ایجاد زیرساخت خدمات پولی و بانکی لازم توسعه مناطق آزاد است

مشاور رئیس جمهور ایجاد زیرساخت خدمات پولی و بانکی را زمینه ساز مراوده های مالی بین المللی سرمایه گذاران داخلی و خارجی برشمرد و بر ایجاد بانک و بیمه آفشور و بورس بین الملل در مناطق آزاد تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه مشترک با روسا و اعضای هیئت مدیره مجامع صنفی جزیره کیش، گفت: در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به بانک و بیمه آفشور و بورس بین الملل اشاره شده است که این مهم نقش موثری در توسعه مناطق آزاد و مراودات مالی و ارزی دارد که از سال گذشته احیای این سه موضوع در دستور کار قرار گرفته و پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشتیم.

مشاور رییس جمهور در ادامه سخنان خود، گفت: با پیگیری های انجام شده در قانون بودجه 1401 این موضوع به عنوان یک بند به بانک مرکزی تکلیف شده است (تبصره 3 بخش ه بند 1) و بانک مرکزی مکلف شد نسبت به راه اندازی بانک آفشور تا پایان سال جاری در مناطق آزاد اقدام کند و هر سه ماه یک بار گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کند و مجلس نیز بر این گزارش ها نظارت داشته باشد.

محمد افزود: این بانک ارزی تحت نظارت و بر اساس شیوه نامه های بانک مرکزی مستقل بوده و می تواند ارتباطات فعالان اقتصادی را در صدور ضمانت نامه های ارزی تسهیل کند.

مشاور رییس جمهور، اظهار داشت: با برگزاری کمیته راهبری با حضور مدیرعامل و اعضای بورس، دفتر بورس بین الملل در جزیره کیش مستقر شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که مناطق آزاد فاقد ابزار لازم برای توسعه بودند گفت: مناطق آزاد در این سه دهه فاقد زیرساخت های لازم بودند و باید متناسب با توسعه مناطق آزاد زیرساخت ها نیز توسعه پیدا می کرد.

سعید محمد، خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی، توجیه و فرهنگ سازی و استفاده از تمام ظرفیت ها در کنار یکدیگر باید اهتمام ویژه به رفع مشکلات داشته باشیم.

محمد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر دفاعیات دبیرخانه از مناطق آزاد، بیان داشت: رییس جمهور در ابتدای امسال دستور احیای ماده 65 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را صادر کردند و با تداوم برگزاری جلسات با معاون حقوقی ریاست جمهوری و با حضور سایر وزارتخانه ها منجر به تحویل به یک سری احکام شد که رییس جمهور در حدود یک ماه قبل این احکام را به وزارتخانه ها ابلاغ کردند.

وی افزود: بر اساس احکام صادر شده از سوی رئیس جمهور قرار شد هریک از افراد توسط رییس منطقه انتخاب و اقتدار لازم  برای روسای مناطق ایجاد شود.

سعید محمد از سازمان دهی دبیرخانه مناطق آزاد خبر داد و گفت: در حال حاضر 15 منطقه آزاد در کشور وجود دارد و باید راهبردها، سیاست ها و استراتژی های هر منطقه را بر اساس ظرفیت های آن ها احصا کرد.

سعید محمد برنامه کنترلی دبیرخانه را براساس شاخص ها و راهبردها عنوان کرد و گفت: کیش به عنوان اصلی ترین رسته کاری در بحث انواع گردشگری اعم از گردشگری علمی، گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت و سایر صنایع و دانش بنیان ها، در حرکت به سوی راهبردها همسو با دبیرخانه است.

محمد با بیان این که اعتقادی به مدیریت کوتاه مدت نداریم گفت: مدیران باید برای یک دوره سه ساله در مناطق حضور داشته باشند و در جهت راه حلی برای مشکلات گام بردارند.

وی در خصوص وضعیت مناطق آزاد، گفت: در سال 99 تراز تجاری منفی 220 میلیون دلار بود که این عدد به مثبت 35 میلیون دلار افزایش یافته است و این نشان دهنده بهبود عملکرد در این مناطق است و این مهم دستاوردی بزرگ و رفع اتهامی از مناطق آزاد است.

وی به رشد تعداد واحدهای صنعتی در مناطق آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: راه اندازی واحدهای صنعتی، صدور پروانه واحدهای صنعتی، انبارها و خوابگاه ها شاهد رشد چشمگیری هستیم.