اعلام آمادگی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جهت رفع موانع توسعه ای مناطق آزاد کشور

«حمیدرضا مومنی» دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منظور ارائه گزارش در خصوص راه اندازی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی جدید با «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش فرینا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست پیشنهاد داد که دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مگا پروژه ها و ظرفیت های ایجاد مگا پروژه ها در مناطق آزاد فعلی و بخصوص مناطق آزاد جدید را شناسایی کند.
محسن رضایی همچنین اعلام آمادگی کرد که مشکلات مناطق آزاد فعلی و مناطق آزاد جدید را در روند توسعه و تحقق اهداف مناطق از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام و برنامه سیاست های کلی نظام مطرح و چنانچه نیاز به هر مصوبه ای داشته باشد بررسی و به تصویب رسانند.

** مناطق آزاد فعلی، معین مناطق آزاد جدید شدند

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این نشست با اشاره به اینکه برای راه اندازی مناطق آزاد جدید از ظرفیت مناطق آزاد فعلی استفاده شده و هر منطقه به عنوان معین مناطق آزاد جدید معرفی شده اند افزود: در ابلاغی که از سوی دبیرخانه به مدیران عامل سازمان های مناطق صورت گرفته است هر یک از سازمان های مناطق آزاد با توجه به نزدیکی و همچنین شباهت های منطقه از لحاظ اقدامات و ظرفیت های تعریف شده به عنوان معین مناطق آزاد جدید معرفی شدند. با این ابلاغ، منطقه آزاد ارس «معین منطقه آزاد قصر شیرین»، منطقه آزاد انزلی «معین منطقه آزاد اینچه برون»، منطقه آزاد چابهار «معین منطقه آزاد سیستان»، منطقه آزاد ماکو «معین منطقه آزاد اردبیل»، منطقه آزاد کیش «معین منطقه آزاد بوشهر»، منطقه آزاد قشم «معین منطقه آزاد بانه ـ مریوان» و منطقه آزاد اروند نیز به عنوان «معین منطقه آزاد مهران» معرفی شده اند.
حمیدرضا مومنی اظهار داشت: مقرر گردیده است، در طرح جامع مناطق آزاد جدید، تمام این ظرفیت های مگا پروژه ها در مناطق آزاد فعلی و بخصوص مناطق آزاد جدید شناسایی شوند.
مومنی در ادامه به نقش پررنگ مناطق آزاد در حوزه لجستیک و تاثیر آن در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بخش عظیم فرآیندهای لجستیکی، در مناطق آزاد است؛ حدود 74 گذرگاه مرزی زمینی و دریایی کشور، 30 گذرگاه در مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی مستقر هستند که با توجه به ظرفیت قانونی و زیرساخت های لجستیکی موجود، عموم مبادلات تجاری کشور از طریق این مناطق صورت می پذیرد. توجه به این حوزه علاوه بر اشتغالزایی در این مناطق، درآمد و ارزآوری چشمگیری برای مناطق آزاد و کشور ایجاد خواهد کرد.

گفتنی است؛ «حمیدرضا مومنی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از زمان تصویب مناطق آزاد جدید با سفر به این مناطق از محدوه و ظرفیت های این مناطق دیدن کرده است و پایان هفته جاری نیز بازدیدی از منطقه آزاد بانه ـ مریوان خواهد داشت.