اجراي موفقيت آميز طرح بزرگ واكسيناسيون هپاتيت بي در جزيره كيش

پروفسور علويان از انجام تست رايگان و واكسيناسيون هپاتيتبي براي 1300 نفر از ساكنان و گردشگران كيش خبر داد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، طرح بزرگ شناسايي و واكسيناسيون افرادي كه در معرض ابتلا به بيماري هپاتيت بي قرار دارند با عنوان " آزمايش بده واكسن بزن " از 5 فروردين امسال در بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي جزيره كيش آغاز شد.

پروفسور علويان رئیس شبکه هپاتیت کشوربا اشاره به اهميت ارتقاء سطح آگاهي افرا جامعه در پيشگيري از بيماري هپاتيتB گفت: در مدت اجراي اين طرح كه تا 20 فروردين ادامه داشت بيش از 1300 نفر از ساكنان و گردشگران براي انجام آزمايش تشخيص ابتلا به هپاتيت بي به اين مركز درماني مراجعه كرده و آزمايش هاي لازم را به طور رايگان انجام دادند.

از ميان اين مراجعه كنندگان 11 نفر مبتلا به هپاتيت بي بودند كه مراحل درمان آنها آغاز شد. بقيه مراجعه كنندگان نيز براي پيشگري از ابتلا به هپاتيت بي واكسينه شدند.

پروفسور علويان با اشاره به اينكه با همكاري كادر اجرايي و پزشكان و پرستاران بيمارستان كيش اجراي موفقيت آميز اين طرح محقق شد افزود: در روند اجراي طرح واكسيناسيون هپاتيتبي در كنار همكاري مسئولانه و دلسوزانه مسئولان، پزشكان و پرستاران بيمارستان كيش، شبكه هپاتيت كشور نيز با فراهم كردن واكسن هاي لازم و مشاوره هاي ارزشمند سبب افزايش همكاري بين بخشي و اجراي موفقيت آميز اين طرح بزرگ شدند.

به گفته پروفسور علويان رئیس شبکه هپاتیت کشور پس از پايان اين طرح و بررسي نتايج 11 نفر مبتلا به بيماري هپاتيت بي شناسايي شدند كه در حال حاضرتحت درمان هستند. خانواده هاي آنان نيز مورد بررسي قرار گرفتند و عليه اين بيماري واكسينه شدند.

وي همچنين با تاكيد بر اهميت واكسيناسيون هپاتيت بي براي كاهش چشمگير مبتلايان به اين بيماري گفت: با توجه به شيوع 40 درصدي كبد چرب در كشور و شمار فراوان افرادي كه مبتلا به ديابت بوده و از آن بي اطلاع هستند و يا در معرض ابتلا به ديابت قرار دارند آمار مبتلايان به هپاتيت نيز افزايش مي يابد و ارتقاء سطح آگاهي مردم در كنار ترغيب آنها به انجام آزمايش بهترين راه پيشگيري و مبارزه با اين بيماري است.

پروفسور علويان تغيير سبك زندگي و پرهيز از مصرف خوراكي هاي چرب و مضر، توجه بيشتر به ورزش و پرهيز ازكم تحركي، ترك دخانيات، اصلاح روش هاي نادرست تغذيه و مبارزه با شيوع چاقي را از بهترين روش هاي پيشگيري از ابتلا به هپاتيت برشمرد.

لازم به ذكر است هپاتيت B يک عفونت ويروسي بالقوه خطرناک است و مي تواند موجب بيماري حاد و مزمن کبدي شود. اين بيماري يک تهديد جدي براي بهداشت عمومي بوده و زندگي بيماران را با خطر مواجه مي سازد. هپاتيتC نیز بيماري مسري کبدي است که از طريق ويروس هپاتيتC ايجاد مي شود. اين بيماري مي تواند منجر به سيروز و سرطان کبد شود. ويروس هاي هپاتيتB و هپاتيتC از طريق تماس با خون و ساير مايعات بيولوژيک بدن انتقال مي يابند.