برگزاری نشست خبری معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش

مرتضی رمضانی در نشستی با اصحاب رسانه عملکرد نه ماهه معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مرتضی رمضانی در گفت و گو با اصحاب رسانه با بیان این که در گذشته تسهیلات بانکی به پروژه های  گردشگری در حال تکمیل کیش اختصاص نیافته است؛ افزود: طبق تفاهم نامه ای که با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منعقد کردیم مقرر شد تا پروژه های بالای 60 درصد پیشرفت کاری را برای اخذ تسهیلات 13 درصد با سه سال تنفس به بانک های عامل معرفی کنیم که این مهم، تکمیل و اتمام پروژهای در حال ساخت را تسریع می بخشد.

رمضانی تاکید کرد: برای تکمیل و اتمام 15 پروژه در حال ساخت که متقاضی تسهیلات در آینده هستند؛ 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات برآورد شده است که بهره برداری از آنها، تعدیل و کاهش قیمت ها و رضایت مندی گردشگران را به همراه خواهد داشت.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در صدد هستیم طی تفاهم نامه ای با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پروژهای خرد و متوسط تسهیلات با نرخ بهره کم لحاظ کنیم.

وی خاطر نشان کرد: 68 پروژه در جزیره کیش در حال ساخت است که در قالب کاربری های مختلف، هتل و تاسیسات گردشگری 17 گانه تعریف می شود که بوم گردی، دهکده های گردشگری و تک برندها را نیز در برمی گیرد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به عزم سازمان منطقه آزاد کیش در فسخ پروژهای گردشگری که 10 یا ۱۵ سال مسکوت و فاقد پیشرفت فیزیکی بوده و یا کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند؛ افزود: در کمیسیون اقتصادی و ارزشیابی زمین سازمان، این پروژه ها از حیث استحکام بنا و مباحث دیگر مورد بررسی قرار گرفته و فسخ می شود تا در دراز مدت بتوانیم با تهیه و تدوین بسته های سرمایه گذاری، از طریق تشریفات قانونی به سرمایه گذار واقعی واگذار کنیم.

وی افزود: جهت ثبت 8 اثر کیش در حوزه میراث فرهنگی و 8 اثر در حوزه میراث ناملموس( آیین، باور و اعتقاد) تشکیل پرونده داده ایم و مراحل قانونی آن از طریق وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال انجام است.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از ایجاد بازارچه موقت فروش صنایع دستی و سوغات در حوزه گردشگری تا یک ماه آینده در کیش خبر داد و افزود: صنایع دستی از بین رفته یا فراموش شده در جزیره زیبای کیش به همراه سایر صنایع دستی کشورمان در قالب بازارچه‌های صنایع‌دستی در جزیره زیبای کیش بر پا خواهد شد.

رمضانی با اشاره به تهیه و تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گفت: پیش بینی بودجه جهت تهیه و تدوین بسته و تقویم آموزشی از سال های گذشته انجام شده ولی مبلغ آن مکفی نبوده است اما با همین بودجه فعلی؛ تورهای آموزشی را برای گروه های هدف گردشگری تعریف کردیم تا در ارتقا کیفیت ارائه خدمات به گردشگران، مثمر ثمر واقع شود.

وی از آغاز آموزش‌ شاغلان حوزه گردشگری از ۲۰ روز آینده با همکاری موسسه آموزشی علوم و فنون کیش خبر داد و افزود: برای گروه هدف گردشگری اعم از هتل ها، مراکز پذیرایی، تک برندها، کلوپ ها و افرادی که در ارائه قیمت ها و خدمات تاثیر گذار هستند؛ آموزش های لازم را در راستای ستاد سفرهای نوروزی تدارک دیده ایم.

رمضانی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی تخصصی با همکاری جوامع صنفی در دستور کار برنامه سال آینده معاونت گردشگری سازمان است و سعی کردیم با تخصیص اعتبار، بحث آموزش را پررنگ تر از امسال لحاظ و بستری را فراهم کنیم که آموزش‌ها، کاربردی تر و موثرتر باشد.

وی با اشاره به مرمت ابنیه  تاریخی و با ارزش در کیش از جمله کاخ مرجان، از واگذاری این ابنیه به علاقه مندان به سرمایه گذاری در خانه ها و بناهای تاریخی با رعایت تشریفات قانونی خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضرافرادی متقاضی سرمایه گذاری در محل قلعه"پاسگاه قدیمی" به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی هستند که بسته ویژه سرمایه گذاری این قلعه تهیه شده است که تا در یک ماه آینده از طریق تشریفات قانونی و با رویکرد گردشگری و میراث فرهنگی به سرمایه گذار واجد شرایط واگذار شود.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که کاوش، محوطه تاریخی شهر حریره طی تفاهم نامه ­ای با حوزه پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اواسط دی 1401عملیاتی می شود؛ افزود: احصا و آثاری که از این کاوش به دست می آید؛ می تواند ضمن مشخص کردن نوع فعالیت و کسب و کارهایی که در قرون ۴ و ۵ یا سده اسلامی در جزیره کیش بوده؛ به معرفی کیش به ایران و جهان از دیدگاه میراث فرهنگی کمک کند و این دستاورد بزرگی است که بعد از ۱۶ سال  محقق می شود و ما شاهد حضور بازدید کننده‌ها و گردشگران در قالب تورهای میراث فرهنگی از این محوطه تاریخی خواهیم بود.

