تامین مالی طرح های عمرانی و توسعه ای منطقه آزاد کیش از طریق بازار فرابورس

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد کیش می‌تواند الگویی مناسب برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه باشد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از پول نیوز، حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز دو شنبه دهم خرداد در جلسه فرابورس ایران با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش بیان کرد: مناطق آزاد کشور با توجه به ماموریت‌های ویژه‌ای که دارند، با چالش جدی در زمینه تامین منابع مالی رو به‌رو هستند.

وی افزود: نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که همه مسئولیت‌ها را در حوزه‌های زیرساختی به عهده بگیرد. بلکه باید به تولید و صادرات کشور بپردازند.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه ما در کشور کمبود منابع نداریم، اما راه‌های رسیدن به این منابع باید شناسایی و در دسترس و مفید باشند. این روش‌های جدید هنوز در کشور چندان استفاده نشده است و منطقه آزاد کیش می‌تواند الگویی مناسب برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه باشد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: مناطق آزاد نقاط ضعفی در خصوص بورس بین‌الملل و بورس کالا دارند که باید در این زمینه‌ها نیز گام موثری برداریم.

وی با بیان اینکه به دنبال تاسیس بانک تخصصی مناطق آزاد در کشور هستیم، گفت: خوشبختانه تا کنون موافقت‌های ضمنی از رییس جمهور اخذ شده تا ابن بانک در مناطق آزاد تاسیس شود.

مومنی اظهار کرد: تأسیس بانک‌های آفشور مسئله جدی برای کشور ما است که در این راستا در تلاش هستیم از منابع بین‌المللی نیز استفاده کنیم. در عین‌حال بحث تامین مالی مناطق آزاد جدید برای ما خیلی مهم است. در حال حاضر مناطق آزاد فعلی کار‌هایی انجام داده‌اند و منابعی دارند، اما تامین مالی در مناطق آزاد جدید مسئله‌ای بسیار مهم است .

 دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در حال حاضر ۷۷ منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که ۳۲ منطقه ویژه فعال و ۸ منطقه نیز به زودی فعال می‌شوند و تامین مالی از بازار سرمایه برای این مناطق هم حائز اهمیت است.

ناصرآخوندی، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت فرابورس برای تامین مالی طرح های مناطق آزاد کشور اظهار کرد: نه تنها طرح های زیرساختی مناطق آزاد بلکه بخش خصوصی باید بتوانند از محل بازار سرمایه تامین مالی کنند که البته بهتر است با روش‌های راحت‌تر و نرخ کمتر باشد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش بابیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر بانک‌ها هم به خوش حساب بودن سازمان‌های مناطق آزاد واقف شده اند گفت: ما در منطقه آزاد کیش امیدوار هستیم تا بخش خصوصی نیز بتواند مسیر‌های تامین مالی از طریق فرابورس را در پیش بگیرد.

آخوندی با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش گفت: در این راستا با هماهنگی سازمان فرابورس مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر می‌شود که در دو یا سه مرحله کنارش خواهد شد. در اولین مرحله ۱۰۰ میلیارد تومان جهت تامین مالی فرودگاه کیش منتشر شده و  بر این اساس مدت آن ۳۲ ماه تعیین شده است.

همچنین امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران ضمن ابراز خرسندی از این رویداد بیان کرد: برای تامین مالی طرح ‌ها پیش‌تر بانک‌ها وارد می‌شدند، اما اکنون طرح  اوراق خرید دین شرکت «سرمایه‌گذاری و توسعه کیش» دومین طرح تامین مالی در کیش است.

وی افزود: دولت سال گذشته از مردم در تامین مالی طرح ‌های خود قرض کرده است، این نوع فرهنگ تامین مالی از سرمایه‌های مردم را باید نهادینه کنیم چرا که کار جدید و بی نظیری است. تامین مالی اسلامی ریشه در فقه اسلامی دارد و می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

 سعید نظری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش در ارتباط با پذیره نویسی اوراق خرید دین این شرکت گفت: نرخ سود اوراق ۱۸ درصد و مواعد پرداخت سود ۱۰ دوره ۳ ماهه و یک دوره دو ماهه و مدت اوراق ۳۲ ماه است مبلغ اسمی اوراق ۱۰۰ هزار تومان و تعداد اوراق یک میلیون ورقه است.

روح الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه شرکت فرابورس در آشنا کردن شرکت‌ها با ابزار‌های مالی مختلف پیشرو بوده است، اظهار کرد: انتشار اوراق خرید دین شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش دومین تجربه منطقه آزاد کیش در انتشار اوراق برای تامین مالی است که برای تامین مالی فرودگاهی انجام شد.

وی افزود: عملیاتی شدن این تامین مالی پایلوتی است تا شرکت‌های دیگر در اجرایی کردن طرح ها در منطقه آزاد کیش از آن استفاده کنند.

حسینی مقدم در ارتباط با این تامین سرمایه افزود: باید اتکا شرکت‌ها در تامین سرمایه به بانک‌ها کمتر شود. اگر تامین سرمایه شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش طولانی شد به خاطر مشکلات بانکی بود، امیدواریم با چنین ابزار‌های تامین مالی بازار سرمایه زمینه توسعه اقتصادی شرکت‌ها فراهم شود.