برگزاری دومین جلسه ستاد مدیریت بحران در کیش

دومین جلسه ستاد مدیریت بحران با ارائه گزارش از وضعیت کیش در خصوص مواجهه با سوانح طبیعی، احتمالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این جلسه صبح چهارشنبه 4 مرداد با حضور مهندس رامین افشاری معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش و رئیس ستاد مدیریت بحران جزیره کیش، پروفسور محسن غفوری آشتیانی مدیر عامل موسسه ارزیابان مدیریت خطر پذیری بیمه ای و مجری پروژه توسعه مدل خطر و ریسک جزیره و همچنین مدیران محلی جزیره کیش در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران جزیره کیش با بیان اینکه اولین جلسه ستاد مدیریت بحران دو ماه گذشته برگزار شد، گفت: در این دو ماه پروفسور آشتیانی و همکارانشان نشست های مختلفی با بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد کیش، ارگان ها و نهادهای حاضر در جزیره داشتند که طی این نشست ها اطلاعات اولیه و مورد نیاز  را در خصوص جزیره گرد آوری کردند.

وی در ادامه گفت: کارگاه های تخصصی مدیریت بحران و همچنین جا نمایی ساختمان مدیریت بحران و هم اندیشی با ارگان ها نیز عصر امروز برگزار می شود. در این کارگاه ها چارت جدید و پیشنهادی ستاد مدیریت بحران با توجه به مطالعات کاستی های مربوطه ارائه می شود.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به مطالعات جامع در خصوص مدیریت بحران جزیره گفت: در حال حاضر  مطالعه طرح جامع مدیریت ریسک سوانح طبیعی و طرح جامع مدیریت بحران جزیره کیش در حال انجام است. سوانح طبیعی بحث های مختلفی از جمله بارندگی، طوفان، سیل و زلزله را شامل می شود.

وی از زلزله به عنوان مهمترین شاخصه سوانح طبیعی نام برد که در این جلسه بیشتر مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

افشاری در ادامه گفت: بر اساس این گزارش ها دستورالعمل و آیین نامه هایی تهیه می شود که پیش بینی هایی برای ساخت و ساز های آتی و مقاوم سازی ساختمان های حیاتی موجود ارائه و عملیاتی می شود.

شایان ذکر است، در این جلسه پروفسور آشتیانی با ارائه گزارشی با عنوان طرح و توسعه مدل جامع ریسک زلزله و مدیریت بحران جزیره کیش در خصوص سامانه بانک اطلاعات شهر در محیط، جمع آوری کلیه مطالعات موجود مربوط به برآورد خطر زلزله و سیل در سطح جزیره، جمع آوری اطلاعات مستحدثات جزیره از جمله ساختمان ها، شریان های حیاتی و تاسیسات زیر بنایی، به روز رسانی تحلیل خطر، نقشه خطر شهر با روش DSHA و PSHA، تهیه بانک اطلاعات توابع آسیب پذیری متناسب با ساختمان های جزیره کیش و ارزیابی آسیب پذیری، ارزیابی خطر پذیری لرزه ای با دو روش تعینی و احتمالاتی، بر آورد خسارات مستقیم اقتصادی و تلفات انسانی محتمل، ارائه برنامه و راهکارهای عملیاتی برای کاهش خسارات و توسعه پایدار جزیره کیش و در نهایت مدیریت بحران سوانح طبیعی جزیره کیش مطالبی را عنوان کرد.