قرائت پیام دكتر مونسان دركنگره سراسري جهادگران اقتصاد مقاومتي؛

بهره گيري ازمزیت‌های مناطق آزاد و ویژه تجاری و صنعتی کشور بخش لاینفک راهبردهای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی است

در پیام مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش برای كنگره سراسري جهادگران اقتصاد مقاومتي بر بهره‌گیری از مزیت‌های جغرافیای مناطق کشور به ویژه مناطق آزاد و ویژه تجاری و صنعتی به عنوان بخش لاینفک راهبردهای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی یاد شد.

به گزارش روابط عمومي واموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، دكتر مونسان دركنگره سراسري جهادگران اقتصاد مقاومتي گفت : طی سالیان اخیر، غرب تلاش بی‌وقفه‌ای را در راستای بحران‌سازی در برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران آغاز نموده و با اجرای تحریم‌ خرید نفت ایران، بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی از سوی برخی از کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا، تلاش خود را در جهت ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به اوج رسانده است. در مقابل اتخاذ چنین رویکردی، اقتصاد مقاومتی به عنوان یک روش مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور از سوی مقام معظم رهبری عنوان گردیده است.

وي از توسعه پایدار، توجه به سرمایه‌های انسانی، تقویت سرمایه‌های علمی و پیاده‌سازی نقشه جامع علمی کشور، ابتکار و نوآوری، فرهنگ‌سازی کار گروهی و مشارکت اجتماعی، توسعه کارآفرینی، مدیریت ریسک‌های اقتصادی به عنوان عوامل مهم و موثر در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ياد كرد وتصريح كرد: بر این فهرست می‌توان مواردی همچون تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان، شفاف‌سازی و مبارزه با فساد، و در نهایت بهره‌گیری از مزیت‌های جغرافیای مناطق کشور به ویژه مناطق آزاد و ویژه تجاری و صنعتی را نیز افزود.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش گفت : توسعه پایدار با درنظرگرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی امکان‌پذیر می‌گردد. رابطه اقتصادی باید در اجتماع به روابط منصفانه و عادلانه منجر گردد. از طرفی، رابطه اجتماع و محیط زیست باید به‌گونه‌ای ساماندهی شود که منجر به نابودی محیط زیست نشود. از سوی دیگر، رابطه اقتصاد با محیط زیست نیز باید به‌گونه‌ای تعریف گردد که ضمن فراهم آوردن امکان رشد و ترقی، منجر به استفاده افراطی و یا از بین‌رفتن منابع طبیعی نگردد. اقتصاد مقاومتی در راستای مثلث توسعه پایدار تعریف گردیده است. توانمندسازی نیروی انسانی در راستای رشد و ثبات اقتصادی، برقراری مشارکت‌های برد-برد-برد، تجارت عادلانه، حمایت از بخش خصوصی جهت تولید محصولات سازگار با محیط زیست، و تشویق جوامع محلی جهت مشارکت موثر اجتماعی از اهم این اقدامات است.

دكتر مونسان افزود: عدم استفاده موثر از پتانسیل‌های موجود در سرمایه انسانی و سرمایه علمی کشور یکی از نقاط ضعف در اقتصاد ما محسوب می‌گردد. بنا به گزارش‌ اخبار اقتصاد به نقل از معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت (دکتر ملک زاده)، از نظر تعداد مقالات در جهان، ایران در رتبه ۱۷ و از نظر تعداد استناد در رتبه ۲۴ قرار دارد. یک سوم تولید علم خاورمیانه نیز مربوط به ایران است. در حال حاضر، ایران بیش از 1.5 درصد از تولید علم دنیا را به خود اختصاص داده است. این امر توام با عدم رشد متناسب اقتصادی، نشان‌دهنده این است که علی‌رغم شایستگی سرمایه انسانی و سرمایه علمی کشور در تولید دانش، برای بکارگیری دانش در جهت تولید ارزش اقتصادی به اندازه کافی کار نشده و یا خلاقیت و نوآوری ناشی از تولید دانش در خدمت بنگاه‌های اقتصادی درنیامده است. پیاده‌سازی راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور، ایجاد مشوق‌های لازم و مهیا نمودن زمینه‌های لازم جهت ماندگاری یا بازگشت نخبه‌های علمی به کشور،  یکی از راهکارهای اساسی در این راستاست.

