برخورد قانونی با تخلفات گرانفروشی در منطقه آزاد کیش

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش، رسیدگی به تخلفات را دغدغه اداره نظارت بر نرخ کالا عنوان کرد و از برخورد جدی با گرانفروشی در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی امیدی، مدیر بازرگانی سازمان با اشاره به اقدامات نظارتی از ابتدای سال تاکنون گفت: سازمان منطقه آزاد کیش بر اساس تفویض اختیار همچنین اختیارات ناشی از ماده 65 احکام دائمی توسعه، نسبت به اعمال نظارت در سطح بازار اقدام کرده است.

امیدی در ادامه افزود: گردشگرپذیر بودن جزیره کیش و توقف کوتاه گردشگران در این منطقه موجب شده تا رسیدگی لحظه ای به شکایات در اولویت کار سازمان قرارگیرد، در همین راستا سامانه تلفنی 124 از گذشته برای دریافت شکایات در نظر گرفته شده و کارشناسان ما بلافاصله شکایات را بررسی به حوزه مدیریت های تخصصی منعکس می کنند.به گفته امیدی حضور کوتاه گردشگران در کیش، دلیلی برای رسیدگی به شکایت در کوتاهترین زمان ممکن و اعلام نتیجه به شاکی می باشد.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این حوزه از ابتدای سال 1400 تاکنون اظهار داشت: نزدیک به 20 هزار بازرسی از ابتدای سال تاکنون در منطقه انجام و از این تعداد 489 مورد شکایت ثبت شده است.

وی افزود: شکایات بلافاصله از سوی کارشناسان مورد رسیدگی قرار گرفته ، نتیجه شکایات را به شاکیان منعکس کردیم و در صورت وجود مطالبه حل و فصل شده است.امیدی همچنین از 258 مورد درخواست پلمپ نیز خبر داد.

علی امیدی در خصوص ارائه خدمات به ساکنان کیش گفت: طرح نظارتی ماه مبارک رمضان، طرح نظارتی درج قیمت، طرح نظارتی شب یلدا از جمله اقدامات نظارتی بوده که از ابتدای سال تاکنون اجرایی شده است. طرح های مشابه دیگری نیز در دستورکار سازمان قرار دارد که این نظارت ها موجب شده تا قیمت ها به ویژه قیمت اقلام خوراکی در سطح منطقه با نرخ منطقی عرضه شود.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش، گرانی و گرانفروشی را دو بحث متفاوت برشمرد و افزود: دغدغه ما رسیدگی به تخلفات گرانفروشی است بنابراین با واحدهایی که مرتکب گرانفروشی می شوند برخوردهای قانونی خواهد شد، همانگونه که تا کنون 350 فرد متخلف برخورد شده است.

وی به مصوبات کمیته نظارت بر خدمات نوروزی اشاره کرد و گفت: در سه ماه پایانی سال 1400 فعالیت کمیته نظارت بر خدمات نوروزی آغاز و چندین جلسه کارشناسی در کنار جلسات اصلی برگزار شد که نتیجه آن ها مصوبات و هماهنگی های ابلاغی می باشد.

امیدی با تاکید بر تصمیم گیری و تهمیدات لازم در خصوص تامین اقلام مورد نیاز در ایام نوروز گفت: با توجه به محدودیت های جغرافیایی جزیره کیش همچنین ناپایداری های جوی و دریایی اقدامات لازم در تهیه اقلام سوختی و غذایی صورت گرفته است.

وی افزود : هماهنگی های لازم با پلیس راهور و مبادی ذیربط در خصوص تسهیل حمل و نقل در ارسال مواد سوختی و غذایی به منطقه در این ایام انجام شده و حمل این کالاها در اولویت کاری شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قرار دارد.

