حجم فعالیت بازیافت جزیره در 9 ماه نخست سال 95 اعلام شد

طی نه ماه نخست سال 95، حدود 20 هزار و 157 تن زباله شهری وارد سایت باز یافت جزیره کیش شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علاوه بر زباله های شهری، بیش از یک و نیم تن مواد زائد گیاهی، بیش از 3 تن ضایعات حجیم شهری، بیش از 13 تن زباله های بیمارستانی در جزیره کیش بازیافت شدند.

بیش از یک و نیم تن کارتن و کاغذ، 865 تن مواد بازیافتی از درب منازل و  225 تن ضایعات پلاستیک و نایلون نیز از سطح جزیره جمع آوری شدند. شیشه، پت و فلزات قابل باز یافت از دیگر اقلامی است که وارد سایت بازیافت کیش می شود.

بنابر این گزارش، این زباله ها توسط عوامل خدمات شهری به صورت مکانیزه جمع آوری و پس از توزین وارد کارخانه تفکیک  و پردازش می شود. مواد تفکیکی قابل بازیافت، پس از مراحل جدا سازی به چرخه تولید بر می گردد و مواد آلی پس از فرایند، جهت تولید کود کمپوست استفاده می شود.

همچنین، طی این مدت مجموع 4 هزار و 489 تن ضایعات از جمله کارتن، فلزات، پلاستیک، مس، نایلون، آلومینیوم، پت (PT) به خارج از جزیره کیش فرستاده شده است.

این گزارش حاکی است، روزانه حدود 30 نفر کارگر در سطح جزیره جهت توزیع کیسه پلاستیک مشکی و سبز به صورت رایگان، جمع آوری مواد بازیافتی از مبدأ مشغول به کار هستند که بعد از جمع آوری از درب منازل توسط کامیونت های شش چرخ به سایت بازیافت انتقال داده می شوند.

همچنین روزانه 3 دستگاه کامیونت شش چرخ جهت جمع آوری مواد بازیافتی و 3 دستگاه کامیونت شش چرخ جهت جمع آوری ضایعات کارتن از سطح شهر و روزانه یک دستگاه کامیونت جهت گشت شهر و پشتیبانی عملیات جمع آوری مواد بازیافتی و جمع آوری کاغذ های اداری و بانک ها، موارد تلفنی و سامانه 137 خدمات شهری، جمع آوری زباله های بیمارستانی و عفونی مطب ها و مراکز بهداشتی به کار گرفته می شود.

گفتنی است دفن روزانه مواد غیر قابل باز یافت، امحاء زباله های عفونی بیمارستانی توسط کوره زباله سوز در سایت، سرند کود کمپوست روزانه، بسته بندی و پرس مواد بازیافتی و ضایعات کارتن جهت خروج از جزیره، باز یافت نخاله های ساختمانی در سایت و نظارت روزانه ناظرین از سطح شهر و تمام مراکز تجاری و سایت های باز یافت و نخاله از دیگر اقدامات در سایت بازیافت جزیره کیش است.