منطقه آزاد كيش براي ایجاد و تكميل زیر ساخت های لازم در بخش هاي مختلف از جمله انرژی و حمل و نقل و تاسيس نیروگاه و ایجاد آب شیرین کن گفت:  رشد چشمگير سرمايه گذاريهاي خارجي در سه سال گذشته بيانگر فراهم شدن فضاي بهينه فعاليت براي سرمايه گذاران كيش است.

معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش، با تاكيد بر اينكه اجراي طرح هاي عمراني و توسعه اي در بندرگاه و فرودگاه و تامين زیر ساخت های گردشگری در اولويت برنامه هاي سازمان منطقه آزاد كيش بوده است تصريح كرد:  با اجراي گسترده فعاليت هاي عمراني و زيرساختي در كيش اين منطقه براي پذیرش سرمایه گذاران خارجی كاملا آماده است.

وی با بیان اینکه تفويض اختيارات دولت به سازمان منطقه آزاد کیش امكان صدور تمام مجوزهاي مربوط به سرمايه گذاري را در منطقه فراهم كرده و سبب كاهش بروكراسي در جزيره كيش شده است گفت: براي تسريع در عملياتي شدن طرح هاي اجرايي، ما از فعاليت شرکت های دولتی و بخش خصوصی که خود هم سازنده بوده و هم بتوانند پس از اجراي طرح از آن بهره برداري كنند استقبال مي كنيم. البته پروژه ها باید با حفظ مسایل زیست محیطی  اجرا شوند چرا كه كيش يك جزيره منحصر بفرد مرجاني در دنيا است.

جیرفتی معافیت 20 ساله، عدم نیاز به روادید جهت ورود اتباع خارجی،  تمرکز مدیریت جهت سهولت انجام فعالیت ها در کیش و امکان ثبت شرکت با 100 در صد سهام خارجی و سهولت در نقل  انتقال ارز را از جمله مزایای سرمایه گذاری در این جزیره كيش بر شمرد.

معاون اقتصادي سازمان منطقه آزاد كيش از ارائه فرصت هاي سرمايه گذاري در قالب بسته هاي پيشنهادي در بخش هاي مختلف گردشگري، عمراني، صنعتي و تجاري خبر داد و گفت: در بخش صنايع، ايجاد واحد هاي توليدي با فناوري بالا در اولويت است تا جزيره كيش به مدد بهره مندي از امكانات پيشرفته به عنوان پايلوت فناوري هاي نوين امكان انتقال اين فناوري ها را به ساير شهرهاي كشور فراهم كند.

جیرفتی با بيان اينكه  جزاير هندورابی، فارور بزرگ و فارور نيز به منطقه آزاد كيش الحاق شده است از آغاز مراحل توسعه هندورابی در سه سال گذشته و سرعت چشمگير اجراي طرح هاي عمراني در اين جزيره خبر داد و گفت: در جزیره هندورابی زیرساخت هایی از جمله بندرگاه و فرودگاهی کوچک و یک هتل جهت اقامت ایجاد شده است و آمادگی سرمایه گذاری در این جزیره وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه در جزاير فارور کوچک و بزرگ هنوز طرح هاي توسعه اي آغاز نشده است افزود: فارور کوچک با وسعت 5/1 کیلومتر مربع قابلیت تبدیل شدن به شهر بندری را دارد.