امیدی با بیان این که سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به تخصیص انبار رایگان اقدام کرده است عنوان کرد: تامین کنندگان کالاهای منطقه می توانند از اسفند سال جاری تا پایان ایام تعطیل از این انبارها به صورت رایگان استفاده کنند.مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: طی جلساتی با تامین کنندگان موادغذایی در سطح منطقه، نگرانی در خصوص تامین اقلام ایام نوروز وجود ندارد و ذخیره سازی آرد و سایر اقلام غذایی به خوبی انجام شده است.وی در خصوص چگونگی سرویس دهی واحدهای تعمیرگاهی کشیک در ایام نوروز 1401 بیان داشت: با همکاری جامعه بازاریان هماهنگی لازم در این زمینه صورت گرفته و لیست کشیک روزهای تعطیل و غیر تعطیل آماده خدمات رسانی به ساکنان و گردشگران کیش تهیه شده است.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نحوه بازرسی در این ایام گفت: از ظرفیت ناظران افتخاری و به ویژه افرادی که در رسانه ها فعالیت دارند همچنین افراد معتمد سطح منطقه بهره برده ایم تا بتوانیم فعالیت های کمیته نظارتی خود را تقویت کرده و تخلفات را به صورت نامحسوس شناسایی کنیم و برخوردهای لازم صورت گیرد. امیدی با اشاره به احتمال افزایش گردشگران نوروزی سال جدید و اهمیت رسیدگی لحظه ای به شکایات افزود: هماهنگی های لازم با هیات مدیره بازارها برای رسیدگی لحظه ای به شکایات شکایت ها در محل بازار صورت گرفته.مواردی که قابل رسیدگی و مرتفع شدن در محل نیست از طریق سامانه 124 به بازرسان منعکس خواهد شد.وی در ادامه این مطلب گفت: در صورت نیاز به برخورد قانونی هماهنگی ها با حوزه های مرتبط از جمله اداره اماکن ناجا و سایر حوزه های نظارتی سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفته تا با رعایت قوانین از سوی فعالان اقتصادی نوروز خوبی را پشت سر بگذاریم.

به گفته مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش، تنظیم بازار زیرشاخه ای از این مدیریت است که مسولیت نظارت بر سطح مراکز تجاری و مشاغل جدا از گردشگری را برعهده دراد و وظیفه آن رسیدگی به شکایات های خدماتی مانند سوپرمارکت ها، میوه فروشی ها و سایر واحدهای خدماتی تحت پوشش حوزه نظارتی مدیریت بازرگانی است.وی تنظیم بازار را دارای اهمیت ویژه ای دانست و گفت: هزینه حمل ، در این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور بالا بوده و بابت حمل و توزیع اقلام ، رقمی در هزینه های سربار باید در نظر گرفته شود.

وی به راه اندازی میدان میوه و تره بار در منطقه آزاد کیش اشاره کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد کیش با حمایت و اختصاص مکان مناسب، فضای بهسازی شده همراه با سردخانه و امکانات لازم و شایسته ساکنان کیش نظر گرفته که با تخصیص این محل و اضافه شدن آن به جمع عرضه کنندگان سطح منطقه، منجر به خودتنظیمی در سطح بازار و با ایجاد رقابت قیمت میوه و تره بار در حد مناسب شد.

علی امیدی در خصوص کنترل قیمت در بازار نیز گفت: کنترل خوبی بر روی قیمت میوه و تره بار صورت گرفته وبه صورت هفتگی از سوی اداره نظارت اعلام و سقف قیمت ها با در نظر گرفتن هزینه های سربار و قیمت متعادل منطقی اعلام می شود.مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص عرضه میوه شب عید گفت: فعالان اقتصادی هر ساله با فرارسیدن ایام نوروز تمهیدات لازم را با توجه به شرایط جوی منطقه در نظر گرفته و تهیه و ذخیره سازی خود را انجام می دهند که در این راستا جلساتی با تامین کنندگان اصلی برگزار شده و در زمینه تامین میوه و تره بار و محصولات پروتئینی نگرانی وجود ندارد.