از موزه مردم شناسی خانه بومیان کیش تقدیر شد

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، با اهدای لوح ازتلاش موزه مردم شناسی خانه بومیان کیش قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر مظفری به همراه معاون گردشگری و جمعی از مدیران سازمان و دکتر سید احمد محیط طباطبائی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران و عضو شورای فنی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران، با حضور در موزه خصوصی  خانه بومیان کیش و اهدای لوح تقدیر از تلاش مسئولان این مجموعه برای معرفی آداب و رسوم و فرهنگ جزیره کیش در سطح ملی و بین المللی قدردانی کرد.

دکترمظفری در این نشست صمیمی، مجموعه های فرهنگی را ظرفیت مهم و اصلی صنعت گردشگری کیش عنوان کرد و افزود: دراجرای طرح های گردشگری منطقه توجه به بافت بومی کیش و انطباق ساخت و سازها با معماری بومی جزیره کیش بسیارمهم است.

وی از تعامل با مشاوران مجرب برای حفظ معماری بومی منطقه سفین در روند ساخت و سازهای جدید خبر داد.

دکترمظفری با تاکید برجایگاه بوم گردی درصنعت گردشگری کشور گفت:بومیان جزیره کیش می توانند با ایجاد واحدهای بوم گردی درمنطقه سفین و روستای باغو فعالیت های این حوزه را تقویت کنند.

دکتر سید احمد محیط طباطبائی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران هم با اشاره به اینکه خانه بومیان کیش تا كنون ٣ بار لقب موزه خصوصى برتر كشور و يك بار تنديس و جايزه ويژه ايكوم ايران را دريافت کرده است تاکید کرد: این مجموعه مفهوم واقعی موزه که حفاظت از طرزتفکر و روش زندگی نسل های قبل و انتقال آن به نسل جدید است را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است.

وی افزود: شرکت موزه خانه بومیان درنمایشگاه های بین المللی و منطقه ای فرصت ارزشمندی برای معرفی جزیره کیش و آداب و رسوم و فرهنگ ساکنان این منطقه به گردشگران خارجی است.

دکتر سید احمد محیط طباطبائی  همچنین به لزوم  استفاده ازمصالح سازگار با معماری بنا در محوطه سازی و سنگفرش اطراف این مجموعه اشاره کرد و از مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش خواست تا در محله بومی نشین مجاور این موزه از ساخت و ساز بناهایی با معماری مدرن اجتناب کنند .

لازم به ذكر است خانه بوميان كيش خانه ٢٠٠ ساله حاج عبدالله بن شاهين تاجر مرواريد سال هاى دور جزيره كيش بوده است که در سال ٩٣ با تغيير كاربرى و تبديل آن به خانه موزه به عنوان اولين موزه خصوصى جزيره كيش فعاليت خود را شروع كرد.