بسط مفهوم حاکمیت ملی در "ایران هم‌کیش"

رویداد ملی ضرورت اعمال حاکمیت ملی با عنوان "ایران هم‌کیش"، هفتم و هشتم بهمن ماه در جزیره کیش برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دبیر اجرایی این رویداد در این خصوص گفت: رویداد چندگانه ایران هم‌کیش، طی سه روز با حضور صاحبنظران، کارشناسان و اساتید دانشگاه و با پیام تصویری دکتر محمدعلی موحد از مفاخر فرهنگی ایران در این جزیره زیبا و در کنار آبهای خلیج همیشه فارس برگزار خواهد شد.

سعید رضا‌دوست اظهار داشت: عناصر سه‌گانه جمعیت دائمی، سرزمین و حکومت مهمترین مولفه‌های برسازنده دولت-ملت‌های نوین به شمار می‌آیند. این رویداد سعی دارد توجه‌ها را به این موضوع جلب کند که امروزه، موارد دیگری در میان است که باید به عنوان عناصر تشکیل دهنده‌ی دولت-ملت‌ها در نظر گرفته شود و مفهوم حاکمیت ملی به آن سه عنصر منحصر نشود. از این منظر به مسائلی چون نسبت هویت و حاکمیت ملی، میراث فرهنگی و حاکمیت ملی و بحث‌هایی این‌چنین پرداخته شده است. این عناصر که مکمل و مقوم مفهوم دولت-ملت‌های نوین است، به صورت بارز مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: ایران در قرون مختلف، مورد طمع بیگانگان بوده و متاسفانه در برخی برهه‌ها مورد دست‌اندازی هم قرار گرفته و خوشبختانه در بسیاری از برهه‌ها این اتفاق نیفتاده است. نوار جنوبی و سواحل خلیج فارس و دریای عمان البته بیش از سایر مناطق مورد چشم‌داشت و دست‌اندازی بوده است و به همین سبب کیش، به عنوان پاره‌ای از خاک زرخیز جنوب برای برگزاری این همایش انتخاب شده است.

وی افزود: سخنرانان این همایش، با تبیین اهمیت و ضرورت وحدت ملی، به طرح مباحثی چون مفهوم دولت - ملت نوین، مفهوم استقلال، معناشناسی وطن، حاکمیت سرزمینی، سواحل و جزایر خلیج فارس و سایر مسائل مبتلی‌به نظیر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه، خواهند پرداخت. میربانی کیش برای برگزاری یک رویداد ملی، علاوه بر اهداف کلان فرهنگی، پاسخی عملی نیز به برخی شایعات در خصوص واگذاری مناطق جنوبی کشور به چینی‌ها خواهد بود که از سوی برخی به گوش می‌رسد و به نگرانی مردم دامن می‌زند.

سعید رضا‌دوست درباره‌ی دیگربرنامه‌های این رخداد علمی - فرهنگی گفت: در روز آغازین رویداد، به موضوعات مختلفی به صورت انضمامی پرداخته خواهد شد. نگاه به وطن از منظر جامعه‌شناسی سیاسی، فراز و فرود مفهوم وطن در دوره‌های تاریخی پیش از اسلام و دوره‌ی اسلامی، مفهوم ایران فرهنگی و ایران در گستره‌ی جغرافیایی، وطن و سرزمین از منظر حقوق داخلی و بین‌المللی، وطن در شعر و موسیقی و... از جمله موضوعات قابل طرح در این رویداد خواهد بود.

وی در ادامه گفت: مقالات مربوطه توسط چهره‌های مطرح و استادان شناخته شده در داخل و خارج کشدر در حال تدوین است و پس از همایش، به سفارش سازمان منطقه آزاد کیش توسط یکی از ناشران برجسته به عنوان کتابی ماندگار در زمینه حاکمیت ملی منتشر خواهد شد و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

دبیر علمی و اجرایی ایران هم‌کیش با بیان اینکه در برپایی رویداد به رعایت تمامی ضوابط و مقررات بهداشتی توجه کامل خواهد شد، گفت: برپایی چند کارگاه تخصصی نیز در برنامه رویداد درنظر گرفته شده است. در این رابطه شماری از سخنرانان در کیش حاضر شده و برخی به صورت ویدئو کنفرانس به بیان دیدگاه‌های خود در این‌باره خواهند پرداخت.

وی در ادامه گفت: نگاه‌های اغراق شده و یکجانبه‌گرایانه باید اصلاح شوند. فرهنگ و هنر بخش مهم و جدی هویت و حاکمیت ملی است و همه باید تلاش کنیم نگاه‌ها به موضوعات کلان، از عمق و تنوع بیشتری برخوردار گردند. برای بسط این نگرش نو سیدمجتبی حسینی، مقصود فراستخواه، محمد یگانه، شمس لنگرودی، ابوتراب خسروی از جمله میهمانان و سخنران این نشست ملی به صورت حقیقی یا مجازی خواهند بود.

وی افزود: استاد محمد یگانه در زمینه‌ی موسیقی مقامی با دوتار در این همایش به اجرای قطعاتی ماندگار با اشعار شاهنامه خواهد پرداخت. باید توجه کرد که شاهنامه نباید به عنوان روایت قوم فارس و یا نژادگرایانه از زندگی و زیست یک ملت تلقی شود. این اثر یک روایت ایرانی از هستی و زیست مردم، فرهنگ و آئین‌هاست. همچنین شمس لنگرودی و ابوتراب خسروی به عنوان دو چهره ماندگار شعر و داستان معاصر به سخنرانی و اجرا خواهند پرداخت. ادبیات محمل انتقال اندیشه است و این بخش ازهویت ملی در ارتباطی مستقیم با اعمال حاکمیت ملی قرار دارد.

وی اظهار امیدواری کرد این اقدام، گام نخست در راه بزرگ تقویت و تحکیم وحدت ملی و سرزمینی باشد که در روزگار کنونی سخت به آن نیازمندیم.