نعمت زاده در مراسم گشايش هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی در كيش خبر داد:

برنامه هاي راهبردي دولت براي افزايش سرمايه گذاري در صنايع دريايي و حمايت از توليدات داخلي

وزير صنعت، معدن و تجارت: تامين منابع مالي در راستاي حمايت از توليدات داخلي و افزايش سرمايه گذاري با هدف توسعه صنايع دريايي از محورهاي مهم برنامه راهبردي دولت است.

به گزارش روابط عمومي وامور بين املل سازمان منطقه آزاد كيش، محمد رضا نعمت زاده در مراسم گشايش هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی كه صبح امروز سه شنبه اول دي با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، معصومه ابتکاررئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، مونسان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از مقامات لشکری و کشوری و فعالان و دست اندرکاران حوزه صنایع دریایی در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد گفت: تامين منابع مالي براي حمايت از توليدات داخلي و افزايش سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي با هدف توسعه صنايع دريايي از محورهاي مهم برنامه راهبردي دولت است.

نعمت زاده گفت: با وجود فرمايشات مقام معظم رهبري در 5 رويكرد اقتصاد مقاومتي و تاكيدايشان بر درون زايي، در صنعت دريايي هنوز شاهد تحقق اين سياست ها و توجه ويژه به توانمندي هاي داخلي نبوده ايم.

به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، با وجود و تاكيد رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مكران 5800 كيلومتر خط ساحلي ،7 استان ساحلي كه 25 درصد از مساحت كشورمان را در بر مي گيرد و جمعیتی که عمده آنها در مناطق فاقد امکانات و تسهیلات متمرکز شده اند و ما قصد داريم آنها را به بخش هاي ساحلي به ويژه سواحل جنوبي كشور هدايت كنيم اما هنوز در زمينه تكميل زيرساخت ها، توسعه صنايع داخلي و حمايت از توليد كنندگان در بخش صنايع دريايي و دريانوردي كشورمان عملكرد موفقي نداشته ايم.

نعمت زاده افزود: با وجود اينكه سکوی جکاپ 20 سال قبل در كشور ساخته شد و در حال حاضر نيز کشتی های كوچك و بزرگ در انواع مختلف در داخل توليد مي شود در 10 سال اخیر بر اساس آمارهای ارائه شده حدود 20 دستگاه سکوی جکاپ از خارج خریداری شده و بخشی هم به صورت اجاره ای وارد شده است.


وزير صنعت، معدن و تجارت، با تاكيد بر لزوم حمايت ازصنايع داخلي و تببين جايگاه واقعي كشوردر حوزه توليدات داخلي گفت: باید تکلیف خود را مشخص کنیم و تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم بنگاه اقتصادی، مصرف کننده یا سازنده باشیم.
نعمت زاده تصريح كرد: توانمندي بسيار خوبي در کشور وجود دارد و مي بايست با حمایت منطقی، مشاركت سرمايه گذاران براي سفارش گذاري به توليد كنندگان داخلي از اين امكانات استفاده بهينه كرد.

وی تامین منابع مالی براي خرید شناورها، تجهیزات دریایی و فراساحلی را از ديگر مشكلات در بخش صنايع دريايي برشمرد و افزود: خريد كشتي هاي خارجي با تامين اعتبار 80 و 85 درصد ارزش كشتي از محل فاینانس به سرعت انجام مي شود ضمن اينكه بازپرداخت طی اقساط 12 ساله آنهم با وثيقه نهادن كشتي خريداري شده، روند اين فرايند را تسهيل كرده و تمايل سرمايه گذاران براي انتخاب محصولات خارجي را افزايش مي دهد.

نعمت زاده با بيان اينكه هنوز در داخل كشور اين سيستم راه اندازي نشده و از طرفي كندي مراحل ساخت و تحويل توليدات داخلي به دليل كمبود منابع مالي سبب كاهش چشمگير سفارش سرمايه گذاران به توليد كنندگان داخلي شده است گفت: راه اندازی سیستم تامين منابع مالي در بانك هاي داخلي گام مهمي در تحول صنايع دريايي است.
وی با اشاره به برنامه راهبردی در این حوزه گفت: با توجه به اينكه این نظام در کشور ما تجربه نشده است از حدود یک سال و نیم قبل برای اندازی این سیستم برنامه ریزی شده و تلاش می كنيم به ثمر برسد.

وی در این میان با انتقاد از برخی اقدامات گذشته افزود: برخی از شرکت های سازنده توانمند در صنایع دریایی چون ' صدرا' را طی این سال ها 'بابت رفع دیون به افرادی واگذار کرده اند و البته ما براي رفع اين مشكلات تلاش كرده ايم اما ابتدا بايد مسائل هفت، هشت سال گذشته را حل کنیم تا به شرایط قبل بازگشته و امكان اجراي برنامه هاي جديد ميسر شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت ،در بخش ديگري از سخنان خود از برنامه ريزي براي جذب سالانه 3 تا 4 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش صنايع دريايي خبر داد و گفت: حداقل براي 5 سال آينده اين پتانسيل در كشور وجود دارد و براي 5 سال دوم نيز با حمايت نظام بانكي، صندوق توسعه ملي، و مشاركت فعال بخش خصوصي 600 ، 700 میلیون دلار به تدريج سرمایه گذاری می شود.

وي همچنين با اشاره به برخی مشکلات در حوزه آموزش متخصصان صنايع دريايي گفت: با وجود تربیت نیروی انسانی كار آمد در بخش های مختلف صنايع دريايي و توانمندی های خوب در اين حوزه، برخي شرکت های خدماتی و کشتیرانی از کمبود نیروی انسانی گله مند هستند. و با وجود حجم گسترده جوانان آماده اشتغال و تحصیل کرده همچنان 20 درصد نیروهای متخصص و فعال در شرکت های کشتیرانی کشور را نيروي كار خارجی تامين مي كند.

نعمت زاده افزود : از جمله محدودیت ها و مشکلات این حوزه پذیرش دانشجو توسط دانشکده های خدمات کشتیرانی و رشته های عملیاتی فقط از طریق بورسیه بود به گونه ای که این نظام در هیچ از رشته های آموزشی کشور نیست .اما در جهت حل این مشکل امسال برای نخستین باردر دفترچه کنکور سراسری بحث پذیرش دانشجو به صورت غیر بورسیه محقق شد و نتیجه آن در سال های بعد برای این صنعت بسیار ارزشمند خواهد بود. با اين روند اشتغال خارجی هم به مرور حذف و نیروی متخصص داخلی جایگزین خواهدشد.
وی با تاکید بر اینکه در بخش علمی صنایع دریایی دانشکده های خوبی در کشور وجود دارد، افزود: انجمن مهندسی دریایی هم در این بخش تلاش های خوبی را در دست انجام دارد تا این صنعت پیشرفت لازم را داشته باشد.

هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی ساعتي قبل با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور، حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، معصومه ابتکاررئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و جمعی از مقامات لشکری و کشوری و فعالان و دست اندرکاران حوزه صنایع دریایی در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز شد.

هفتمين نمايشگاه بين المللي صنايع دريايي ودريانوردي نيز عصر امروز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي كيش آغاز بكار مي كند.

برگزاري 12 کارگاه آموزشی و هشت نشست تخصصی از ديگر برنامه هاي جانبي اين همايش ونمايشگاه صنايع دريايي است.

هفدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی و هفتمین نمایشگاه دریایی دو سالانه کیش تا چهارم دی ماه جاری در جزیره کیش برپاست .