در همايش روز جهاني هپاتيت در جزيره كيش اعلام شد:

انتخاب دكتر مونسان به عنوان سفير سلامت از سوي شبكه هپاتيت ايران

مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش به دليل عملكرد موفق در زمينه ارتقاء سطح خدمات درماني براي بيماران كبد از سوي شبكه هپاتيت ايران به عنوان سفير سلامت معرفي و تقدير شد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، در همايشي كه به مناسبت روز جهاني هپاتيت عصر چهارشنبه 6 مرداد در سالن ابن سيناي مركز همايش هاي بين المللي كيش برگزار شد، دكتر موید علویان رئیس شبکه هپاتیت کشور با اعطاي لوح تقدير، دكتر مونسان را به عنوان سفير سلامت معرفي و با تقديم تنديس از زحمات وي در زمينه ارتقاء كمي و كيفي خدمات درماني ويژه بيماران كبدي تجليل كرد.

دكتر علويان در اين نشست با اشاره به اينكه رو نمايي از تمبر اختصاصی هپاتیت در روز جمعه اول مرداد بيانگرتوجه جدي و برنامه هاي مدون مسئولان كشورمان براي مقابله با اين بيماري است گفت: عزم ملی و حمايت مسئولان در كنار ارتقاء سطح آگاهي افراد جامعه مي تواند ريشه كني هپاتيت را تا سال 1410 در كشور محقق كند.

وي افزود: خوشبختانه در جزيره كيش به دليل ايجاد كلينيك كبدي، پوشش بيمه اي مناسب و جمعيت كم، شرايط ريشه كن شدن اين بيماري كاملا فراهم شده كه با آگاهي بخشي بيشتر و اطلاع رساني گسترده مي توان اميدوار بود تا 5 سال آينده اين بيماري در جزيره كيش ريشه كن شود.

دكتر علويان با اشاره به اينكه در ايران حدود 200 هزار نفر مبتلا به هپاتيت C هستند گفت: تنها يك آزمايش ساده و كم هزينه براي تشخيص اين بيماري كافي است و با وجود پيشرفت هايي كه در دو سال اخير در زمينه كشف و معرفي داروهاي جديد در جهان روي داده اين بيماري در 98 در صد موارد كاملا قابل درمان است و سازمان بهداشت جهاني تلاش مي كند تا سال 1410 اين بيماري در جهان ريشه كن شود.

وي با اشاره به اينكه هزينه درمان هپاتيت C در اروپا بسيار گران بوده و با كشور ما قابل قياس نيست گفت: در اروپا هزينه درمان هپاتيت C بيش از 30 هزار دلار است در حاليكه در ايران بيماران با هزينه اي كمتر از 2 هزار دلار درمان مي شوند و همين امر مي تواند فرصت جذب گردشگران سلامت را به ايران اسلامي فراهم نمايد.

رئیس شبکه هپاتیت کشور افزود: مناطقي مانند جزيره كيش كه از زيرساخت هاي گردشگري سلامت برخوردارند مي توانند بخوبي از اين فرصت بهره گرفته و با ارائه خدمات درماني تخصصي به بيماران كبدي در سطح بين الملل گام موثري در جهت معرفي ايران به جامعه جهاني برداشته و به رونق اقتصادي كشور هم كمك كنند. 

وي همچنين در خصوص پيشگيري از بيماري هپاتيت B بر اهميت واكسيناسيون تاكيد كرد و گفت: با توجه به شيوع 40 درصدي كبد چرب در كشور و شمار فراوان افرادي كه مبتلا به ديابت بوده و از آن بي اطلاع هستند و يا در معرض ابتلا به ديابت قرار دارند آمار مبتلايان به هپاتيت نيز افزايش مي يابد و ارتقاء سطح آگاهي مردم در كنار ترغيب آنها به انجام آزمايش بهترين راه پيشگيري و مبارزه با اين بيماري است.

دكتر علويان  تغيير سبك زندگي و پرهيز از مصرف خوراكي هاي چرب و مضر، توجه بيشتر به ورزش و پرهيز از  كم تحركي، ترك دخانيات، اصلاح روش هاي نادرست تغذيه و مبارزه با شيوع چاقي را از بهترين روش هاي پيشگيري از ابتلا به هپاتيت برشمرد.

همچنين دكتر خلخالي رييس بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي كيش در اين همايش با اشاره به روند توسعه، ارتقاء و استاندارد سازي خدمات درماني در بيمارستان كيش در سه سال گذشته و افزايش شمار تختهاي اين مركز درماني از32 به 64  تخت اظهار داشت: در اين مدت بيمارستان كيش به جديدترين دستگاه هاي پزشكي، سيستم هاي تصوير برداري، پانوركس، تراكم استخوان، فيبرواسكن، اكوكارديوگراف قلب، لاپاراسكوپ و ديگر تجهيزات پيشرفته پزشكي مجهزشد كه علاوه بر افزايش ميزان رضايتمندي ساكنان، زير ساخت هاي لازم براي توسعه گردشگري سلامت نيزايجاد شده است .

وي با اشاره به موفقيت بيمارستان كيش در كسب نشان و گواهینامه درجه یک بیمارستانی و با تاكيد بر حضور پزشكان حاذق ايراني در بيمارستان كيش، از آمادگي اين  مركز درماني براي ارائه خدمات متنوع، مطلوب و استاندارد بهداشتي و درماني به گردشگران داخلي  و خارجي  خبر داد.

دكتر خلخالي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه  كلينيك كبدي در بيمارستان كيش با حمايت هاي بي دريغ دكتر مونسان و همياري شبكه هپاتيت ايران راه اندازي شد گفت: در اين كلينيك به مردم جزيره كيش و گردشگران داخلي و همچنين گردشگران سلامت از كشورهاي منطقه خدمات تشخيصي، بيماريابي، آزمايشات لازم، فيبرو اسكن، واكسيناسيون هپاتيت و خدمات درماني در بالاترين سطح تخصصي و فوق تخصصي  ارائه مي شود كه رضايتمندي فراوان مراجعه كنندگان را بدنبال داشته است.

وي افزود: جذب بيماران خارجي و داخلي به منظور انجام اقدامات تشخيصي و درماني در زمينه بيماريهاي كبد بخصوص هپاتيت و C، سندرم متابوليك، كبد چرب و نارسايي كبد از برنامه های دیگر این مرکز در جزیره کیش است.

به گفته دكتر خلخالي به مناسبت روز جهاني كبد پزشكان بيمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش 7 مرداد به طور رايگان مراجعه كنندگان به كلينيك كبدي را ويزيت خواهند كرد.

لازم به ذكر است 28 جولاي مصادف با 7 مرداد به افتخار تولد پروفسور ساموئل باروخ بلومبرگ، کاشف ويروس هپاتيت به عنوان روز جهاني هپاتيت B انتخاب شده است. هپاتيت B  يک عفونت ويروسي بالقوه خطرناک است و مي تواند موجب بيماري حاد و مزمن کبدي شود. اين بيماري يک تهديد جدي براي بهداشت عمومي بوده و زندگي بيماران را با خطر مواجه مي سازد. هپاتيت نیز بيماري مسري کبدي است که از طريق ويروس هپاتيت C ايجاد مي شود. اين بيماري مي تواند منجر به سيروز و سرطان کبد شود. ويروس هاي هپاتيت B و هپاتيتC  از طريق تماس با خون و ساير مايعات بيولوژيک بدن انتقال مي يابند.