بندر تجاری کیش شاهرگ حیاتی اقتصاد جزیره و حمل و نقل کالا به کیش

بندرگاه منطقه آزاد کیش می تواند کانون اصلی دستیابی به اهداف کلان در حوزه اقتصاد دریا محور باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، از ابتدای دولت یازدهم و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، اقتصا دریا محور با هدف ثروت سازی و اشتغالزایی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

از آنجا که گستره های آبی یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی کشور محسوب ، و دریا به عنوان بستر مبادله بخش زیادی از کالاهای تجاری دنیا موجب افزایش توان اقتصادی هر کشوری می شود، محور اصلی فعالیت در مرکز نوآوری سازمان منطقه آزاد کیش نیز توجه به اقتصاد دریا است.

حضور شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های برتر کشور در جزیره کیش به عنوان سرمایه های ارزشمند علمی و پژوهشی می تواند در انجام امور زیرساختی و فعالیت های گسترده عمرانی و رونق بخشی اقتصاد دریا نقش مهمی ایفا می کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این خصوص تغییر نگرش سنتی به فعالیت های حوزه دریا و تقویت صنایع نو ظهور با همکاری شرکت های دانش بنیان در این عرصه را از راهکارهای مهم توسعه اقتصاد دریا محور عنوان کرده است.

غلامحسین مظفری پیشتر با اشاره به 190 هزار کیلومتر مربع گستره دریایی و حدود 5 هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب و آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز و قرارگرفتن درکریدورهای ترانزیتی بین المللی را عامل برخورداری ایران از  نقشی کلیدی و حساس در منطقه و جهان برشمرده است.

از این رو مسئولان منطقه آزاد کیش برای تقویت چنین ظرفیت بی نظیری برنامه ریزی دقیقی داشته اند تا در شرایط فعلی از دریا به عنوان بزرگ‌ترین محور تجارت بین‌الملل بهره گیرند و موجب رونق همه جانبه این منطقه آزاد شوند.

نقش ویژه مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریا محور مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش را بر آن داشته تا با زمینه سازی برای  برداشتن گامی بلند در حوزه اقتصاد آبی در آینده نزدیک، این منطقه بر نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور نیز تاثیری ملموسی داشته باشد.

موقعیت استراتژیک منطقه آزاد کیش، وجود بندر تجاری مجهزی که در شمال شرقی این جزیره واقع شده و همچنین عدم دسترسی به حمل و نقل جاده ای، موجب می شود تا این بندرگاه شاهرگ حیاتی حمل و نقل و تسریع و توسعه فعالیت های دریایی و اقتصادی به شمار آید.

این بندر دو موج شکن غربی و شرقی را شامل می شود که طول نهایی آنها به ترتیب بالغ بر یک هزار و 174  و 970 متر می باشد.

علاوه بر حوضچه قدیمی بندر کیش دو حوضچه جدید با مساحت حدود 106 هکتار نیز در این محل تعبیه شده است.

 بندرکیش در حال حاضر دارای 20 پست اسکله عمومی، نفتی، رو-رو و مسافری با ظرفیت حداکثری آبخور 7 متر و نیم در حوضچه شماره یک بوده و در حوضچه شماره دو نیز اسکله هایی باظرفیت12 هزار تن ولایروبی با آبخور 9 متر و نیم می باشد.

ساخت اسکله های جدید در حوضچه شماره 3 این بندر نیز در دستورکار قرار گرفته که امکان پهلودهی شناورهای 35 هزارتن با آبخور14 متر را پس از اجرا در بندرگاه کیش فراهم می سازد.

بندرگاه کیش مجهز به یک پايانه مسافري دو طبقه به مساحت 11 هزار مترمربع است که دارای دو سالن ورودی و خروجی برای سرويس‌دهي به مسافران داخلي ، خارجي و کارکنان شاغل در سکوهای نفتی است.

بهره گیری از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه دریایی، راه اندازی مسیرهای گردشگری برای توسعه مبتنی بر دریا با استفاده از امکانات خوب بندری کیش از جمله اقداماتی است که در دستورکار سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد.

گفتنی است در تمامی فعالیت های ساحلی و دریایی کیش مسائل زیست محیطی، با حساسیت بالایی رعایت می شود.