امضا تفاهم نامه ٣ ميليون يورويي در نمايشگاه صنعت پتروشيمي كيش

مگاپتروشیمی الماس ماهشهر با امضای تفاهمنامه بین هلدينگ خليج فارس و شركت هاي سازنده تجهیزات پتروشیمی ایجاد می شود.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، مجيد محمدپور رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در آئيين گشايش دومين نمايشگاه صنعت پتروشيمي كيش با بيان اينكه در سال ٧٨ و ابتداي تشكيل انجمن كل حجم بازار در حوزه پتروشيمي كمتر از ٥ درصد بوده كه بیشتر قطعات مكانيكي و يدكي توليد مي كردند گفت: در حال حاضر ٨٠ تا ٨٥ درصد از فناوری هاي سبز و تجهيزات حوزه نفت و گاز و پتروشيمي بسته به نوع طرح ها در داخل كشور توليد مي شود.

وي افزود: با حمايت هاي هلدينگ خليج فارس از سازندگان اين حوزه،١٩ كميته تخصصي براي بررسي روند فناوری ها تشكيل شد، همچنين حمايت هاي معاونت علمي رياست جمهوري از شركت هاي دانش بنيان بستر افزايش ميزان عرضه و رشد آن در بازار را فراهم كرد.

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت عنوان كرد: ما بايد با ايجاد طرح هاي مختلف از ركود ٨٥ درصد ظرفيت ايجاد شده و مشكلات اين حوزه جلوگيري كرده و در كنار آن از سرمايه گذاري ها، نيروي انساني و توان توليد حمايت كنيم.

مجيد محمدپور همچنين با اشاره به فراهم كردن زمينه عرضه و تقاضا و نگراني خروج نخبه ها از كشور در حوزه ها و دوره هاي مختلف بر جلوگيري از خروج نيروهاي ماهر ازکشور به دليل كم شدن ميزان تقاضا تاكيد كرد.

وي از امضا تفاهم نامه با ارزشي بالغ بر 3 و دو دهم ميليون يورو بين هولدينگ خليج فارس و شركت هاي سازنده براي ایجاد مگا پروژه پتروشيمي الماس ماهشهر در روز دوم نمايشگاه خبر داد.

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در پايان گفت: انجمن ما با ٨٢٠ عضو و ٢٠٠٠ واحد پيمانكاري، امکان خرید و تکمیل تجهيزات خود به میزان ٥ ميليارد يورو درسال را خواهد داشت.

همچنین عليرضا بلگوري مديرعامل بانك اقتصاد نوين در اين مراسم گفت: در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري جهش توليد نام گرفته است، به عنوان عضوي از خانواده نظام پولي در صنعت بانكداري خرسندم كه نقشي پويا براي حمايت از شركت هاي فعال در حوزه نفت ايفا كرديم.

به گفته بلگوري، بانك اقتصاد نوين در راستاي تحقق بخشي به اهداف اقتصاد مقاومتي تامين مالي در حوزه صنعت نفت و گاز را به طور خاص مد نظر داشته است.

وي يكي از اصول راهبردي همه بانك ها به ويژه اقتصاد نوين در مسير حركت به سوي تعالی را افزايش عمق همكاري با طرف هاي تجاري خود عنوان كرد و اظهار داشت: هدف از اين تعاملات با استفاده از سياست هاي همگرا و كلان اقتصادي، توسعه زير ساخت هاي ملي، صنايع ارز آور و حمايت از اشتغال است.

بلگوري تصريح كرد: بانك اقتصاد نوين در اصول راهبردي شراكت خود به سه اصل سرمايه انساني،فناوري اطلاعات و فرايند كسب و كار كه ضامن بقاي تعاملات تجاري است توجه بسيار دارد.

وي افزود: با ارائه راهكارهاي كارآمد به دنبال ايجاد بستري امن و قابل اعتماد براي شركاي تجاري خود در حوزه پتروشيمي هستيم.

رضا دولت آبادي مدير عامل بانك تجارت نيز همكاري شركت هاي دانش بنيان، انجمن سازندگان تجهيزات و شركت هاي توليدي را تركيبي بسيار خوب در حوزه نفت و پتروشيمي برشمرد و گفت: انتظار ما در اين حوزه كيفيت بالاي تجهيزات با مرغوبيت مطلوب و ارتقاء ظرفيت توليد به بيش از ٨٥ درصد در بحث بومي سازي است.

دولت آبادي اصلي ترين دغدغه بخش توليد را تامين مالي شركت هاي پتروشيمي بيان كرد و افزود: حجم سرمايه گذاري در اين صنعت نسبت به صنايع ديگر بسيار بالا بوده و به هيچ عنوان قابل مقايسه نيست، بنابراين به دليل تنوع خدماتي در حوزه پتروشيمي به سبد حمايتي نياز داريم.

وي تصريح كرد: در اختيار گذاردن تسهيلات ريالي و ارزي و تامين مالي از طريق اوراق مشاركت براي فعالان پتروشيمي جزئي از اين حمايت محسوب مي شود.

وي گفت:اين امر بدون كمك بانكها به عنوان حامي اصلي صنعت پتروشيمي ميسر نمي شود و بانك تجارت برنامه هاي جديد خود را در قالب پنل هايي در نمايشگاه ارائه خواهد كرد.

گفتني است نخستين نمايشگاه صنعت پتروشيمي با هدف حمايت از توليد داخلي سال گذشته در منطقه آزاد كيش برگزار شده بود. دومین دوره این نمایشگاه نیز از امروز تا 29 بهمن با حضور 164 شرکت داخلی درمرکز نمایشگاه های بین المللی کیش برپا خواهد بود.