آوای کیش مهر در مروارید خلیج فارس

حميد هادي متولد 1353 در شهر قائنات در جنوب استان خراسان است. وی که کارمند یکی از بانک های کشور است حدود یک سال است که در جزیره کیش اقامت دارد و فعالیت های هنری خود را در این جزیره دنبال می کند.


هادی از جمه هنرمندانی است که با موسیقی فولکلور خراسان آشنایی دارد و از شاگردان استاد شجریان است.

وی هم چنین گروهی تحت عنوان "کیش مهر" در جزیره تاسیس کرده است و برنامه ها و کنسرت های مختلفی در حوزه موسیقی سنتی در کیش اجرا کرده است.

با وی گفت و گو کرده ایم.

از چه زماني در كيش فعالیت هنری خود را آغاز کردید؟

اوايل سال 1393 فعالیت هنری خود را در کیش آغاز کردم. کیش به واسطه منطقه آزاد بودن امکان خوبی برای بروز و ظهور فعالیت های دارد. از همین روی با توجه به شرایط شغلی که داشتم به کیش آمدم و همزمان فعالیت های موسیقایی خود را دنبال کردم. 

در اینجا می توانستم در كمال آرامش كارهاي تكميل نشده خود را تكميل كنم و آلبوم هايي را كه در نظر دارم ـ با توجه به حمايت هاي معاونت فرهنگي سازمان و مدیر عامل محترم به واسطه توجه ويژه اي که به هنر دارند ـ منتشر کنم.

در صدد هستیم با گروه کیش مهر آلبومی با محوریت موسیقی اقوام ایران زمین در کیش منتشر کنیم که با توجه به حضور گردشگران ایرانی از استان های مختلف کشور و گردشگران خارجی برای معرفی ایران بسیار می تواند مؤثر باشد.

از هنرمندانی که با شما در گروه کیش مهر همکاری می کنند بگویید؟

خب هنرمندان و نوازندگان بسیاری در کیش به فعالیت هنری مشغول هستند. در بدو ورود به کیش مطالعه و بررسی روی این هنرمندان انجام گرفت. چند ماهی طول کشید در مراکز مختلف خرید، رستوران ها و بخش هایی که به موسیقی اختصاص دارد هنرمندان و نوازندگان مستعد را شناسایی کنیم.

قبل از اینکه حمایت های سازمان از ما شکل بگیرد بنده بخشی از گروه نوازندگان را پیدا کرده بودم و تمرینات را شروع کرده بودیم.  

آيا در كيش امكان ضبط آلبوم وجود دارد؟

در حال حاضر امکان ضبط یک آلبوم موسیقی به لحاظ داشتن استودیو و شرایط فنی مهیا نیست. در صدد هستیم برای آلبوم جدید از استودیوهای تهران استفاده کنیم.

ذکر این نکته ضروری است که تمام هنرمندان و نوازندگانی که در این آلبوم حضور دارند در جزیره کیش ساکن هستند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ساخت یک استودیو مجهز برای ضبط موسیقی نیز در جزیره باشیم.

چه عنوانی براي این آلبوم انتخاب كرده ايد؟

فعلا عنوانی ندارد و هنوز به سازمان آن را معرفی نکرده ایم. در حال حاضر در حال فراهم کردن مقدمات آن هستیم.

يك بخش مهم اين حرکت این است كه فرهنگ را مي توان به عنوان مجموعه اي كه كاملا آزادي خاص خودش را دارد و مي تواند با فراغ بال اين نوع موسيقي را گسترش دهد و بتواند به آن طرف مرزها صادر كند. علاقمنداني هستند که موسيقي سنتی و ايراني را به جد دنبال می كنند.

بنده در کشورهای بسیار به اجرای برنامه پرداخته ام. در بسیاری از این کشورها این موسیقی برایشان آشنا نیست و در این خصوص باید زمینه سازی کرد.

با اينكه موسیقی ما در بسیاری از كشورهاي ديگر كه به نوعي موسيقي ما را دنبال می کنند و از پيشينه موسيقي ما استفاده كردند شناخته شده تر است ولي با توجه به حال و هواي موسيقي و تنوع اشعار و ريتم و حال و هوايي كه در موسيقي ايراني است خيلي جاي كار دارد که این نوع موسیقی بیشتر معرفی شود و کیش این ظرفیت را دارد که موسیقی اقوام ایرانی را به جهانیان معرفی کند.

كليد آغاز به کار این آلبوم از جایی آغاز شد كه همزمان با ايام نوروز با حمايت معاونت فرهنگي اجتماعي گروه کیش مهر توانست در ساحل مرجان هر شب به اجرای برنامه بپردازد.

هنرمندانی هم که در این گروه حضور دارند هر کدام اهل یکی از استان های کشور هستند و ساز مخصوص به آن استان را در اختیارشان قرار دادیم.

در اين مدت توانستیم با معرفي بانك اطلاعاتي كه خود سازمان داشت این نوازندگان را دور هم جمع کنیم.

جا دارد از دوست هنرمندم نيما مالكي زاده كه سرپرستي اركستر را بر عهده دارد تشكر كنم كه زحمت كشيدند ما در شرايط خيلي سختي توانستيم تمرين هايي را داشته باشيم در آپارتمانها سخت بود و بايد يك جايي را پيدا ميكرديم كه 10 نفر يا 12 نفر بتوانند جمع شوند و بتوانند ساز بزنند و نظر من اين بود كه بچه بتوانند جمع شوند و در يك مكان رسمي اينكار را بكنند.

امیدوارم با حمايت هايي كه در بخش موسيقي خصوصا از ناحیه معاونت فرهنگي سازمان انجام می شود مکانی برای گردهمایی هنرمندان اختصاص داده شود تا فرصت بروز استعدادها و فعالیت های فرهنگی و هنری فراهم شود.

آيا سالن استاندارد برای برگزاری كنسرت در کیش وجود دارد ؟

تنها سالن خليج فارس است كه بیشتر از آن به عنوان سالن اجتماعات استفاده می شود تا سالن كنسرت. البته این تنها مشکل کیش نیست و در بسیاری از نقاط کشور این مشکل وجود دارد و در پایتخت فقط تالار وحدت یا تالار وزارت کشور برای برگزاری کنسرت مناسب است.

امیدواریم در این زمینه که اقداماتی صورت بگیرد تا یک سالن استاندارد برای بپایی کنسرت های موسیقی در کیس ساخته شود.

چه تعداد کنسرت موسیقی در کیش برگزار می شود؟

در ایام تابستان که گردشگران زیادی به کیش می آیند کنسرت های موسیقی پاپ زیادی برگزار می شود.

در بخش سنتي چه؟

استقبال از این گونه طبیعتا کمتر است ولی با آغاز فعالیت های گروه کیش مهر، اجرای برنامه های فولکلور آذری، کردی، بلوچی، خراسانی و شیرازی در دستور کار قرار گرفته است. 

منبع: ماهنامه آغاز