تبدیل ایران به برند گردشگری دنیا؛

اقتصاد گردشگری جایگزین اقتصاد نفتی می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه گردشگری پس از نفت و گاز سومین صنعت دنیا شناخته می‌شود، افزود: ایران با برخورداری از تمدن کهن و تنوع جغرافیایی قابلیت تبدیل شدن به برند گردشگری دنیا را دارد و می تواند اقتصاد گردشگری را جایگزین اقتصاد نفتی کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش٫ علی اصغر مونسان با بیان اینکه ایران با برخورداری از شرایط اقلیمی، منابع طبیعی، میراث طبیعی و صنایع دستی که گنجینه پنهان اقتصاد کشور محسوب می شوند کمترین سهم را در اقتصاد گردشگری دنیا دارد؛ افزود: باید برای جایگزینی اقتصاد گردشگری با اقتصاد نفتی جدیت بیشتری داشته باشیم.

وی گردشگری را سودآورترین صنعت دنیا دانست و افزود: کشورهایی که خواهان پیشرفت در تمامی زمینه ها هستند زمینه رشد و توسعه خود را بر اساس رونق گردشگری پایه گذاری کرده اند.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: ایران کشوری است که علاوه بر جادذبه های گردشگری و میراث فرهنگی، دارای پیشینه و تمدنی کهن است که می تواند در این صنعت با قدرت ورود کند.
وی افزود: البته رونق گردشگری نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم، فرهنگ سازی، به روزکردن تجهیزات و امکانات و توسعه روابط بین الملل است و یکی دیگر از راههای توسعه صنعت گردشگری فراهم کردن زیرساخت های آن است.

مونسان با اشاره به اینکه گردشگری با تاکید رییس جمهوری به سمت برند شدن پیش رفت و با ادامه آن، ایران به محل اصلی برند این صنعت تبدیل خواهد شد، افزود: جزیره کیش نیز نخستین منطقه آزاد کشور است که ماموریت اصلی آن توسعه صنعت گردشگری و تجارت است و فرآیند توسعه گردشگری را دنبال خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: چنانچه این منطقه آزاد به موفقیت در صنعت گردشگری و رونق اقتصادی دست یابد، نقش موثری در ارتقای گردشگری و تجارت در کشور ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: جزیره کیش با ماموریت توسعه اقتصاد گردشگری و برخورداری از طبیعت بکر، همجواری با خلیج فارس و سواحل بی نظیر و دیگر شاخصه های طبیعی، می تواند به دروازه مبادلات اقتصادی کشور تبدیل شود.


دکتر مونسان گفت: البته وجود این مزیت ها به تنهایی نمی تواند این جزیره زیبا را به مقصد گردشگری تبدیل کند بلکه علاوه بر ایجاد امکانات گردشگری و زیرساخت های مورد نیاز، باید برنامه ریزی های هدفمند براساس الگوهای موفق و بومی سازی داشته باشیم تا بتوانیم به این هدف دست یابیم.
وی تاکید کرد: ظرفیت های کیش علاوه بر داخل کشور باید در عرصه های بین المللی نیز معرفی شود تا این جزیره بتواند در مسیر توسعه گردشگری به حرکت خود ادامه دهد.

مونسان یادآور شد: تاکنون فعالیت های بسیاری برای اجرایی شدن اهداف مورد نظر در کیش انجام شده است تا این منطقه آزاد علاوه بر رونق اقتصاد داخلی، برای کشور نیز درآمدزایی داشته باشد.

وی ایجاد زیرساخت های گردشگری در این جزیره زیبا را یک مزیت دانست و افزود: توسعه گردشگری زمانی اتفاق می افتد که بتوانیم جزیره کیش را به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری دنیا در فهرست تورهای مختلف وارد کنیم تا گردشگران در سفر به این جزیره رویایی، برای سفرهای بعدی مشتاق تر شوند.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش یکی از راههای جذب گردشگر در کیش را توسعه گردشگری حلال دانست و افزود: ایران از تمام پایه های گردشگری حلال برخوردار است.

دکتر مونسان با تشریح اقدامات انجام شده برای ایجاد برند گردشگری در این جزیره، گفت: طرح ایجاد برند گردشگری حلال در این جزیره از سال گذشته کلید خورد.

مونسان با بیان اینکه کیش از شاخصه های لازم برای ایجاد برند گردشگری حلال برخوردار است، افزود: از آنجا که بسیاری از گردشگران مسلمان در جهان در جستجوی مقاصد گردشگری اسلامی هستند، کیش می تواند به محور اصلی برنامه ریزی های گردشگری تبدیل شود.

وی تاکید کرد: وقتی گردشگری حلال را به نحو مطلوب پیش ببریم، توریست های اسلامی خواهند دانست که در دنیا محلی وجود دارد که تمام مختصات اسلامی از غذا گرفته تا نوع تفریحات در آن رعایت می شود و حلال است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در توسعه گردشگری حلال خانواده ها می توانند در کنار هم از یک فضای سالم و مطلوب لذت ببرند بدون آنکه این تفریحات گناه آلود باشد.

مونسان کیش را محل مناسب برای گردشگری سالم دانست و افزود: ما در کیش قمارخانه، کازینو و الکل نداریم و غذا ٫ تفریحات ٫ رفتارها و طیف وسیعی از این موارد حلال است.

وی معرفی کیش در شبکه های بین المللی کشور را یک ضرورت دانست و افزود: در گام نخست توسعه گردشگری حلال به سراغ کشورهای منطقه رفتیم تا با برقراری پروازهای مستقیم٫ ارتباطات اقتصادی و گردشگری را افزایش دهیم.

مونسان ادامه داد: در این راستا خط پروازی بین نجف – کیش و استانبول - کیش را با هدف ورود گردشگران خارجی و رونق اقتصادی جزیره کیش برقرار کردیم.

وی افزود: تلاش می کنیم گردشگری حلال را به سمتی هدایت کنیم که محلی برای همه افرادی باشد که به موضوعات اسلامی علاقمند هستند.

جزیره کیش با حدود 91 کیلومتر مربع مساحت سالانه پذیرای حدود یک میلیون و ششصد هزار گردشگر داخلی و خارجی است.