اسحاق جهانگيري در آیین افتتاح هفدهمين همايش صنايع دريايي دركيش :

اعتماد مردم به دولتمردان و خدمتگزاران موجب تثبيت شرايط اقتصادي كشور شده است

معاون اول رييس جمهور در مراسم گشايش هفدهمين همايش صنايع دريايي دركيش گفت: با وجود كاهش بهاي نفت اميد مردم به آينده و اعتماد آنها به دولتمردان و خدمتگزاران، اقتصاد كشور را از تلاطم حفظ كرده است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش،  معاون اول رييس جمهور در مراسم گشايش هفدهمين همايش صنايع دريايي و دريانوردي كه صبح امروز سه شنبه در مركز همايش هاي بين المللي كيش آغاز شد با اشاره به اينكه در كشور ما با اقتصاد مبتني بر منابع نفتي، كاهش چشمگير و غيرقابل پيش بيني  بهاي نفت نسبت به سال هاي گذشته،  دولت را با يك چالش جدي روبرو كرده است گفت: گذر از اين دوران حساس نيازمند تدبير و برنامه ريزي اصولي است .

وي تاكيد كرد: اگر اميد مردم به آينده و اعتماد آنها به دولتمردان و خدمتگزاران خود نبود اين چالش مي توانست اقتصاد كشور را متلاطم كند اما خوشبختانه دولت با تكيه بر اعتماد مردم توانسته است مشكلات اقتصادي را به بهترين شكل ممكن حل كند.

جهانگيري اظهار داشت: كاهش قابل توجه درآمدهاي دولت به دليل كاهش بهاي نفت از هر بشكه  100 دلار به بشکه ای 30 دلار به مدد اعتماد مردم به دولت و تلاش دولتمردان براي حفظ ثبات اقتصادي كشور نمودی در شاخص های اقتصادی چون تورم و ارز نداشته است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اينكه با لغو تحریم ها و ورود به دوران پسا تحريم بازارهای بزرگتری در اختیار ما قرار می گیرد و منابع خارجی بیشتری به سمت اقتصاد ایران سرازير مي شود گفت: در اين شرايط به تکنولوژی و فناوری هاي روز جهان دسترسي خواهيم داشت و استفاده بهينه از اين موقعيت ها در جهت توسعه  اقتصادی کشور تنها با تدبیر و برنامه ریزی اصولي ميسر است، چرا كه بدون درایت و برنامه ریزی هر فرصت به تهدید تبدیل شده و بازارهای کشور و توانمندی های داخلي آسيب مي بينند.

جهانگيري با بيان اينكه دولت همزمان با رشد اقتصادي كشور ماموريت دارد تا قدرت خريد و رفاه مردم را افزايش دهد گفت: در دوراني كه رشد اقتصادي ايران به دليل تحريم هاي نا عادلانه كاهش داشته است رقباي ما در منطقه رشد اقتصادي قابل توجهي داشته اند و باتوجه به اينكه اقتدار ايران در منطقه در گرو توسعه اقتصادي كشور است دولت برنامه ششم توسعه را بر مبناي سياست هاي اقتصاد مقاومتي تدوين خواهد كرد.

معاون اول رييس جمهور افزود: تدوين اين برنامه نيز با هدف انطباق كامل برنامه ششم توسعه با محورهاي اقتصاد مقاومتي  مدتي به تاخير افتاد كه از هفته آينده آغاز خواهد شد.

وي شناسايي و توجه به ظرفيت هاي اقتصادي داخل كشور در جهت افزايش بهره وري را از محورهاي اصلي اقتصاد مقاومتي برشمرد و گفت: 5800 كيلومتر نوار ساحلي ، 200بندر تجاري، مسافري و صيادي، وجود بخش اعظمي از منابع نفت و گاز در دريا، واقع شدن معادن بزرگ كشور در استان هاي ساحلي و بهرهمندي از دانشگاه هاي مطرح و نيروي انساني مجرب و متخصص در زمينه صنايع دريايي  سبب شده است تا اين صنعت در كشورمان از جايگاه ويژه اي برخوردار باشد

جهانگيري با تاكيد بر لزوم برنامه ريزي دقيق و تدابير حكيمانه در شرايط پساتحريم و موقعيت حساس كنوني كشور گفت: موقعيت استراتژيك كشورمان در خليج فارس سبب جايگاه ويژه صنايع دريايي در برنامه ششم توسعه شده است.