وی از درجه بندی، استاندارد سازی، هتل ها و مراکز ارائه خدمات گردشگری تا یک ماه آینده خبر داد و اظهار داشت: استاندارد سازی مراکز خدمات دهی به گردشگران و متناسب کردن قیمت دریافتی از گردشگر با خدمات ارائه شده، از مهمترین اهداف اجرای این مهم است و به جد بحث قیمت تمام شده خدمات را دنبال می کنیم تا واقعی باشد. در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت تمام شده به کمیسیون ها و دلالان اختصاص می یابد که این در هیچ جای جهان یا کشور معقول نیست.

رمضانی رونق گردشگری را مستلزم همکاری تمام نهادهی دولتی و بخش خصوصی و سهیم کردن آنان در این مهم دانست و تاکید کرد: در حال برنامه ریزی، جهت تهیه و تدوین سند راهبردی گردشگری هستیم تا در اواسط سال آینده آن را نهایی کنیم، سند راهبردی همان نقش دستگاه های همکار در قبال صنعت گردشگری است که نقش و وظیفه هر ذینفع در صنعت گردشگری را مشخص می کند.

وی با اشاره به تسریع فرایند صدور مجوزهای کسب و کار و جلوگیری از بروکراسی اداری در این خصوص گفت:  تا آخر دی 1401، پنجره واحد خدمات گردشگری ایجاد شده و با توجه به زمانبر بودن این فرایند به صورت فیزیکی،  آن را به صورت برنامه و الکترونیکی و با رویکرد حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی واگذار می کنیم.

رمضانی ادامه داد: همانطور که در گذشته تشکیل پرونده متقاضیان به صورت فیزیکی به جوامع  واگذار شده بود؛ از طریق واگذاری الکترونیکی به مدیران عامل جوامع نیز، درصدد هستیم تا در یک بازه زمانی معقول و استاندارد، مجوز کسب و کار متقاضیان را صادر کنیم.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که در حوزه پایش هویت بصری مراکز ارائه خدمات گردشگری در حوزه معاونت عمرانی، جلسات تخصصی را با موضوعات سیما و منظر برگزار کردیم؛ خاطر نشان کرد: از بهره برداران خواستیم که طرح های  تکمیلی خود را جهت زیبا سازی سیما و منظر شهری در میادین و جاهایی که به نوعی گردشگران با آن مکان ها درگیر هستند؛ ارائه کنند و این موضوع اجرایی شده  و هفته‌های آتی نتیجه این موضوعات، خبر رسانی خواهد شد.

رمضانی از ایجاد سامانه های فروش خدمات و محصولات گردشگری خبر داد و گفت: تمام چک لیست های نظارتی ما به صورت الکترونیکی شده و نظارت‌ ها و بازدیدهای میدانی عالیه خواهد بود و در حال حاضر سامانه آماری، نظارتی، بایگانی به صورت الکترونیکی است و این خارج از موضوع ایجاد پنجره واحد است که تمام دستگاه‌ها ملزم هستند در یک بازه زمانی نسبت به استعلام های تخصصی خود اعلام کنند و تا پایان دی 1401 این مورد را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به ایجاد سامانه رویدادهای منطقه آزاد کیش به نشانی http://events.kish.ir گفت: تمام همایش ها، نمایشگاه ها و جشنواره ها و رویدادها در قالب تقویم گردشگری کیش در این سامانه قرار می‌گیرد و در حال حاضر 10 پیشنهاد از سوی بخش خصوصی وارد سامانه شده که در حال بررسی هستیم تا بتوانیم برنامه مدونی را  برای سال آینده انجام دهیم.

وی تعداد هتل 5 ستاره در کیش را 15 هتل، چهار و سه ستاره را به ترتیب 8 و 19هتل، 2 ستاره را 5 و یک ستاره را 3 هتل با مجموع پنج هزار و پانصد و بیست و شش اتاق عنوان کرد و گفت: دو هتل در کیش با 800 تخت حداکثر تا اردیبهشت سال 1402 به بهره برداری می رسد و روند ساخت و ساز هتل در کیش به صورتی است که در چهار سال آینده 20 هزار تخت به مجموع 16158 تخت فعلی کیش اضافه می شود.