اولین جوجه لاک پشت های پوزه عقابی سفرخود را از جزیره کیش آغاز کردند

سایت حفاظت شده لاک پشت های کیش میزبان تولد اولین جوجه لاک پشت های پوزه عقابی در سال 95 بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش٫ اولین جوجه لاک پشت های پوزه عقابی سایت حفاظت شده کیش شامگاه 15 خرداد متولد شد.

تخمگذاري لاك پشتها در جزيره کیش همه ساله از اواخر اسفند آغاز مي شود و تا اواسط خرداد ادامه دارد. بيرون آمدن نوزادان لاك پشت ها از تخم نيز از اوائل خرداد آغاز و تا اواخر مرداد ادامه دارد.

اصلي ترين محل تخمگذاري لاک پشتهای دریایی در کیش, ساحلی به طول حدود 800 متر در ناحیه جنوبی است که به منظور مدیریت بهینه سایت فنس کشی شده و 10 سال پیاپی است که در فصل زاد آوری لاک پشتها توسط اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش, با همکاری حفاظت فیزیکی به صورت شبانه روزی محافظت می شود.

سایت لاک پشت های جزیره کیش تنها سایت حفاظت شده این آبزیان درکل کشور است که کارشناسان محیط زیست درفصل زادآوری 24 ساعته برای برداشت اطلاعات درآن حضور دارند و با حذف عوامل تهديد انساني مانند چراغهاي روشنايي، آلودگيهاي ساحلي٫ شكار و برداشت تخمها از این جانوران حفاظت می شود.

با ورود لاک پشت های مادر تمامی مراحل تخم گذاری٫ تولد جوجه ها و حرکت لاک پشت های نوزاد به سمت دریا توسط کارشناسان محیط زیست کیش مونیتور می شود.

این کارشناسان ضمن پایش رفتار این آبزیان با تگ گذاری, ثبت تعداد مراجعات لاك پشتان به ساحل براي شناسايي و تخم گذاري، تعداد لانه سازي، تعداد تخمهاي هر لانه، ثبت وزن و اندازه لاك پشت، اندازه گيري وزن تخمها و لانه ها به منظور مراقبتهاي زمان بيرون آمدن نوزادان لاك پشت, اطراف لانه ها را فنس كشي و كد گذاري می کنند.

لاك پشتان دريايي از جمله گونه هاي تحت حمايت كشور بوده كه جزء ليست قرمز سازمان جهاني حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي ( IUCN )، عهد نامه تجارت گونه هاي در معرض خطر (CITES ) و عهـــد نامه گونه هاي مهاجر (CMS)  هستند و از نظر درجه بندي حساسيت زيستي به عنوان گونه هاي در معرض خطر انقراض معرفي شده اند.

لاک پشتهای پوزه عقابی که در جزیره کیش تخمگذاری می کنند از جمله گونه های به شدت در معرض خطر انقراض هستند.

فشارهاي انساني بر محيط زيست دريايي ازجمله تخريب زيستگاههاي ساحلي، تخريب جوامع مرجاني، برداشت شن و ماسه از سواحل، فعاليت هاي صيد و صيادي به صورت غير اصولي، آلودگي هاي نفتي، تخليه زباله در دريا و سواحل، ساخت و ساز ساحلي، وجود نورهاي مصنوعی در سواحل، برداشت تخمها و شكار بالغين از جمله مهمترين عوامل نابودي اين آبزي به شمار ميرود .