وي با تاكيد بر لزوم توجه بيشتر دولت و نهادهاي مرتبط به صنعت کشتی سازی داخلي گفت: پيشينه اين صنعت در ايران به دهه 40 باز مي گردد اما پیشرفت مناسبي نداشته است.
جهانگيري روند كند و محدود تامین منابع مالي داخلي براي ساخت کشتی، تمايل بيشتر خريداران به محصولات خارجي بدليل كوتاه بودن زمان توليد و دسترسي آسان به منابع مالي قابل توجه خارجي در زمينه ساخت كشتي را از مهم ترين دلايل ركود اين صنعت در كشور برشمرد و ابراز اميدواري كرد وزارت صنايع و معادن، و صندوق توسعه ملي با حمايت بيشتر از صنايع كشتي سازي، سرعت رشد اين صنعت را افزايش دهند.

معاون اول رييس جمهور اظهار داشت: یکی از اصلی ترین ظرفیت های کشور دریا است و ایران می تواند با اتکا به دریا اقتصاد خود را توسعه دهد. از اينرو  پیشبرد اقتصاد دریا محور یکی از جهت گیری های اقتصادی ایران است.


وي افزود: بخشی از تقاضاهای طبیعی در کشور وجود دارد که مرتبط با دریا است و اکنون سالانه چند ده میلیون تن کالا به ایران وارد شده یا خارج می شود و برنامه های وسیع ایران برای صنایع پتروشیمی و محصولات تولیدی باید از دریا به کشورهای مختلف عرضه شود.

جهانگيري با اشاره به وجود سكوهاي نفتي متعدد در خليج فارس گفت: سالانه دهها هزار كشتي در منطقه خليج فارس تردد مي كنند و ايران مي تواند در زمينه ارائه سرويس و خدمات به سكوهاي نفتي، كشتي هاي عبوري و فعاليت هاي حفاري بازار بزرگ و سودآوري را به خود اختصاص دهد.

معاون اول رئیس جمهوری به توسعه سواحل در برنامه هاي دولت  اشاره كرد و گفت: ساخت نیروگاه های هسته ای و نیروگاه های مختلف، ایجاد آب شیرین کن  در شهرهاي ساحلي و افزايش تراكم جمعیت در این مناطق با توسعه زير بناها از جمله برنامه هاي ششم توسعه است و مي بايست از پتانسيل هاي بخش خصوصي در اين زمينه استفاده كرد.
وي افزود : پیش بینی شده است که نفت کشور توسط لوله به خارج از تنگه هرمز وارد شده و سپس بارگیری شود.
به گفته معاون اول رئيس جمهور با وجود نياز گسترده داخلي به توليد سكوهاي نفتي، در سال هاي قبل بخش عمده ای از سکوها از خارج  وارد می شد ولی اکنون تقریبا تمام سازه های دریایی در داخل کشور تولید می شود.

جهانگيري با بيان اينكه توليد داخلي دكل هاي حفاري همچنان مغفول مانده است گفت: پيش از اين با کمک یک کشور خارجی در دریای خزر دکل بزرگی نصب شد  که بخش عمده آن توسط کارشناسان داخلی ساخته شده بود. اكنون نيز انتظار مي رود تا با همكاري و حمايت وزارت صنعت در زمينه ساخت دکل های نفتی پيشرفت قابل ملاحظه اي را شاهد باشيم.

معاون اول رئيس جمهور اشتغال زايي را يكي ديگر از محورهاي مهم برنامه ششم توسعه برشمرد. و با شاره به اينكه از سال 95 هر سال 890 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت تصريح كرد: ایجاد اشتغال در ايران مانند همه كشورهاي جهان تعریف شده است و با سرمایه گذاری و افزایش تولید ميسر خواهد شد.
جهانگيري تاکید کرد: سرمايه گذاري هايي كه با منابع کمتر تعداد شغل بیشتری ايجاد كنند و در عين حال  اقتصادی بوده و بازار مناسب و آینده مطئمن داشته باشند در اولويت خواهند بود.

هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی ساعتي قبل با حضور، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، حیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، مونسان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از مقامات لشکری و کشوری و فعالان و دست اندرکاران حوزه صنایع دریایی در مرکز همایش های بین المللی کیش  آغاز شد.

هفتمين نمايشگاه بين المللي صنايع دريايي و دريانوردي نيز عصر امروز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي كيش آغاز بكار مي كند.

برگزاري  12 کارگاه آموزشی و هشت نشست تخصصی از ديگر برنامه هاي جانبي اين همايش و نمايشگاه صنايع دريايي است.
هفدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی و هفتمین نمایشگاه دریایی دو سالانه کیش تا چهارم دی ماه جاری در جزیره کیش برپاست