بزرگداشت روز شعر و ادب پارسي وگراميداشت استاد شهريار در كيش

مراسم بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و تجلیل از استاد شهریار در مركز همايش هاي بين المللي كيش برگزار شد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، به مناسبت روز شعر و ادب پارسي و گراميداشت استاد شهريار، مراسمي عصر شنبه 27 ارديبهشت با حضور مجيد معارف وند و فاطمه حيدري از اساتيد شعر و ادب پارسي كشور و داوران جشنواره هاي ادبي بين المللي و جمعي از دوستداران  و علاقمندان  اشعار استاد شهريار در مركز همايش هاي بين المللي كيش برگزار شد.

استاد فاطمه حيدري در اين مراسم  با اشاره به جايگاه استاد شهريار در ادبيات معاصر ايران، وي را  يكي از سرمايه هاي ارزشمند شعر و ادب پارسي بر شمرد.

وي با بيان اينكه استاد شهريار به رشته هاي مختلف هنري از جمله موسيقي و خوشنویسی نيز علاقمند بوده است گفت: بیان ساده و روان و جذابیت کلام از مهمترين ويژگي هاي اشعار شهريار بود كه با تلفيق تصاویر زیبای کلامی و جملات محاوره ای  و نوآوري هاي بسيار زيبا درسرودن اشعار پارسي، آثار منحصر بفرد و ماندگاري در ادبيات معاصر كشور خلق كرد.

 مجيد معارف وند يكي ديگر از سخنرانان مراسم گراميداشت استاد شهريار در جزيره كيش نيز با اشاره به ويژگي و جذابيت انواع شعر پارسي گفت: استاد شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر از جمله  قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- تبحر داشت اما بیشتر به دليل سرودن غزل هاي زيبا مورد توجه دوستداران شعر و ادب فارسي بوده است.

وي افزود استاد شهريار با استفاده هنرمندانه از شعر فرهنگ سرزمين خود را به خوانندگان اشعارش كه در نهايت فصاحت وزيبايي سروده شده است معرفي كرد.

اجراي موسيقي سنتي بخش ديگري از اين مراسم بود كه با استقبال خوب ساكنان و گردشگران همراه بود.

لازم به ذكر است سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار»  كه در سال 1285 به دنیا آمد شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» اشاره کرد. وي 27 شهریور 1367 در گذشت. شهریار نسبت به حضرت علی (ع) ارادتی ویژه داشت كه در اشعارش بخوبي نمايان است. مهم‌ ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدر بابایه سلام (سلام به حیدر بابا) است.

در تقویم ایران 27 شهریور همزمان  با روز در گذشت «شهریار» به نام «روز شعر و ادب فارسی» نامگذاری شده است.