اجراي طرح واكسيناسيون فلج اطفال درجزيره كيش

همزمان با سراسر كشور طرح واكسينا سيون فلج اطفال به صورت خانه به خانه درجزيره كيش اجرا مي شود.

به گزارش روابط عمومي واموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، این برنامه در جزیره کیش همزمان با سراسر کشور در دومرحله به صورت خانه به خانه  اجرا مي شود وهمه کودکان متولد 4 بهمن1388 به بعد واكسينه مي شوند.

مرحله اول طرح واكسيناسيون فلج اطفال از 4 تا 7 بهمن و مرحله دوم اين طرح از 3 تا 6اسفند سال توسط 35 تیم سیار، 12 پایگاه ثابت ،20 نیروی پشتیبان در 8 حوزه عملیاتی انجام مي شود.

در این طرح از واکسن دوظرفیتی خوارکی استفاده مي شود كه این واکسن داری عارضه خاصی نيست وبا واکسیناسیون روتین متفاوت است.

فلج اطفال بیماری عفونی ویروسی عصب دوست  است که در صورت ابتلا شخص را تا ابد فلج می کند این بیماری بیشتر از راه آب وغذا منتقل می شود وتقریبا می توان گفت که هیچ درمان قطعی ندارد .این بیماری بیشتر کودکان زیر 15 سال را درگیر می کند . هم اکنون در برنامه واکسیناسیون روتین کشور، کلیه کودکان زیر دوسال بیش از 5 نوبت مورد واکسیناسیون علیه این بیماری  قرار می گیرند .

بیش از بیست سال از آغاز اولین عملیات تکمیلی فلج اطفال می گذرد .برنامه ای که به سبب آن هزاران کودک از فلج دائمی اعضا رهایی پیدا کردند .

گفتني است به منظور حفظ دستاوردهای برنامه ریشه کنی فلج اطفال در کشور و با توجه به همجواری با دوکشور پولیواندمیک در مرز شرقی وکشف موارد جدید در تاجیکستان ،عراق وسوریه وترددهای بین المللی، برای به حداقل رساندن خطر ورود و چرخش مجدد ویروس وحشی فلج اطفال، ضروری است عملیات سالانه ایمن سازی تکمیلی در 2 نوبت به صورت فعال و خانه به خانه در نقاط مرزی وپرخطر کشور انجام شود.

طرح واكسيناسيون فلج اطفال در  8 استان،50 شهرستان و در3 کشورهمسایه با فاصله زمانی متفاوت اجرا می شود.