به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، بندرگاه تجاری کیش درنوروز 98 برای اولین باردرکشور با بهره گیری از سامانه جامع خدمات دهی موفق شد زمان خدمت رسانی وانجام فرآیند ورود وخروج خودروهای گردشگران را به جزیره کیش از چند ساعت به 45 ثانیه کاهش دهد.
دراین سامانه که به همت مدیریت شرکت بنادر و فرودگاههای منطقه آزاد کیش با ایجاد هماهنگی بین گمرک ، پلیس راهور و سیستم بانکی ایجاد شده است در بدو ورود از بندرچارک، با ثبت اطلاعات خودرو بدون هیچگونه معطلی گردشگران از طریق شناورها وارد جزیره کیش می شوند و درهنگام خروج در گیت های واقع دربازوی شرقی بندرگاه کیش که مجهز به دوربین های پلاک خوان است با شناسایی پلاک خودرو تمامی اطلاعات مربوط به مالک وسرنشینان خودرو، مدت اقامت، درصورت اقامت بیشتر از حد مجاز هزینه تمدید روزهای اقامت و جرایم وتخلفات رانندگی به صورت هوشمند درعرض چند ثانیه برروی مانیتور نمایش داده می شود و پس از پرداخت جرایم و هزینه بلیت لندینگ کرافت از طریق دستگاههای خود پرداز که در گیت ها نصب شده ، اطلاعات شناوری که آماده پذیرش وحرکت به سوی بنادر چارک یا آفتاب است به سرنشینان خودرو اعلام می شود تا درکمترین زمان ممکن عملیات خروج گردشگران انجام شود.
این درحالیست که درسنوات گذشته گردشگران باید برای انجام فرآیند نوبت گیری، دریافت مجوز گمرک، اخذ گزارش پلیس راهور، تاییدیه نهایی خروج وسپس نوبت گیری برای شناور ساعت ها درصف می ایستادند وگاه گردشگران مجبور به اطراق درکنار ماشین خود می شدند تا نوبت خروج را ازدست ندهند.
این موضوع ضمن معطلی گردشگران و ایجاد صف های طولانی، تصویر نامناسبی از خدمات دهی به گردشگران ارائه می کرد که با تلاش کارشناسان شرکت بنادر وفرودگاههای منطقه آزاد کیش در طراحی واجرای این سامانه درکیش، آن هم برای اولین بار درکشور باعث شدند ضمن تسریع وتسهیل فرآیند ورود وخروج، اطلاعات جامعی از مسافران کیش ثبت وضبط شود که این موضوع علاوه بر دستاوردهای امنیتی با کاهش دخالت انسانی ، باعث افزایش سلامت وشفافیت قانونی و اقتصادی شده است.