مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در افتتاح همايش دريايي در كيش؛

برجام فرصت های تازه ای را در حوزه دریانوردی گشوده است

سعید نژاد با اشاره به اهمیت توسعه بخش بنادر در کشور بر نیاز این بخش برای تامین قوانین مورد نیاز در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت: برجام فرصت های تازه ای را در حوزه دریانوردی گشوده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمد سعید نژاد، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در مراسم افتتاحیه هجدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی، ضمن تاکید بر جایگاه صنعت دریا و دریانوردی، نقش این صنعت را در کشور قابل توجه خواند و در این باره گفت: بحث دریا و توسعه دریا محور حداقل امروز در باورهای جامعه ما در حال باز کردن جای خود است البته این راه طولانی است و ما نیاز به عبور از مسیرهای سخت و طولانی در این زمینه داریم.

وی راه اندازی این همایش بعد از برجام را شاهدی بر اتفاقات خوب این دوره خواند و اظهار کرد: این همایش و مجموع اقداماتی که طی یکسال گذشته در دریا انجام شده، شاهد بسیار خوبی بر این است که درهای زیادی برای فعالیت در کشور ما گشوده شده و همچنان باز خواهد ماند و مسیرها و فرصت های بسیاری را برای فعالیت به ویژه در حوزه دریا باز خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور توجه به بخش دریانوردی را در برنامه ششم توسعه خواستار شد و گفت: موضوع دریا به عنوان یکی از موضوعات مهم برنامه ششم توسعه است که مورد تاکید نیز قرار گرفته است لذا امیدواریم که نمایندگان مجلس به توسعه دریا محور در برنامه ششم توجه کافی داشته باشند و در این فرصت تدوین برنامه به موضوعات اشاره شده توجه شود.

سعید نژاد تاکید کرد: با توجه به شرایط جدیدی که در کشور پیدا کرده ایم، ما در حال حاضر با عبور از تحریم در حوزه دریا با کمترین محدودیت مواجه هستیم. در واقع تقریبا همه محدودیت هایی که در کشور ما فراهم شده بود در بخش دریا از بین رفته و فرصت بسیار خوبی در توسعه این بخش فراهم شده است.

وی سهم دریا و صنایع دریایی را بالغ بر 17 میلیارد دلار خواند و اظهار کرد: سهم در آمد بخش دریایی کشور اعم از حوزه نفت و گاز، حمل و نقل و شیلات و مجموعه دریایی مجموعا 17 میلیارد دلار است لذا در در یک نگاه همه جانبه و عمومی در زمینه دریا و حوزه های مختلفی که اشاره کردم، یک توسعه متناسب و متوازن و همگون را نیازمند هستیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی رقابت در حوزه دریا را فشرده خواند و گفت: رقابت یکی از موضوعات مهمی است که در عرصه صنعت دریا تفاوت ايجاد مي كند.

سعید نژاد تاکید کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار در بخش دریایی کشور داشته باشیم چاره ای جز این نداریم که صنایعی قوی و با دانش در کشور داشته باشیم و آنها را حمایت کنیم اما نمی توانیم بگوییم که نگاه دریا محور داریم اما همواره برای تامین و توسعه این بخش ها وابسته به واردات باشیم.

وی توجه بر بخش های آموزش و دانشگاه ها را یک نیاز خواند و افزود: توسعه دانشگاه های دریایی و صنعت دریایی یک نیاز است که البته در راستای آن قدم هایی برداشته شده است اما متاسفانه تعداد دانشجویان این حوزه تناسبی با سیاست های اعلام شده کشور ندارد لذا باید در زمینه تربیت نیروی انسانی در حوزه ها و بخش های مختلف دریایی اعم از دریانوردی تا زیر ساخت ها، اقدامات جدی تری انجام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، فاصله بخش ایده آل آموزش با موقعیت کنونی را بسیار زیاد خواند و گفت: آنچه که امروز داریم با چیزی که باید باشد، فاصله جدی دارد لذا نیازمند یک حمایت جدی از بخش صنعتی و اجرایی کشور نسبت به بخش دانشگاهی و آموزش نیروی انسانی کشور هستیم.

سعید نژاد از بازبینی این بخش نسبت به تعرفه های بندری خبر داد و گفت: ایجاد فضای رقابتی در فعالیت های تجاری و حمل و نقل دریایی یک نیاز دیگر است لذا در آینده نزدیک یک بازنگری مجدد در مورد تعرفه های بندری خواهیم داشت قسمت هایی را که قابلیت رقابت دارند و بازار محور هستند حمایت کنیم.