وي تشريح كرد: توسعه كارآفريني، به معنای ايجاد فرصت‌هاي جديد اقتصادي و توليدي و خلق ارزش افزوده با خلاقیت در کار و ریسک‌پذیری در منابع مالي، از عوامل رشد و شكوفايي اقتصادي است که منجر به پویایی و فعال‌شدن بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه می‌گردد. جامعه کارآفرین با سهولت بیشتری می‌تواند فشارهاي درونی و بيروني را تحمل كرده و با ضربه‌پذیری مناسب در مقابل تحریم‌ها، مشکلات ناشی از آن را پشت سر بگذارد. توسعه کارآفرینی از مصداق‌های اقتصاد مقاومتی است زیرا خطرپذيري در جامعه کارآفرین بسيار بالاست و این جامعه از آستانه تحمل بسيار بالايي برخوردار است. هرچند آشنایی با تجارب جهانی در مدیریت ریسک نیز می‌تواند در تدوین راهکارها و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی برای اقتصاد ایران مفید باشد. در واقع، آشنایی با مدیریت ریسک و تجارب جهانی در کاربردی کردن این مفهوم اساسی در حوزه کلان اقتصادی، مسیر دستیابی به اقتصاد مقاومتی را هموارتر می‌سازد.

دكترمونسان حمایت از تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان را راهکار گذر از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان دانست وگفت: این نکته نیز به خوبی مورد توجه دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و تشکیل «صندوق نوآوری و شکوفایی» به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در همین راستا بوده است. حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان از عواملی است که می‌تواند ما را در نیل به اقتصاد دانش‌بنیان کمک نموده و تحقق این هدف را تسریع بخشد.

وي افزود: بهره‌گیری از مزیت‌های جغرافیای مناطق کشور به ویژه مناطق آزاد و ویژه تجاری و صنعتی بخش لاینفک راهبردهای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی است زیرا بیانگر ویژگی منحصربه‌فرد مفهوم اقتصاد مقاومتی به‌عنوان پیوند با آزادی عمل به اقتصاد جهانی در برابر انزوای اقتصادی است. آزادی عمل به معنی پیشبرد اهداف متعالی کشور با حفظ ارزش‌های اصلی و اعتقادی در عین تاکید بر حفظ روابط استراتژیک سیاسی اقتصادی است. جوهر اقتصاد مقاومتی همین مفهوم یعنی تحقق سه اصل اساسی استقلال، آزادی و اسلامیت نظام است. تاکید بر اقتصاد دانش‌محور با توسعه سرمایه های انسانی و ایجاد بستر کارآفرینی همراه با مدیریت ریسک اقتصادی و تقویت جایگاه ایران در تقسیم کار جهانی، راهبردهای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد کشور می‌باشد. مناطق آزاد سرپل تجارت و خدمات پولی و مالی و تشکیل‌دهنده هسته‌های فکری کسب‌وکارهای نوین مستقل ملی یا با مشارکت همراهان استراتژیک خارجی در این سیاست‌ها خواهند بود. نقطه هدایت این کسب‌وکارها ضرورتا از مناطق آزاد خواهد بود اما کل گستره جغرافیایی سرزمین اصلی و منطقه خلیج فارس و آسیای میانه را شامل خواهد شد.

دكتر مونسان درپايان گفت : جزیره زیبای کیش نیز با برخورداری از بیش از 93 بانک، شعبه و موسسه اعتباری،  15 صرافی‌ بین‌الملل، تالار دوم بورس کشور با فعالیت 34 کارگزاری معتبر، 5 شرکت بیمه‌ای و یک شرکت بیمه اتکایی، در کنار دانشگاه‌ها و موسسات علمی کاربردی معتبر در حوزه‌های مختلف و با حضور سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر غیرمتکی به درآمدهای نفتی، طیف کاملی از عناصر یک زنجیره ارزش کارآفرین مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را به صورت بالقوه در خود ایجاد نموده است. بر این زنجیره باید زنجیره ارزش صنعتی مستقر در پنج شهرک صنعتی و همچنین زنجیره ارزش کامل صنعت گردشگری شامل یک خط هوایی مستقل، بندرگاه مسافری و تجاری، فرودگاه بین‌المللی، و بیش از 46 هتل و ده‌ها مرکز تجاری، تفریحی، فرهنگی و آموزشی در حال بهره‌برداری را نیز افزود.