معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد:

ثبت رکورد اقتصادی برای کیش با تامین مالی یک هزار و 300 میلیارد تومان برای پروژه های زیرساختی وعمرانی

در پنجمین روز از هفته دولت، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با حضور در برنامه زنده رادیویی امروز کیش ضمن ارائه گزارش عملکرد 4 ساله این معاونت ، به سئوالات مخاطبان پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، به مناسبت هفته دولت مهندس جیرفتی معاون اقتصادیو سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش صبح روز دوشنبه 6 شهریور در برنامه زنده رادیویی امروز کیش حضور یافت و ضمن ارائه گزارش عملکرد 4 ساله این معاونت به سئوالات شهروندان پاسخ داد.

در این برنامه جیرفتی ضمن تبریک هفته دولت به دولتمردان دولت دوازدهم ، اعلام کرد که در طول 4 سال گذشته همدلی خوبی بین تمام دستگاه ها، نهادها و ادارات جزیره کیش با سازمان منطقه آزاد کیش وجود داشته و نتیجه این همدلی، موفقیت هایی است که در کیش به دست می آید.

وی در خصوص دستاوردهای معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش طی 4 سال گذشته، ضمن اشاره به اینکه در این دوران کشور در شرایط بد اقتصادی قرار داشت، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ، جزیره کیش شاهد دستاوردهای زیادی در حوزه اقتصادی بوده است.

جیرفتی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش دو وظیفه مهم جذب سرمایه و سرمایه گذار و همچنین تامین منابع مالی برای انجام پروژه های مختلف در کیش را برعهده دارد عنوان کرد: ما در این مدت موفق به جذب 12 هزار و 650 میلیارد ریال بودجه برای انجام پروژه های زیر ساختی، عمرانی و شهری شدیم که این رقم با توجه به مساحت جزیره کیش مبلغ قابل توجهی است.

وی افزود: همچنین تامین منابع نیز کار بسیار سختی بود کهبا همکاری بخش خصوصی در واحدهای مختلف سازمان منطقه آزاد کیش تامین شد .

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در این مدت از بخش خصوصی به میزان یک هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه جذب کردیم، گفت: این رقم رکورد جدیدی برای سازمان منطقه آزاد کیش به ثبت رساند.

وی در ادامه گفت: در این راستا 120 میلیون دلار نیز سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشتیم که بخشی از این سرمایه گذاری به دوران قبل از برجام و بخشی دیگر مربوط به بعد از برجام است.

جیرفتی ضمن اشاره به اینکه در این 4 سال عمده فعالیت ها در حوزه صنعت و تجارت قرار گرفته بود، گفت: در این روزهای پایانی آمار نشان می دهد در صنایع های تک، دانش بنیان و صنایع صادرات محوردر کیش رشد قابل توجهیداشتیم .

وی با اشاره به اینکه در سال 95 بیشترین میزان صادرات محصولات تولیدی کیش را در تاریخ این جزیره به دست آوردیم، گفت: طی سال های گذشته تا سال 92بالاترین رقم صادرات میزان 54 میلیون دلار برای هر سال ثبت شده بود ولی فقط در سال 95 صادرات محصولات تولیدی کیش به 137 میلیون دلار رسید و رونق خوبی در این زمینه داشتیم.

همچنین در این برنامه جیرفتی با اشاره به شایعات مطرح شده در شبکه های مجازی در خصوص میزان بالای خروج کیشوندان و ابطال کارت های کیشوندی گفت: طبق اعلام سرشماری مرکز آمار ایران ، جزیره کیش در سال 90 ، 24 هزار نفر جمعیت داشت و در سرشماری سال 95 این رقم به 37 هزار نفر رسید. بدین معنا که در طول 5 سال ، جزیره کیش شاهد افزایش 50 درصدی جمعیت بوده است. این میزان در هیچ کدام از شهرهای کشور انجام نشده که در طول 5 سال 50 درصد به جمعیت آن شهر افزوده شود.

وی در خصوص نرخ بیکاری در کیش گفت: نرخ بیکاری در جزیره کیش 5 درصد است درحالیکه این آمار در کشور 10 درصد است.

جیرفتی یادآور شد: عمده افراد بیکار ساکن در جزیره شامل افراد بازنشسته، دارندگان املاک که از محل دریافت اجاره بها درآمد دارند و یا افرادی که فقط برای استراحت در کیش زندگی می کنند، می شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه طی 4 سال گذشته برای 6 هزار نفر شغل ایجاد شده است اظهار داشت: در جمعیت 37 هزار نفری کیش فقط 18 هزار نفر نیروی فعال و شاغل وجود دارد. مساحت جزیره کیش نیز یک 17 هزارم مساحت کل کشور است و به لحاظ تولید نا خالص ملی مابیش از نیم درصد تولید ناخالص ملی کشور را در کیش داریم.

وی افزود : این 6 هزار شغل به 38 درصد بخش گردشگری، 22 درصد بخش خدماتی، 17 درصد بخش عمرانیو 16 درصد بخش صنعتی اختصاص دارد.

جیرفتی در خصوص روند اخذ مجوز فعالیت اقتصادی در کیش اعلام کرد: تمام کسانی که به دنبال مجوز فعالیت اقتصادی در کیش هستند با مراجعه به سامانهbiz.kish.irمی توانند مدارک خود را برای همکاران ما ارسال کنند و از طریق همین سامانه و ارسال پیامک در جریان مراحل مختلف اخذ این مجوز قرار خواهند گرفت. اگر هم این افراد در قالب سندیکا و یا جامعه اقدام کنند، کارفرمایان آنها باید برای ثبت نام و مجوز اقدام کنند. صدور مجوز برای همه افراد آزاد است. اما برای برخی از مشاغل صلاحیت و محدودیت وجود دارد. نکته مهم و قابل توجه این است که کسانی که متقاضی این مجوز هستند حتما باید مکان فعالیت اقتصادی خود را در این سامانه به ثبت برسانند تا بتوانند این مجوز را اخذ کنند.

وی در خصوص تغییر کاربری مجوز اقتصادی گفت: کاربری مشاغل در کیش با توجه به تعیین مکان برای فعالیت اقتصادی صادر می شود. در شهرک های اقتصادی زمین های کاربری صنعتی با خدماتی متفاوت است. اگر شخصی با کاربری صنعتی بخواهد به خدماتی تغییر کاربری بدهد ، باید در همان شهرک به منطقه خدماتی تغییر مکان بدهد. کاربری ها در شهرک صنعتیطبق طرح جامع تعریف شده است. تغییر کاربری ها در شورای شهر سازی انجام می شود.

دکتر جیرفتی در خصوص اخذ کارت بازرگانی در کیش گفت: 2 نوع کارت بازرگانی در کیش وجود دارد. یک نوع کارت بازرگانی است که از سوی اتاق بازرگانی ایران برای صادرات و واردات به سرزمین اصلی صادر می شود که این اتاق بازرگانی در استان هرمزگان علاوه بر بندرعباس ، در برج صدف جزیره کیش هم نمایندگی دارد. نوع دیگر کارت بازرگانی نیز کارت ورود کالا به منطقه آزاد کیش است که باید برای اخذ آن به مدیریت بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش مراجعه شود.

وی یادآور شد:از طریق مراجعه به سامانه مجوز اقتصادی، فعالان این حوزه می توانند کارت بازرگانی خود را تمدید کنند.

جیرفتی در پایان گفت: امروز جزیره کیش به بلوغ نسبی دست یافته است. باید بپذیریم که دوران اقتصاد مبتنی بر چمدان و کارت های سبز به سر رسیده و امروزه اقتصاد کیش مبتنی بر تجارت و صنعت ، صادرات و واردات و گردشگری است.امروز می توان بازارهای کیش را با بازار های سرزمین اصلی مقایسه کرد .

لازم به ذکر است، در هفته دولت شنوندگان رادیو کیش با ارسال پیامک با شماره 30000765 و یا تماس با شماره تلفن 44422252-076 می توانند سئوالات خود را با مهمان برنامه امروز کیش در میان گذارند.